کد خبر: 728419
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
تناقض‌گويي براي اقناع مخالفان امريكايي توافق
امروز، فردا يا نهايتاً پس‌فردا قطعنامه‏اي كه لغو تحريم‌هاي هسته‏اي ايران را مجاز مي‏سازد در شوراي امنيت به رأي گذاشته ‏مي‏شود تا اولين گام عملياتي شدن توافق ايران با كشورهاي 1+5 برداشته شود.
امروز، فردا يا نهايتاً پس‌فردا قطعنامه‏اي كه لغو تحريم‌هاي هسته‏اي ايران را مجاز مي‏سازد در شوراي امنيت به رأي گذاشته ‏مي‏شود تا اولين گام عملياتي شدن توافق ايران با كشورهاي 1+5 برداشته شود. در همين زمينه فعاليت اصلي دولت امريكا بر ‏اقناع مخالفان داخلي توافق محدود شده است. از طرفي سخنگوي كاخ سفيد مدعي شده است بازرسي‌ها به امريكا اجازه خواهد ‏داد در صورت نياز به اقدام نظامي، با اطلاعات بيشتري دست به حمله به اهداف داخل ايران بزند و از طرف ديگر وزير امور ‏خارجه امريكا تأكيد كرده ايراني‌ها با تحريم تحقير نمي‌شوند و بهتر از اين توافق امكان نداشت.
به گزارش «جوان»، دولت امريكا فعلاً هم و غم خود را گذاشته تا مخالفان داخلي توافق را كه از سوي صهيونيست‌ها شارژ مالي و ‏رواني مي‌شوند، اقناع كند. آنها به طرز متناقضي از سويي از بي‌تأثير بودن حمله و تحريم سخن مي‌گويند تا توافق فعلي را ‏بهترين راه حل نشان دهند و از سويي ديگر مدام از توان نظامي براي حمله به ايران دم مي‌زنند. در آخرين نوع از اين ‏اظهارات متناقض‌نما جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد در بخشي از اظهاراتش مدعي شد: ‏«نكته كليدي اين است كه (پس از ‏توافق) گزينه نظامي تقويت هم مي‌شود، چراكه طي اين سال‌ها ما جزئيات ‏بيشتري از برنامه ‏هسته‌اي ايران جمع‌آوري خواهيم ‏كرد.»‏ سخنگوي كاخ سفيد تصريح كرد: «زماني كه وقت تصميم‌گيري فرماندهان نظامي امريكا و اسرائيل در مورد ‏هدف‌گيري مي‌رسد، به دليل ‏اطلاعاتي كه طي اين سال‌ها به لطف رژيم بازرسي‌ها جمع‌آوري كرده‌ايم، آن تصميمات به طرز ‏چشمگيري مبتني بر اطلاعات ‏بوده و توانمندي‌هاي ما ارتقا يافته‌اند.»‏
از سوي ديگر جان كري، وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگويي با يكي از شبكه‌هاي امريكايي به طور ويژه مواضع نتانياهو ‏درباره مذاكرات را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «‌هم‌اكنون هيچ ‏‏پيشنهاد ديگري از جانب ديگر افراد مطرح نشده است. همه آنها ‏مي‌گويند: چرا شما آنها را با تحريم خرد و تحقير نكرديد؟ من به ‏‏شما مي‌گويم چرا. دليلش اين است كه آنها با تحريم تحقير ‏نمي‌شوند. اين موضوعي است كه امتحان شده است، ضمن اينكه ما «كشورهاي» ديگري را كه در تحريم به ما كمك مي‌كنند را هم ‏از دست خواهيم داد. اين كشورها در صورتي كه ايران خواستار ‏‏توافقي منطقي باشد با ما همكاري نخواهند كرد. ‏ وزير خارجه امريكا همچنين گفت كه وي يك روز قبل از پايان مذاكرات و در طول مذاكرات همواره با بنيامين‌نتانياهو، ‏‏نخست‌وزير اسرائيل تماس تلفني داشته و امريكا امروز بيش از هر زمان ديگري در امور امنيتي با اسرائيل در تماس است. ‏‏اوباما در تلاش براي ارتقاي اين وضعيت است و كار بيشتري انجام مي‌دهد تا به نگراني‌هاي خاص پاسخ دهد. ‏ وزير خارجه امريكا همچنين گفت: فانتزي‌هاي زيادي در اين مورد و اينكه مي‌توانستيم به توافق بهتري دست يابيم وجود دارد ‏اما ‏واقعيت اين است كه ما چهار سال با همكاري روسيه، فرانسه، چين، آلمان، انگليس و ايران به توافق رسيديم و اين كار راحتي ‏نيست. ‏ ‏وي با تكرار اينكه توافق به دست آمده ايران را از دستيابي به سلاح هسته‌اي باز مي‌دارد، گفت: اعضاي كنگره به دور از ‏‏‏سياست، مي‌خواهند توافق را رد كنند بدون اينكه حتي آن را خوانده باشند و بدانند محتواي آن چيست.

  اميد به تغيير رفتار با تحريم!

وزير خارجه امريكا در بخش ديگري از اظهاراتش در مورد تحركات منطقه‌اي ايران نيز گفت: «ما همين الان هم تحريم‌هاي (غير هسته‌اي) ديگري داريم و بعداً هم مي‌توانيم براي تغيير رفتار ايران، بر آنها بيفزاييم.»  كري در مورد اتباع امريكايي بازداشت‌شده در ايران هم گفت: ما بارها مسئله شهروندان امريكايي را مطرح كرده‌ايم و همين حالا هم داريم روي آن كار مي‌كنيم.  او در پاسخ به اين سؤال كه چرا افراد نبايد به ايران مظنون باشند، گفت: ما هم هستيم، ما هم مظنون هستيم، به همين خاطر هم بود براي توافق مذاكره كرديم. هيچ چيز در اين توافق بر مبناي اعتماد نيست، بلكه بر اساس عملكردي است كه كاملاً قابل راستي‌آزمايي است.» وي سپس در جواب اين سؤال كه ايراني‌ها دشمن امريكا هستند، گفت: «آنها دشمن بوده‌اند و هنوز هم ما رقيب هستيم. ما به هيچ وجه متحد يا دوست هم نيستيم»
صحبت‌هاي كري درباره امكان تغيير رفتار ايران با تحريم‏ها در حالي است كه روز جمعه نخست وزير انگليس هم با رئيس‌جمهور ايران تماس گرفته و خواستار تغيير رفتار ايران شده بود.  ظاهراً در اين اميد به تغيير رفتار ايران ناشي از سوداي غربي‌ها براي فاصله‌گذاري ميان دولت يازدهم و عموم ملت و اميد آنها  به رفتار متفاوت دولت از ملت است. اين سودا و اميد در سخنان روز پنج‌شنبه وزير امور خارجه انگليس كه به دنبال توافق جامع هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني به اسرائيل سفر كرده بود در مجادله با نتانياهو به زبان آمد. و با نخست‌وزير رژيم اشغالگر قدس به صورت علني به بحث‌وجدل پرداخت.  فيليپ هاموند در نشست خبري مشترك با بنيامين نتانياهو در پاسخ به اظهارات نتانياهو كه توافق هسته‌اي در حالي صورت گرفت كه مردم ايران چند روز قبلش (در روز قدس) پرچم‌هاي امريكا و اسرائيل را آتش زدند، تأكيد كرد غرب به شعارهاي كف خيابان‌هاي تهران كاري ندارد و به عملكرد دولت ايران نگاه مي‌كند.

   اوباما: توافق فرصت تاريخي است

از طرف ديگر باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه طي اين چند هيچ فرصتي را براي حرف زدن درباره توافق از دست ‏نداده است، در پيام هفتگي خود خطاب به مردم كشورش، توافق اخير با ايران را يك فرصت تاريخي ‏خواند كه نبايد آن را از ‏دست داد. ‏ به گزارش پايگاه اينترنتي كاخ سفيد، باراك اوباما گفت: اين هفته، امريكا و شركاي بين‌المللي ما به چيزي دست يافتند كه دهه‌ها ‏‏دشمني نتوانسته بود به آن دست يابد؛ توافقي كه ايران را از رسيدن به سلاح اتمي باز مي‌دارد. اين توافق امريكا و دنيا را امن‌تر ‏‏خواهد كرد. با اين حال در هفته‌هايي كه پيش روست، شما بحث‌هايي داغ و از سر بي‌صداقتي خواهيد شنيد. امروز مي‌خواهم ‏‏از فرصت استفاده كنم و درباره يك به يك اين انتقادها، براي شما درباره چيستي اين توافق توضيح بدهم. ‏ رئيس‌جمهور امريكا ادامه داد: اول اينكه از زبان منتقدان خواهيد شنيد كه اين توافق به شكلي، راه رسيدن ايران به سلاح اتمي ‏‏را ساده‌تر مي‌كند. اگر فكر كنيد، به نظرتان مي‌رسد كه اين سخن عجيب به نظر مي‌رسد كه امريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، ‏‏روسيه و چين و برخي از برجسته‌ترين دانشمندان هسته‌اي در دنيا با توافقي اينچنيني موافقت كرده باشند، شما حق داريد. در ‏‏واقع، اين توافق همه راه‌هاي ايران براي ساخت سلاح اتمي را خواهد بست. امروز ايران به اندازه كافي مواد لازم براي ساخت 10 ‏‏بمب اتمي را در اختيار دارد. با اين توافق، آنها 98 درصد از اين مواد را به خارج از اين كشور منتقل مي‌كنند و نمي‌‏‏توانند مواد لازم براي ساخت سلاح اتمي را توليد كنند. از اين رو، اين توافق در واقع ايران را هر چه بيشتر از ساخت سلاح اتمي ‏‏دورتر مي‌كند. همچنين پارامترهاي منعي براي ايران براي ساخت سلاح اتمي نيز وجود دارد. ‏
وي افزود: دوم اينكه ممكن است از زبان منتقدان بشنويد كه ممكن است ايران از انجام آنچه از اين كشور خواسته شده است، ‏‏شانه خالي كند و هر كاري كه خواست انجام دهد، يعني اينكه آنان به صورتي گريز ناپذير، فريبكاري كنند. اين سخن نيز اشتباه ‏‏است. با اين توافق، ما نظارت بي‌سابقه تمام وقتي بر تأسيسات اصلي هسته‌اي در ايران خواهيم داشت. با اين توافق، بازرسان ‏‏بين‌المللي به همه زنجيره تأمين هسته‌اي ايران دسترسي خواهند داشت. فرآيند راستي آزمايي كه در اين توافق در نظر گرفته شده ‏‏است، جامع، سختگيرانه و به قدري دقيق است كه مي‌توانيم اطمينان حاصل كنيم ايران به تعهدات خود پايبند مي‌ماند. ‏ رئيس‌جمهور امريكا ادامه داد: سوم اينكه، ممكن است از زبان منتقدان بشنويد ايران در صورتي كه از توافق تخطي كند با ‏‏پيامدي روبه‌رو نمي‌شود. اين نيز كاملاً اشتباه است. در صورتي كه ايران اين توافق را نقض كند، تحريم‌هايي كه اعمال شدند و ‏‏اقتصاد اين كشور را زمينگير كردند، همان تحريم‌هايي كه رسيدن به توافق را ميسر كردند، بار ديگر و به سرعت اعمال مي‌‏‏شوند. ‏

   بدون توافق تحريم‌ها مي‌پاشيد

رئيس‌جمهور امريكا در بخش ديگري از استدلال‌هاي خود در دفاع از توافق گفت: دليلي دارد كه مذاكرات براي رسيدن به اين توافق تا اين اندازه به طول انجاميد. علت اين است كه ما از پذيرفتن توافق ‏‏بد، امتناع مي‌كرديم، ‏براي همين نيز به سود همه بود تا اطمينان يابيم به چنين توافقي دست مي‌يابيم زيرا بدون توافق، هيچ ‏‏محدوديتي بر برنامه اتمي ايران وجود نداشت. هيچ نظارت و بازرسي صورت نمي‌گرفت. تحريم‌هاي ما جهانيان را كه براي ‏‏اعمال آن بسيج كرده بوديم، از هم مي‌پاشيد. ايران مي‌توانست به ساخت سلاح اتمي نزديك‌تر شود. كشورهاي ديگر منطقه نيز ‏‏براي همين كار، دست به رقابت مي‌زدند و ما با خطر ديگري در حساس‌ترين نقطه زمين روبه‌رو مي‌شديم. بدون توافق، چنين ‏‏كاري ميسر نبود. ‏ وي ادامه داد: يك سؤال درباره جنگ و صلح، ما بايد به اندازه كافي بحث‌ها را صادقانه، سخت و جدي پيش مي‌برديم، ‏‏زيرا ديده بوديم كه اگر چنين نبود، چه مي‌شد. به همين علت است كه اين توافق آنلاين، قابل دسترسي براي همه دنياست و ما از ‏‏بررسي دقيق آن استقبال مي‌كنيم. از هيچ سؤالي بيم ندارم، به عنوان فرمانده كل نيروهاي نظامي امريكا، به خاطر حفظ امنيت ‏‏كشورم با كار ديپلماسي سخت به جاي شتابزدگي براي جنگ، از كسي عذرخواهي نخواهم كرد. ‏ اوباما افزود: من اين موضوع را در سخنراني خود در كنوانسيون كهنه سربازان جنگ‌هاي خارجي مطرح خواهم كرد زيرا ‏‏كسي به اندازه كساني كه در لباس ارتش به كشور خدمت كرده‏اند، تاوان واقعي جنگ را نمي‏داند. ما در برابر خود، فرصتي ‏‏تاريخي براي دنيايي امن‌تر براي فرزندان خود داريم كه ممكن است در دوران زندگي ما ديگر به دست نيايد. براي همين بايد آن ‏‏را مغتنم بشماريم و امريكا را همچنان منشأ اميد، آزادي و رهبري براي نسل‌هاي آينده نگه داريم. ‏

  كري: دسترسي هر زمان و مكان نمي‏شود

كري همراه با ارنست مونيز وزير انرژي امريكا در ويژه‌برنامه‌هاي روزهاي يك‌شنبه شبكه‌هاي تلويزيوني امريكا صحبت ‌كرد و در پاسخ به سؤالي در مورد بازرسي‌هاي «هر زمان و هر مكان» در ايران گفت: صادقانه بگويم، اين عبارتي است كه من هرگز در چهار سالي كه داريم مذاكره مي‌كنيم، نشنيدم و هرگز روي ميز نبوده است. هرگز در نظام كنترل تسليحات چنين چيزي وجود ندارد و هيچ كشوري بازرسي هر زمان و هر مكان را نمي‌پذيرد.  در ادامه مونيز هم در اين مورد گفت: منظور من هم از دسترسي هر زمان و هر مكان، يك رويه به درستي تعريف شده و يك بازه زماني به درستي تعريف‌شده، براي حل مسئله بود.  وي با اين حال افزود: اگر آنها به ما دسترسي ندهند، ما اين امكان را داريم كه تمام تحريم‌ها (رفع‌شده پس از توافق) را فوراً بازگردانيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار