کد خبر: 727014
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
اجراي تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري چشم‌انتظار اختصاص بودجه در مجلس
در شرايطي كه پرستاران به دنبال احقاق حقوق خود و اجراي قانون تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري بعد از سپري شدن هشت سال از تصويب، به وضعيت دريافتي‌هايشان معترض بودند...
زهرا چيذري
در شرايطي كه پرستاران به دنبال احقاق حقوق خود و اجراي قانون تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري بعد از سپري شدن هشت سال از تصويب، به وضعيت دريافتي‌هايشان معترض بودند، اجراي سياست تربيت10 هزار بهيار براي به كارگيري در نظام سلامت از سوي وزارت بهداشت،  شايعه كنار زدن گروه‌هاي پرستاري در نظام سلامت را بر سر زبان‌ها انداخت. حالا اما وزير بهداشت به پرستاران اطمينان داد كه قرار نيست كمك بهياران جايگزين پرستاران شوند.
تقابل ميان گروه‌هاي پزشكي و پزشكان و پرستاران اتفاق ناخوشايندي است كه بيماران را هم بي‌آنكه هيچ نقشي در آن داشته باشند، درگير خود مي‌كند. در واقع اين بيمار است كه در شكاف ميان پزشك و پرستار سقوط مي‌كند اما شكل‌گيري اين شكاف موضوعي مديريتي است. به عبارت ديگر چالش پيش آمده حكايت از اشكال در مديريت منابع و نيروي انساني در وزارتخانه متولي سلامت دارد. حالا در ميان اعتراضات پراكنده پرستاران وزير بهداشت مي‌كوشد تا آرامش را ميان پزشكان و پرستاران حاكم كند. سيد‌حسن قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه تقابل در بين گروه پزشكي از روي بي‌اطلاعي است، تأكيد مي‌كند: در مورد پرستاري آنچه در چارچوب اخلاق، شرع و قانون تشخيص دهيم و در توان داشته باشيم، انجام خواهيم داد.

  آغاز تقابل ميان پرستاران و پزشكان

اگرچه تفاوت‌هاي بعضاً 300 برابري ميان درآمد پزشك و پرستار در كشورمان هميشه مورد اعتراض جامعه پرستاري و بر خلاف روند معمول در دنياست اما با اجراي گام سوم طرح تحول سلامت اين مسئله شدت گرفت. در اين گام‌، اصلاح كتاب ارزش‌‌گذاري نسبي تعرفه‌ها موجب شد مزد درمان براي خدمات پزشكي از 120 تا 300 درصد افزايش يابد. افزايش تعرفه‌هاي پزشكي در حالي اجرايي شد كه هشت سال از تصويب قانون تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري مي‌گذرد اما اين قانون به دليل نبود بودجه لازم در نظام سلامت اجرايي نشد. درست در بحبوحه چنين شرايطي و در حالي كه پرستاران اعتراض خود را نسبت به اين مسئله رسانه‌اي كردند به يكباره غضنفر ميرزا بيگي، معاونت پرستاري وزارت بهداشت از طرحي براي كاهش بار كاري پرستاران در مراكز درماني خبر داد؛ آموزش يك ساله و تربيت 10 هزار بهيار كه قرار است به منظور انجام خدمات كمكي پرستاري به مراكز بهداشتي درماني بروند. اين اقدام نيز واكنش‌هاي اعتراضي پرستاران را در پي داشت. برداشت آنان از اين كار، كنار زدن جامعه پرستاري و جايگزيني با بهياراني بود كه مطالبات چنداني نخواهند داشت و ميدان را براي پزشكان باز خواهند گذاشت. اجراي «طرح پرداخت مبتني بر عملكرد كاركنان بيمارستان‌ها» نيز نه تنها نتوانست رضايت پرستاران را جلب كند بلكه بنا به اذعان پرستاران معترض‌، فاصله درآمد پزشكان و پرستاران را از قبل بيشتر كرد. در برابر اين ماجراها و شكل‌گيري تقابل ميان پرستاران و پزشكان، دكتر هاشمي شخصاً وارد ميدان شده و به پرستاران اطمينان مي‌دهد كه بهياران قرار نيست جايگزين آنها شوند و نقش پرستاران در نجات جان بيمار بي‌بديل است.
وزير بهداشت در خصوص جايگاه پرستاران در تيم درمان مي‌گويد: پزشك، پرستار و گروه‌هاي پزشكي به عنوان واسطي بين خدا و مردم هستند كه جان بيمار را نجات مي‌دهند و نقش پرستار نيز در اين حلقه بي‌بديل است.

  كمك بهيار براي ارتقاي جايگاه پرستار

هاشمي با اشاره به فاصله رشته پرستاري با نقطه مورد انتظار مي‌افزايد: پرستار در بسياري از موارد كارهاي مربوط به بهيار را انجام مي‌دهد و نوع بهره‌مندي از توان حرفه‌اي پرستار محدود به اموري مي‌شود كه مي‌بايست بر عهده بهيار و كمك بهيار باشد. بنا به تأكيد وزير دوره آموزشي كمك بهيار در برخي كشورها از جمله امريكا چهار ماه و بهيار تا 12 ماه است. وي تصريح مي‌كند: ‌تربيت كمك بهيار براي ارتقاي جايگاه پرستاري است و اينكه عده‌اي مي‌گويند قرار است اين نيروها جايگزين پرستاران شوند، صحت ندارد.

  مجلس، مقصر اجرا نشدن قانون تعرفه‌‌گذاري

وزير بهداشت در پاسخ به انتقاد جامعه پرستاري كشور از اجرايي نشدن قانون تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري بعد از هشت سال و در برابر آن اجرا شدن يك شبه افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌هاي درمان مشكل را گردن مجلس گذاشته و مي‌گويد: واقعيت اين است كه مجلس شوراي اسلامي از هشت سال قبل تاكنون هيچ بودجه‌اي براي اجراي اين مصوبه خود پيش بيني نكرده است و در طول هشت سال گذشته كه وضع اقتصادي كشور به لحاظ درآمدهاي نفتي هم مناسب بود اگر مجلس يا دولت‌ها علاقه‌مند به اجراي اين مصوبه بودند، لازم بود تأمين اعتبار مي‌كردند.
بنا به اظهار هاشمي، معاونت درمان و معاونت پرستاري وزارت بهداشت مي‌توانستند با سياسي‌كاري خود را در معرض خطر قرار ندهند و به جاي بدهكار شدن، خود مطالبه‌گر دستگاه‌هاي ديگر باشند. وي تأكيد مي‌كند: آينده مشخص خواهد كرد كه چه كساني در پي استيفاي حقوق مردم، پرستاران و تيم سلامت هستند و چه كساني مسير ديگري را دنبال مي‌كنند.
وزير بهداشت مي‌گويد: از معاونان خود درخواست كرده كه تعرفه‌هاي خدمات پرستاري را براي سير مراحل قانوني به شوراي عالي بيمه ارسال كنند و بيش از اين باعث سو‌ءاستفاده عده‌اي نشوند كه مقاصد ديگري غير از منافع مردم و كاركنان حوزه سلامت و جامعه پرستاري را در ذهن دارند.
  سهم مناطق محروم در جيب پزشكان
اظهارات وزير در رابطه با اختصاص نيافتن بودجه براي اجراي قانون تعرفه‌‌گذاري خدمات پرستاري از سوي بهارستاني‌ها در حالي است كه بنا به تأكيد دكتر مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت و عضو كنوني مجلس شوراي اسلامي بودجه اختصاص يافته به طرح تحول سلامت نيز نه براي افزايش تعرفه‌هاي درمان بلكه براي اختصاص به مناطق محروم بود اما دولت به قانون عمل نكرد. شايد هزينه‌كرد عادلانه‌تر بودجه طرح تحول مي‌توانست از اختلاف درآمد و در نتيجه تقابل ميان پزشكان و پرستاران كم كند، ضمن آنكه مناطق محروم هم سهم بيشتري از حق و حقوق خود دريافت مي‌كردند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
iهمسر اینجانب با مدرک کارشناسی رشته ما مایی از دانشگاه شهید بهشتی با معدل 18 متا سفانه 19 سال به دنبال کار وجذب گردید ولی استخدامی وجود نداشت وبا این تحصیلات واشنایی وتسلط به زبان انگلیسی نتوانسته در رشته کاری خود مشغول خدمت شود ولی شاهد هستیم بعضی از کسانی که مدرک دانشگاه ازاد وپیام نور داشته اند جذب بعضی از مراکز بهداشتی و.... دولتی گردید ه اند! ایا ارزش گذاری مدرک .....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار