فارس: روزه و توجه به ماه مبارک رمضان، قرآن خواندن در این ماه، صله رحم و افطاری دادن جزو سیره همه ائمه (ع) محسوب میشود.
امام
صادق (ع) فلسفه روزهداری را براساس احادیثشان دوری از خواهشهای نفسانی،
پاکی دل، اعضا و جوارح، شکرگزاری از نعمتهای خداوند، خشوع در برابر درگاه
الهی، از بین رفتن شهوات و زیاد شدن حسنات به شمار میآورند و میفرمایند:
اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک: آنگاه که روزه مىگیرى باید
چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند (یعنى از گناهان پرهیز کند.)
از
امام صادق (ع) در کتاب «من لا یحضره الفقیه» نقل شده: «مَنْ صَامَ
ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ
کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن: هر کس سه روز آخر
ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو
ماه پى در پى را برایش محسوب مىکند» و «من افطر یوماً من شهر رمضان خرج
روح الایمان منه؛ هر کس یک روز ماه رمضان را بدون عذر بخورد - روح ایمان از
او جدا مىشود»
امام صادق (ع) تأکید ویژهای در ماه رمضان بر
افطاری دادن و صله رحم در منزل آشنایان دارند، در کتاب «محاسن» به نقل از
ایشان آمده است: افطارُکَ فی مَنزِلِ أخیکَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِیامِکَ
سَبعِینَ ضِعفاً: افطار کردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز
روزه تو است.
ایشان همچنین میفرمودند: مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شهرِ
رمضانَ لَم یُغفَر لَهُ إلی مِثلِهِ مِن قابِلٍ الّا أن یَشهَدَ عَرَفَةَ:
کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن
که در عرفه حاضر شود.
امام صادق (ع) در روایات مختلف درباره
لیلةالقدر صحبت کرده و احادیث فراوانی در این رابطه دارند، ایشان قلب ماه
رمضان و آغاز سال (حساب اعمال) را لیلةالقدر دانستهاند (قَلبُ شَهرِ
رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ ـ راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من
السنة الى السنة) و در حدیث دیگری فرمودند که برآورد اعمال در شب نوزدهم
انجام میشود و تصویب آن در بیست و یکم و تنفیذش در شب بیست و سوم (التقدیر
فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و
عشرین)
ایشان در حدیث دیگری فرمودند: کَیْفَ تَکُونُ لَیْلَةُ
الْقَدْرِ خَیْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا
خَیْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی أَلْفِ شَهْرٍ لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ الْقَدْر:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار
در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
*منابع:
-من لا یحضره الفقیه
-دعائم الاسلام
-کافی
-تهذیب الاحکام (تحقیق خراسان)
-وسائل الشیعه