کد خبر: 727781
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
رهنمود مقام معظم رهبري براي كاهش حضور در شبكه‌هاي اجتماعي
رهبر انقلاب در ديدار با دانشجويان از آنها صميمانه خواستند تا كمتر وقت خود را در شبكه‌هاي اجتماعي هدر دهند، ايشان به جوانان توصيه كردند به جاي پيگيري بحث‌هاي بي‌فايده‌اي كه اغلب در شبكه‌هاي مجازي ديده مي‌شود، از وقت خود به درستي استفاده كنند و به درس برسند.
محمدصادق عابديني
رهبر انقلاب در ديدار با دانشجويان از آنها صميمانه خواستند تا كمتر وقت خود را در شبكه‌هاي اجتماعي هدر دهند، ايشان به جوانان توصيه كردند به جاي پيگيري بحث‌هاي بي‌فايده‌اي كه اغلب در شبكه‌هاي مجازي ديده مي‌شود، از وقت خود به درستي استفاده كنند و به درس برسند.
به گزارش«جوان»، رهنمود رهبري در مورد شبكه‌هاي اجتماعي نه به ممنوعيت استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي رأي مي‌داد و نه استفاده‌هاي بي‌حد و حصر از آنها را مجاز اعلام كرد. بلكه يكي از آسيب‌هايي را كه اين شبكه‌ها بر بدنه جامعه وارد مي‌كنند، متذكر شد. مقام معظم رهبري به نكته مهمي اشاره كردند كه كمتر در نقد شبكه‌هاي اجتماعي به آن پرداخته مي‌شد و آن صرف وقت جوانان در اين شبكه‌ها و نداشتن وقت كافي براي مطالعه و درس خواندن بود.
آثار كمبود مطالعه ناشي از سپري شدن اوقات مردم در شبكه‌هاي مجازي در حال عيان شدن است. شركت‌كنندگان در يك مسابقه تلويزيوني در پاسخ به سؤالات پيش‌پا افتاده مجري برنامه باز مي‌مانند و حتي با پاسخ‌هاي بي‌ربط خود باعث تعجب مجري و خنده افرادي شده‌اند كه كليپ اين مسابقه را مي‌بينند. آيا در دهه 70 كه منوچهر نوذري مسابقه هفته را اجرا مي‌كرد و مردم دسترسي به موبايل‌هاي هوشمند و شبكه‌هاي مجازي نداشتند نيز شاهد اين‌گونه بي‌سوادي‌ها بوديم؟!
به دليل ضعف مراكز پژوهشي كشور، آماري از ميزان تأثير افزايش كاربران شبكه‌هاي مجازي و پايين آمدن ميزان مطالعه در كشور وجود ندارد اما مي‌توان آثار و نتايج آن را به خوبي مشاهده كرد. اطلاعاتي كه شايد در دهه 60 و 70 جزو دانش عمومي و عادي مردم به شمار مي‌رفت حال به عنوان سؤال در مسابقه تلويزيوني مطرح مي‌شود و شركت‌كنندگان قادر به پاسخگويي نيستند. ميزان اغلاط املايي در متوني كه در شبكه‌هاي اجتماعي رد و بدل مي‌شود، آنقدر بالا است كه تصور اينكه يك فرد با تحصيلات در حد ديپلم نيز آن را نگاشته باشد، نيز سخت است.
طبق آخرين آمار‌هاي ارائه شده حدود 40 ميليون گوشي همراه هوشمند در كشورمان فعال است. اين آمار هر روز به واسطه واردات گوشي‌هاي جديد و پايين آمدن سن دسترسي به گوشي‌هاي همراه هوشمند در حال افزايش است. اين تعداد گوشي به طور بالقوه 40 ميليون عضو شبكه‌هاي مجازي موبايلي را به همراه خواهد داشت. هر كاربر ايراني نيز به طور همزمان در چند شبكه عضويت دارد و گاهي حركت عمومي كاربران از يك شبكه ديگر باعث تحول در يك شبكه و ركود در شبكه ديگر مي‌شود. 40 ميليون كاربر به غير از دسترسي‌هايي است كه كاربران اينترنت از طريق رايانه، لپ‌تاپ و تبلت به شبكه‌هاي اجتماعي دارند. علاقه وافر ما ايراني‌ها را به عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي باعث شده تا در برخي از اين شبكه‌ها كاربران ايراني مقام اول را در تمام دنيا داشته باشند يا اينكه جزو چند كشور اول قرار بگيرند. اين در حالي است كه حتي در بريتانيا كه يكي از نماد‌هاي هويت غربي است، ديويد كامرون، نخست‌وزير اين كشور در قبال شبكه‌ها موضع خصمانه‌اي گرفته و خواستار ممنوعيت استفاده از شبكه‌هاي مجازي شده است. ديويد كامرون در سخناني كه به طور مستقيم آزادي‌هاي شهروندان انگليس را زير سؤال برده و شنود اطلاعات شخصي مردم را نشان مي‌دهد، گفت: «آيا مي‌خواهيم در كشورمان اجازه‌ ارتباط به گونه‌اي را به مردم بدهيم كه خودمان توانايي خواندن آن‌ را نداريم؟ پاسخ من به اين سؤال منفي است؛ ما نبايد چنين اجازه‌اي را بدهيم.»
اما آنچه در كشورمان بيش از ساير موارد ايجاد نگراني كرده، كاركردهاي غيرمفيد شبكه‌هاي اجتماعي است. شبكه‌هاي اجتماعي بستر مناسبي براي ترويج خرافات، بحث‌هاي بيهوده، نشر اخبار غير موثق و كذب ايجاد كرده‌اند. در عين حال مشكل اصلي اين شبكه‌ها در اتلاف اوقات مفيد كاربران است؛ مشكلي كه باعث شده تا نسل جوان كشور كمتر وقتي براي مطالعه داشته باشد و در نتيجه سطح آگاهي‌هاي عمومي افراد به شدت كاهش پيدا كند. حتي خود شبكه‌هاي اجتماعي با بستري كه براي نشر اخبار ايجاد مي‌كنند، در چندين مورد باعث دامن زده شدن به برخي شايعات شده‌اند كه عامل اصلي فراگير شدن آنها اطلاعات پايين كاربران بوده است.
شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي هر روز امكانات بيشتري را در اختيار كاربران خود قرار مي‌دهند، امكاناتي كه باعث مي‌شود افراد زمان بيشتري را صرف فعاليت در شبكه‌ها كنند و هرچه بيشتر از فضاي زندگي عادي خود دور شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار