کد خبر: 727356
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
نگاهي به دليل سنگ‌اندازي غرب در مسير حذف تحريم‌هاي تسليحاتي ايران
مذاكرات در حالي به روزهاي حساس خود رسيده است كه يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي‌ پيش‌رو ميان ايران و غرب، موضوع تحريم‌هاي تسليحاتي عليه كشورمان است
جعفر تكبيري
مذاكرات در حالي به روزهاي حساس خود رسيده است كه يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي‌ پيش‌رو ميان ايران و غرب، موضوع تحريم‌هاي تسليحاتي عليه كشورمان است. تحريم‌هايي كه با گره خوردن به موضوعات هسته‌اي، تبديل به زنجيره‌اي شده كه مكمل يكديگر هستند و ادامه هر كدام از اين تحريم‌ها به معناي امتداد يافتن و از بين نرفتن تحريم ديگر است. همين موضوع باعث شده كه تيم هسته‌اي كشورمان پس از حل و فصل نسبي موضوعات موجود در پرونده هسته‌اي، تمركز خود را بر روي تحريم‌هاي تسليحاتي قرار دهد تا تكليف اين بخش را نيز روشن كند.
هم‌اكنون بخش مهمي از تحريم‌هاي موجود در موضوع تحريم‌هاي تسليحاتي شوراي امنيت، متوجه سيستم‌هاي مالي كشور است و حتي يك بانك نيز به صورت مستقيم تحت تأثير اين ادعاها در خصوص برنامه‌هاي تسليحاتي ايران، با تحريم روبه‌رو شده است. در كنار اين، مؤسسات و كارخانه‌هاي بزرگ و مهمي كه زيرمجموعه صنايع دفاعي كشورمان هستند و فعاليت‌هاي غيرنظامي انجام مي‌دهند، نيز تحت پوشش اين تحريم‌ها با مشكلات متعددي روبه‌رو هستند.
از اين رو حذف تحريم‌هاي تسليحاتي در كنار تحريم‌هاي هسته‌اي جزو يكي از دستور كارهاي مهم تيم مذاكره‌كننده كشورمان است كه تا امروز نيز بر روي آن پافشاري كرده است.
 
   فشارهاي لابي صهيونيستي
اما در روند مذاكرات، 5+1 در حالي لغو تحريم‌هاي هسته‌اي كشورمان را پذيرفته كه به نظر مي‌رسد براي پذيرش رفع تحريم‌هاي تسليحاتي فشارهاي زيادي را تحمل مي‌كند. فشارهايي كه رژيم‌صهيونيستي و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به شركاي غربي خود وارد مي‌كنند و آنان را از پذيرش اين خواسته بر حق جمهوري اسلامي ايران منع مي‌كنند.
بهانه آنها نيز براي عدم پذيرش خواسته كشورمان آن است كه مي‌گويند اين مذاكرات پيرامون پرونده هسته‌اي است و «ايران در آخرين لحظات موضوع جديدي را به ميان كشيده و آن رفع تحريم تسليحاتي اين كشور است كه ظاهراً تاكنون در مذاكرات مطرح نبوده است.» اين در حالي است كه تحريم‌هاي تسليحاتي سال 2006ميلادي به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌اي عليه ايران وضع شد.
 
  امكان دستيابي ايران به تسليحات غربي
رژيم‌صهيونيستي و اعراب حاشيه خليج فارس در حالي مشغول وارد كردن فشار به غربي‌ها براي عدم پذيرش خواسته ايران هستند كه بيم آن را دارند كه با رفع تحريم‌هاي تسليحاتي، ايران حق خريد و اجازه دسترسي به تسليحات نظامي كشورهاي غربي از جمله امريكا را پيدا كند. از اين رو اين لابي تلاش بسيار زيادي مي‌كند كه غرب به ويژه ايالات متحده را قانع كند كه با اين خواسته ايران مخالفت كند.
تمامي اين‌ها در حالي است كه رژيم‌صهيونيستي و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، به عنوان بزرگ‌ترين دارندگان و استفاده‌كنندگان از تسليحات كشورهاي غربي به شمار مي‌آيند.
در همين ارتباط نيز كشورهاي عربي هرساله ميلياردها دلار را صرف خريد جديدترين جنگ‌افزارهاي غربي مي‌كنند و حتي در ازاي اين خريد‌ها، خاك خود را تقديم كشورهاي غربي كرده‌اند تا در اين محل پايگاه نظامي داير كنند.
در مجموع آنچه كه از روند مذاكرات به خوبي برمي‌آيد، احتمال حصول يك توافق است، به شرط آنكه خواسته‌هاي جمهوري اسلامي در اين خصوص مراعات شود و هيچ قدرتي خارج از مذاكرات، توان تأثير گذاري بر اين روند را نداشته باشد.
قطعاً در اين ميان جمهوري اسلامي نيز با توجه به قدرتي كه طي سال‌هاي گذشته در عرصه نظامي پيدا كرده و توانسته خود را كشوري خودكفا و البته متين و مورد اعتماد در اين خصوص نشان دهد، هيچ چشمداشتي به تسليحات غربي ندارد و مي‌خواهد در اين خصوص روي پاي خود بايستد.

   ايران، خودكفا در صنايع دفاعي
اين وحشت كشورهاي عربي و صهيونيست‌ها از امكان دستيابي ايران به تسليحات غربي در حالي است كه دكترين نظامي جمهوري اسلامي ايران، بر خلاف بسياري از كشورهاي منطقه و رژيم جعلي اسرائيل بر پايه دفع تهديدات است و نه تهاجم و طي سال‌‌هاي  ‌پس از انقلاب اسلامي نيز بارها اين موضوع را به اثبات رسانده است.
همچنين نكته مهم ديگر در خصوص دكترين دفاعي كشورمان آن است كه پس از پايان جنگ تحميلي، كشورمان به سمت بومي‌سازي توان دفاعي خود متناسب با تهديدات موجود رفت و امروز هيچ نيازي به خريد تسليحات غربي ندارد.

   چرا تسليحات بومي؟
نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به دليل ماهيت ضداستكباري خود از همان روزهاي نخست پيروزي و استقرار همواره مورد تهديد دشمنان قرار گرفته و مرور تاريخ نظام جمهوري اسلامي همواره بيان‌كننده نقش بزرگ نيروهاي نظامي كشورمان در دفع تهديدات و حراست از خاك كشورمان بوده است.
در عين حال تمامي تهديدات عليه كشور همواره همراه با تحريم‌هايي بود كه مي‌توانست به تنهايي هر كشوري را به زانو درآورد، اما نيروهاي مسلح از جمله سپاه و ارتش در كنار بسيج مردمي با تكيه بر توانايي‌هاي خود هرگز اجازه ندادند كه تحريم‌ها دليلي براي ضعف و مانع دفاع از كشور شود.
واقعيتي كه در طول ايام دفاع مقدس به خوبي رخ نمود و دنيا شاهد بود ارتشي كه روزي مستشاران امريكايي همه‌كاره آن بودند و تجهيزاتشان را فراهم مي‌كردند، چگونه با تكيه بر دانش خود توانست جنگي نابرابر را به كمك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پشت سر بگذارد.
حال پس از جنگ امروز شاهد هستيم كه نه تنها تمامي تجهيزات مدرن دفاعي اعم از انواع هواپيما و بالگرد، انواع شناورهاي جنگي سنگين و نيمه سنگين، انواع تانك، انواع موشك، انواع تجهيزات الكترونيك و جنگ الكترونيك، انواع رادار و انواع سلاح‌هاي سبك و نيمه‌سنگين در داخل كشور توليد مي‌شود، بلكه صنايع جنگ‌افزار‌سازي كشور در حال تبديل شدن به رقيبي جدي براي شركت‌هاي بزرگ اسلحه‌سازي دنيا است، چراكه اين تجهيزات دفاعي با كيفيتي بسيار بالاتر و قيمتي نازل‌تر از مدل‌هاي مشابه شرقي و غربي امكان عرضه به بازارهاي جهاني را داراست.

   سلاح‌هايي كه هيچ‌گاه تهديد نيست
حال با دستيابي جمهوري اسلامي به جديدترين تجهيزات نظامي دنيا، دشمنان جمهوري اسلامي كه سرخورده از اين پيشرفت چشمگير هستند، تلاش مي‌كنند تا از طريق ايجاد ترس از اين توانمندي‌ها در كشورهاي همسايه، عملاً نه تنها بازار فروش سلاح‌هاي خود را در منطقه گرم كنند بلكه از اين طريق به دنبال فشار عليه جمهوري اسلامي هستند.
اين در حالي است كه پيشرفت نظامي جمهوري اسلامي هيچ‌گاه تهديدي براي منطقه و كشورهاي دوست نبوده و اين سلاح‌ها تنها حالتي بازدارنده دارند، كما اينكه جمهوري اسلامي همواره پيام صلح و دوستي خود را به كشورهاي مختلف منطقه ارسال كرده است.
علاوه بر اين، نكته مهم ديگر در خصوص پيشرفت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي آن است كه وجود ايراني مقتدر در منطقه مي‌تواند باعث آرامش و امنيت ديگر كشورها باشد و طمع جنگ‌افروزي در منطقه توسط بيگانگان براي بازاريابي تجهيزات نظاميشان را كاملاً از بين خواهد برد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
0
نگرانی صیهونیست ها"ارتباط تسلیحاتی ایران با روسیه ست.مخصوصا" جلوگیری
از عدم دستیابی ایران"به موشک بالستیک اس 300 روسیه ست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار