کد خبر: 727180
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
نقش 3 ضلعي ايران، چين و يونان در همه تحولات بازار نفت
قيمت بازار نفت، ساعتي تغيير مي‌كند، ساعتي با كاهش چهار دلاري مواجه شده و در بازاري ديگر با افزايش مواجه مي‌شود كه نقش مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 نقش ويژه‌اي است هر چند در پس اين پرده، بازار سهام چين نقش خود را مخفي كرده است.
وحيد حاجي‌پور
قيمت بازار نفت، ساعتي تغيير مي‌كند، ساعتي با كاهش چهار دلاري مواجه شده و در بازاري ديگر با افزايش مواجه مي‌شود كه نقش مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 نقش ويژه‌اي است هر چند در پس اين پرده، بازار سهام چين نقش خود را مخفي كرده است.
به گزارش «جوان»، اولين تحول چشمگير در بازار نفت هفته گذشته اتفاقات يونان يود، پس از مخالفت مردم يونان براي اجراي طرح‌هاي اقتصادي اروپا قيمت نفت بلافاصله كاهش پيدا كرد؛ كاهشي نه از جنس يك دلاري بلكه چهار دلاري كه طي چند سال گذشته چنين كاهشي در يك ساعت تجربه نشده بود.
نفت «وست تگزاس اينترمديت» امريكا براي تحويل ماه آگوست آينده با چهار دلار و 43 سنت كاهش، به 52 دلار و 53 سنت در هر بشكه رسيد. در مقابل، بهاي نفت خام در بازار آسيا نسبت به اين موضوع واكنش مثبت نشان داد و قيمت نفت افزايش پيدا كرد.
قيمت نفت تحت تأثير برخي عوامل ژئوپلتيكي از جمله نتيجه همه پرسي در يونان افزايش يافت. دانيل آنگ مي‌گويد، پس از مخالفت گسترده مردم يونان در همه پرسي مربوط به طرح مالي پيشنهادي طلبكاران بين‌المللي اين كشور، موجي از نگراني بازار بين‌المللي نفت را فرا گرفت و همين مسئله قيمت‌ها را در بازار تحت تأثير قرار داد. مؤسسه فيليپ فيوچرز گزارش داد، پس از سقوط قيمت نفت در روز گذشته، به نظر مي‌رسد بازار نفت اكنون تلاش مي‌كند تحت تأثير افزايش خريد طلاي سياه به قيمت ارزان، بار ديگر رشد خود را از سر گيرد. دانيل آنگ مي‌گويد، پس از مخالفت گسترده مردم يونان در همه پرسي مربوط به طرح مالي پيشنهادي طلبكاران بين‌المللي اين كشور، موجي از نگراني بازار بين‌المللي نفت را فرا گرفت و همين مسئله قيمت‌ها در بازار را تحت تأثير قرار داد.

   مذاكرات هسته‌اي

در ابتداي آغاز مذاكرات هسته‌اي، بازار نفت‌كارچنداني با وين نداشت اما بعد از گذشت چند روز از محل مذاكرات نگاه تاجران نفت به وين بود؛ برنامه‌ريزي براي آينده و افزايش عرضه نفت در آينده سناريوهاي بسياري را در بازارها به بار آورد و با درز يك خبر كوتاه از محل مذاكرات، سناريوها يا مي‌سوختند يا تقويت مي‌شدند. در اواسط هفته و در روزي كه يوناني‌ها به اروپا «نه» گفتند خبر احتمال توافق ايران و شش قدرت جهاني، قيمت نفت را كاهشي كرد.
با كاهش قيمت نفت و تثبيت اين كاهش به يكباره خبر از كاهش احتمال توافق شد، پس از افزايش روز گذشته شاخص‌ها در بازار بورس چين و احتمال شكست مذاكرات هسته‌اي ايران، روز جمعه قيمت نفت در بازارهاي آسيايي افزايش يافت.
به گفته تجار، سرمايه گذاران همچنان در مورد ثبات بازارهاي سهام چين كه اين هفته بر بازار نفت تأثيرگذار بوده محتاطند، اما به بن‌بست رسيدن مذاكرات هسته‌اي ايران مي‌تواند اندكي از فشارهاي قابل توجه بر قيمت نفت بكاهد.
در بازار نيويورك، قيمت نفت سبك و شيرين وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در ماه آگوست، ديروز با ۵۴ سنت افزايش به ۵۳ دلار و ۳۲ سنت رسيد. قيمت نفت برنت براي تحويل در ماه آگوست نيز ۵۴ سنت افزايش يافت و به ۵۹ دلار و ۱۵ سنت رسيد. تيم ايوانز، تحليلگر مؤسسه سيتي فيوچرز در اين‌باره گفت: «هرچند بازار ممكن است بخشي از اعتمادي را كه در جريان كاهش قيمت اخير از دست داده بود، بازيافته باشد، اما ما هيچ حمايت قابل توجهي را مشاهده نمي‌كنيم كه بتواند موجب افزايش بيشتر قيمت‌ها شود.»
وي افزود: «آمارهاي اوليه ماه ژوئن نشان از فزوني روزانه 88/1 ميليون بشكه نفت در بازار دارد كه 07/1 ميليون بشكه بيشتر از يك سال قبل است و افزايش حجم ذخاير نفت خام جهاني نيز همراستا با فزوني عرضه در بازار و ضعف فعلي حاكم بر قيمت‌هاست.»
در همين حال، مذاكرات هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني ظاهراً در آستانه شكست قرار گرفته و مقامات ارشد ايراني مي‌گويند، قدرت‌هاي اروپايي و امريكا منكر تعهدات اخير خود از جمله درباره لغو تحريم‌ها و برداشته شدن تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران شده‌اند.

   نقش بورس چين

دكتر فريدون بركشلي رئيس مؤسسه بين‌المللي مطالعات انرژي وين در گفت و گو با «جوان» گفت: طي هفت ماه اخير بزرگ‌ترين كاهش قيمت در هفته گذشته رخ داد كه بر خلاف تصور عمومي مبني بر نقش اصلي بحران يونان و مذاكرات هسته‌اي ايران، به هم ريختگي بازار سهام چين بيشترين سهم را در كاهش قيمت نفت داشته است.
وي با بيان اينكه مسئولان چيني در حال تلاش براي رسيدن به شرايط متعادل براي كاهش تبعات آن هستند، اظهار داشت: تا به حال اقدامات دولت چين براي كاهش تبعات بورس اين كشور موفقيت آميز نبوده و وحشت بازار سهام را در‌برگرفته است. بركشلي پيش‌بيني كرد: با ادامه چنين روندي قيمت نفت به 50 دلار و 94 سنت مي‌رسد و اگر علائم افزايشي قيمت به ويژه در بازار سهام چين ديده شود، بهاي هر بشكه نفت به 60 دلار و 27 سنت سوق پيدا خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، سهامداران از بيم كاهش بيشتر ارزش شاخص سهام در بورس چين، به طور كلي و جزئي در حال فروش سهام خود هستند. اين در حالي است كه مقامات اين كشور مقرراتي براي كنترل و ثبات بازار بورس به اجرا گذاشته‌اند. حدود نيمي از شركت‌هايي كه سهام آنها در هر روز كاري دربازار ارزش گذاري و خريد و فروش مي‌شود، ارزش‌گذاري سهام‌شان را متوقف كرده‌اند تا بازار به حالت عادي برگردد. ارزش شاخص سهام بورس شانگهاي، يكي از دو شاخص عملكرد بورس اوراق بهادار چين با حدود 6 درصد كاهش به 3 هزار و 507 واحد رسيد.
در حالي كه در يك سال گذشته قيمت سهام در چين دائماً در حال افزايش بود در يك هفته گذشته به ناگهان ارزش سهام كاهش يافت، به گونه‌اي كه بورس‌هاي چين نزديك به 30 درصد ارزش بازار را از اواسط ژوئن (خرداد - تير) به اين طرف از دست دادند.
دولت چين از يك هفته پيش براي متوقف كردن روند سريع كاهش بهاي سهام در بازارهاي بورس آن كشور تمهيداتي را در نظر گرفت و اعلام كرد ميزان عرضه اوليه سهام را محدود مي‌كند تا از اين طريق مانع از افزايش عرضه سهام در بازار و كاهش تقاضا براي سهام موجود شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار