کد خبر: 727592
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
كليد خوردن اولين مرحله آزادي استان الانبار
نيروهاي مردمي و دولتي عراق به عنوان اولين مرحله از عمليات پاكسازي استان الانبار شهر مهم فلوجه را به محاصره كامل خود درآوردند و انتظار مي‌رود به زودي عمليات براي آزادسازي اين شهر آغاز شود تا پس از آن بازپس‌گيري رمادي در دستور كار قرار بگيرد.
محمد بابایی
نيروهاي مردمي و دولتي عراق به عنوان اولين مرحله از عمليات پاكسازي استان الانبار شهر مهم فلوجه را به محاصره كامل خود درآوردند و انتظار مي‌رود به زودي عمليات براي آزادسازي اين شهر آغاز شود تا پس از آن بازپس‌گيري رمادي در دستور كار قرار بگيرد.
مقامات عراقي دو ماه پس از سقوط پايتخت استان الانبار از پيشروي براي محاصره يكي از شهرهاي مهم اين استان واقع در 50 كيلومتري غرب بغداد خبر دادند. معين كاظمي يكي از فرماندهان ارشد بسيج مردمي عراق معروف به «حشد الشعبي» روز شنبه به خبرگزاري رويترز گفت: «بعد از گرفتن تقريباً تمامي مسيرهاي كمك‌رساني اطراف فلوجه نيروهاي بسيج مردمي در حال نزديك شدن به تروريست‌هاي داعش در داخل اين شهر هستند.» وي تأكيد كرد: « هم اكنون ما تنها 5 كيلومتر از مركز فلوجه فاصله داريم و نقشه براي آزادسازي اين شهر به صورت كامل در حال انجام شدن است.»
 نيروهاي عراقي هفته گذشته پيشروي قابل توجهي در شمال فلوجه داشتند. اين نيروها قبلاً بر بخش‌هاي شرقي، غربي و جنوبي اطراف اين شهر مسلط شده بودند و با تسلط بر بخش شمالي فلوجه را تقريباً در محاصره كامل قرار دادند. در صورتي كه نيروهاي عراقي در روزهاي آينده بتوانند منطقه الملاحمه در بين پل ژاپني و منطقه الخالديه را تحت تصرف خود درآورند راه ارتباطي بين دو شهر الفلوجه و الرمادي به طور كامل قطع خواهد شد. داعش اوايل روز گذشته تلاش كرد طي يك عمليات ضربتي محاصره را بشكند كه با موفقيت همراه نبود. به گزارش فارس، ساعت 3 بامداد صدها داعشي به همراه دهها خودرو و ادوات نظامي حامل مواد منفجره حملاتي را عليه مواضع نيروهاي عراقي در منطقه الخالديه واقع در شرق شهر الرمادي آغاز كردند كه با هوشياري نيروهاي عراقي و جنگنده‌هاي ارتش ناكام ماند.

  تغيير استراتژي

هر چند پس از سقوط رمادي مركز استان الانبار، مقامات سياسي عراق عنوان كردند كه به زودي عمليات براي پازپس‌گيري اين شهر را آغاز خواهند كرد اما فرماندهان نظامي با رد اين درخواست مقامات سياسي اعلام كردند در اولويت‌هاي استراتژيكي خود تغييراتي ايجاد كرده‌اند و در اولين مرحله شهر فلوجه را پس خواهند گرفت. سرهنگ علي الياسري فرمانده هنگ زرهي چهارم ارتش عراق كه در حال نبرد در نزديكي فلوجه است، روز گذشته به رويترز گفت: يك هفته بعد از از دست دادن رمادي فرماندهان ما دستور دادند براي ضد حملات جهت بازپس‌گيري رمادي آماده شويم اما اين تصميم از حمايت تمامي فرماندهان نظامي برخوردار نشد. وي خاطر نشان كرد: «طرح‌ها براي بازپس‌گيري سريع رمادي در ماه ژوئن معلق شد چراكه فرماندهان به اين نتيجه رسيدند تازماني كه فلوجه آزاد نشود، همانند «خنجري بر پشت ارتش» خواهد بود.» فلوجه كه تقريباً يك سال پيش به كنترل داعش درآمد مابين بغداد و رمادي قرار دارد. هدف نيروهاي عراقي بازپس‌گيري اين شهر علاوه بر افزايش امنيت پايتخت، كاهش آسيب‌پذيري خطوط كمك‌رساني نيروهاي عراقي است.

  سپر انساني داعش در فلوجه

با نزديك شدن زمان عمليات آزاد‌سازي فلوجه اعضاي داعش براي جلوگيري از پيشروي نيروهاي عراقي با استفاده از غير نظاميان اين شهر سپر انساني در برابر اين حمله ايجاد كرده‌اند. مهدي صالح النومان معاون استاندار الانبار در مصاحبه‌اي مطبوعاتي اعلام كرد: دولت مركزي و بخش‌هاي امنيتي تلاش كردند گذرگاهي از رمادي و فلوجه براي خروج خانواده‌ها ايجاد كنند اما هم اكنون بسياري از خانواده‌ها نتوانسته‌اند از اين شهر خارج شوند. يحيي المحمدي عضو شوراي استان الانبار از گشايش گذرگاه الفلاحات براي خارج شدن خانواده‌ها از فلوجه خبر داده بود اما داعشي‌ها براي استفاده از اين خانواده‌ها به عنوان سپر انساني مانع خارج شدن آنان از اين گذرگاه شدند.

  تلاش عراقي‌ها براي حل اختلافات فرقه‌اي

يك مسئول سياسي عالي‌رتبه عراقي تأكيد كرد، رهبران برجسته احزاب و جريان‌هاي سياسي اهل تسنن و تشيع اين كشور در پي ايجاد طرحي جامع براي حل و فصل اختلافات ميان خود هستند. به گزارش ايسنا، يك سياستمدار عالي‌رتبه عراقي در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط گفت: در راستاي پايبندي رياست‌جمهوري عراق به آشتي ملي و تشكيل كميته‌هايي از سوي رؤساي سه‌گانه براي تحقق اين هدف، رهبران احزاب برجسته شيعه و سني در حال حاضر براي ايجاد طرحي تلاش مي‌كنند كه فراتر از مفاهيم سنتي آشتي ملي باشد و تا حد يك حل و فصل تاريخي ميان آنها پيش برود و بر اساس آن هريك امتيازهاي گسترده به طرف مقابل خواهند داد. اين سياستمدار عراقي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاكرات و طرح‌هاي كاري ارائه شده است و در حال حاضر دو جناح درخصوص مسائل مورد اختلاف از جمله قوانيني كه اهل تسنن خواهان تصويب آن هستند و نيز آمادگي طرف شيعي براي همكاري مذاكره مي‌كنند. سليم جبوري، رئيس پارلمان عراق اخيراً اعلام كرده بود آشتي ملي و مشاركت فعال بهترين راهكار براي حفظ ثبات عراق و رسيدن به توافق سياسي و اجتماعي است و در نهايت منجر به راندن تروريسم مي‌شود.

  العبادي: اكثر رهبران داعش بعثي هستند

نخست وزير عراق اعلام كرد: حزب منحله بعث با شيطان داعش همپيمان شده است و بيشتر سركرده‌هاي داعش نيز از حزب بعث صدام هستند. حيدر العبادي، نخست وزير عراق از تمامي سياستمداران خواست خون بسيج مردمي را بنا به اهداف سياسي نفروشند. العبادي گفت: داوطلبان در بسيج مردمي جان و مال خود را فدا كرده‌اند و به خاطر حقوق به ميدان جنگ نيامده‌اند چراكه تعداد زيادي از اين نيروها جنگيده‌اند و نامشان در ليست حقوق‌بگيران ثبت نشده است. وي خاطرنشان كرد: بسيج مردمي از تمامي عراقي‌ها و فتواي مبارك مرجعيت دفاع مي‌كند. نخست وزير عراق عنوان داشت: حزب بعث وابسته به صدام با شيطان داعش تروريستي همپيمان شده است و بيشتر سركرده‌هاي داعش نيز از حزب بعث صدام هستند.

  جنگنده‌هاي «اف 16» در راه عراق

فرمانده نيروي هوايي عراق در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني السومريه نيوز اعلام كرد: جنگنده‌هاي «اف 16» به زودي وارد عراق مي‌شود و تعادل قدرت را برهم خواهد زد. عراق اين هواپيماها را از امريكا خريداري كرده اما اين كشور تاكنون از دادن آنها به بهانه‌هاي مختلف به بغداد خودداري كرده‌است. از سوي ديگر، دولت روسيه تصميم گرفت هفته آينده 400 خودروي مين روب پيشرفته در اختيار عراق قرار دهد. اين اقدام در چارچوب قرارداد محرمانه ميان بغداد و مسكو براي به كارگيري آن عليه گروهك تروريستي داعش در شمال و غرب عراق انجام مي‌گيرد. يك مقام مسئول نظامي عراق ضمن اعلام اين مطلب افزود: از اين خودروها در عمليات نظامي عليه داعش استفاده خواهد شد. وي ادامه داد: روسيه در ساخت اين خودروهاي مين روب از نماي ظاهري و بدنه تانكهاي تي 90 بهره گرفته است كه مي‌توان از آنها براي جمع آوري اطلاعات و پشت سرگذاشتن موانع و برچيدن مين‌ها استفاده كرد. وي توضيح داد: اين خودروها راه را براي عبور خودروهاي نظامي و نيروهاي پياده‌نظام و خودروهاي زرهي نفربر باز مي‌كنند و مجهز به چرخ‌هاي فولادي محكم هستند و با تكيه بر وزن خود مين‌ها را منفجر مي‌كنند و با توجه به زره پوش بودن آنها انفجار مين‌ها آسيبي به آنها نمي‌رساند. در همين رابطه حيدر العبادي نخست وزير عراق در ماه مي‌گذشته تأكيد كرد: عراق قراردادهاي تسليحاتي بسياري با روسيه منعقد كرده است و زمان اجراي برخي از آنها به تعويق افتاده است كه طي سفر من به مسكو قراردادهاي مزبور به جريان خواهند افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار