کد خبر: 726604
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
وزير امور خارجه امريكا در نهمين روز مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 گفت كه در چند روز اخير در مذاكره با ايران پيشرفت‌هاي واقعي به دست آمده، اما تأكيد كرد كه چندين اختلاف همچنان باقي است.
وزير امور خارجه امريكا در نهمين روز مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 گفت كه در چند روز اخير در مذاكره با ايران پيشرفت‌هاي واقعي به دست آمده، اما تأكيد كرد كه چندين اختلاف همچنان باقي است.
جان كري ديروز بعد از سه دور مذاكره صبح و عصر با محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران در وين گفت كه پيشرفت واقعي در مذاكرات به دست آمده ولي به خاطر چندين مسئله مهمي كه وجود دارد، هنوز« به آنجايي كه مي‌خواهيم نرسيده‌ايم.» كري گفت: ايران و 1+5 تلاش خواهند كرد تا هفتم ژوئن (سه‌شنبه) كه مهلت تمديد شده براي مذاكرات است به نتيجه برسند ولي در عين حال اين تهديد اوباما را تكرار كرد كه اگر «توافق خوب» به دست نيايد و ايران سختگيري زياد نشان دهد، امريكا آماده است مذاكرات را ترك كند.
وزير خارجه امريكا گفت كه با ظريف در اين باره اتفاق نظر دارد كه طرفين هيچ‌گاه تا اين اندازه به توافق نزديك نبوده‌اند ولي تأكيد كرد كه همچنان چندين مسئله وجود دارد: « حقيقت اين است كه هرچند كاملاً با ظريف، وزير امور خارجه ايران موافق هستم كه ما تاكنون هرگز به اين اندازه (به توافق) نزديك نبوده‌ايم ولي ممكن است در هر لحظه‌اي، اين توافق به يكي از دو راه (توافق يا عدم توافق) كشيده شود. جان كري گفت: «رسيدن به توافق نيازمند تصميم‌گيري‌هاي سخت دوطرف است. هدف ما اين است كه تا هفتم ژوئن به توافق برسيم.»
وي افزود: در صورتي كه انتخاب‌هاي سخت در روزهاي آينده صورت گيرد و اين انتخاب‌ها با سرعت باشد، مي‌توانيم اين هفته به توافق برسيم ولي در صورتي كه اين انتخاب‌ها صورت نگيرد، اينگونه نخواهد بود. از اين رو، تيم‌هاي ما در ساعات و روزهاي آينده خيلي جدي مشغول كار مي‌شوند تا جايي كه مي‌توانيم، سخت تلاش مي‌كنيم تا به پيش برويم. ما در برابر رسانه‌ها مذاكره نمي‌كنيم بلكه اين مذاكرات خصوصي و بدون سر و صداست و زماني كه موعد مناسب برسد، همه ما حرف‌هايي براي گفتن خواهيم داشت.
وي درباره سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا ممكن است اين گفت‌وگوها بعد از روز سه‌شنبه نيز ادامه داشته باشد يا نه، گفت: در حال حاضر، تلاش ما اين است كه در مدت زماني كه تعيين كرده‌ايم، اين كار را تمام كنيم. هدف ما اين است كه همه تلاش خود را براي اين منظور به كار بگيريم.
كري گفت: اگر به توافق نرسيم، اگر اين درك باشد كه تمايلي براي پيش رفتن در مواردي كه رئيس‌جمهور اوباما همواره گفته است وجود نداشته باشد، ما آماده‌ايم ميز گفت‌وگوها را ترك كنيم. اين چيزي نيست كه كسي خواستارش باشد، ما خواستار توافق هستيم ولي از زماني كه مذاكرات شروع شد، گفته‌ام كه ما خواستار توافق خوب هستيم، فقط توافق خوب و قرار نيست براي رسيدن به توافق، حاشيه‌ها را بزنيم. اين چيزي است كه جهانيان آن را تحليل مي‌كنند، كارشناسان در همه جا به آن نگاه مي‌كنند و بسياري در كشورهاي عضو پيمان منع اشاعه و كارشناسان هسته‌اي به اين توافق نگاه خواهند كرد و هيچ‌كدام از ما نيز نمي‌خواهيم روي چيزي توافق كنيم كه نتواند از اين بررسي‌ها موفق بيرون بيايد.
كري افزود: مهم‌تر از همه، رئيس‌جمهور اوباما به روشني گفته است كه بايست همه چهار مسير منتهي به احتمال (ساخت) بمب را مسدود كنيم. همتايان ايراني ما نيز به شدت مشغول هستند. آنها زمان زيادي را صرف كرده‌اند. همه مذاكراتي سخت را دنبال مي‌كنيم و اين باعث سختي كار مي‌شود. با اين حال، اميد ما اين است كه بتوانيم به توافق برسيم، توافقي كه منصفانه باشد، كار را تمام كند و دستانمان را بالا بگيريم و به جهانيان نشان بدهيم كه اين كشورها گرد هم آمدند و اين كار را شدني كردند. با اين حال، هنوز در اين مرحله نيستيم، من روي اين مسئله تأكيد دارم، هنوز مسائلي سخت را پيش روي داريم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
چرا ما باید برای پیشبرد یک امر علمی در زمینه هسته ای باید راستی ازمائی کنیم ؟ چرا دارند بزرگترین سلاح های کشتار جمعی می تواند در مورد هر سلاح جدید کشتار جمعی کار کند ؟ چرا اشکالی به داشتن بمب اتمی رژیم سفاک صهیونیستی وپاکستان نیست ولی ما نباید اورانیوم 20 درصد داشته باشیم ؟ این چه مذاکره ای است ؟ ... پس چرا خود را گول می زنیم؟ چرا از امریکا حقوق خود را مدائی می کنیم ؟ پول ها ی بلوکه شده یا دزدیده شده را باید بزور گرفت از امریکا که نباید التماس کرد. امریکا به سرخپوستان وسیاه پوستان خود هم نه رحم کرده نه می کند . امریکا عامل کشتار و دزدی وجاسوسی در تمام دنیا است. پس گفتگو با چنین حیوانی معنی ندارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار