کد خبر: 726396
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
حقيقي‌ها خريدند، حقوقي‌ها فروختند
رشد هزار واحدي شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران و رسيدن اين نماگر به مرز66هزار واحد را قريب به اتفاق كارشناسان بازار سرمايه يك حركت هيجاني ناشي از مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 نسبت دادند...
هادي غلامحسيني
رشد هزار واحدي شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران و رسيدن اين نماگر به مرز66هزار واحد را قريب به اتفاق كارشناسان بازار سرمايه يك حركت هيجاني ناشي از مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 نسبت دادند، بدين ترتيب به نظر مي‌رسد حال و هواي مذاكرات در وين سهامداران حقيقي را در تهران براي خريد سهام جو زده كرد و از سوي ديگر فضايي ايجاد كرد تا سهامداران حقوقي بازار با عرضه‌هاي سنگين سهام خود را به ريال تبديل كنند.
به گزارش «جوان» بورس تهران بيش از يك سال و نيم است كه در وضعيت ركود قرار گرفته است و بسياري از سهام شركت‌ها در كف قيمتي قرار دارند و تا هفته‌هاي پيش نيز بسياري از سهامداران با فروش سهم خود براي هميشه از اين بازار خارج شدند اما به نظر مي‌رسد حال و هواي مذاكرات وين، جان تازه‌اي به بازار سرمايه داده است زيرا روز گذشته بازار با رشد قيمت حداكثري اغلب نمادهاي بازار سرمايه و همچنين افزايش 999 واحدي شاخص كل بورس مواجه شد.
 اگرچه مذاكرات وين جوي بسيار مثبت و اميدوار‌كننده را در بين اهالي تالار به وجود آورد اما اين جو با عكس العمل شركت‌هاي حقوقي در راستاي عرضه‌هاي پر شتاب و سنگين سهام، اندكي ترس و نگراني در بين سرمايه گذاران را به همراه داشت كه اين عرضه‌ها در گروه‌هاي بانكي بيش از ساير گروه‌ها ديده مي‌شد و اين امر تا جايي ادامه يافت كه برخي به طعنه خطاب به حقوقي‌ها گفتند تيم مذاكره‌كننده براي توافق به وين رفته است نه طراحي جنگ با گروه 1+5.
به مدد اين خوشبيني‌ها جهت دستيابي به توافق نهايي، شاخص كل با رشد بيش از هزار واحدي توانست مجدداً به آستانه مدار 66 هزار واحد بازگردد. اين در حالي است كه آخرين بار نماگر بازار در تاريخ 24 دي ماه سال گذشته كانال مذكور را به خود ديده بود.
همچنين در اين روز «حكشتي» با 91 واحد افزايش شاخص، بيشترين تأثير مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل «كگل» با 16 واحد كاهش، بيشترين تأثير منفي را روي شاخص داشت.
شاخص فرابورس نيز با 20 واحد افزايش به رقم 756 واحد رسيد. همچنين ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2 هزار و 803  ميليارد ريال و ارزش كل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1082 ميليارد ريال رسيد.
در معاملات روزگذشته بورس مجدداً خاطرات بازار سرمايه پس از تفاهمنامه لوزان براي اهالي بازار سرمايه زنده شد چراكه بازار همچون روز‌هاي ابتدايي پس از توافق لوزان به طور كل سبز پوش و اغلب سهام شركت‌ها با رشد قيمت همراه شد اما مشخص نيست وضعيت بازار در هفته‌هاي آتي همانند هفته‌هاي بعد از توافق لوزان است يا اينكه روند متفاوتي را به نمايش خواهد گذاشت.
حال فارغ از اين موضوعات و نگاه خوشبينانه به مذاكرات، اهالي تالار در بورس شاهد رفتارهايي از حقوقي‌ها بودند كه با روند مذاكرات و تحليل‌هاي موجود و خوشبيني به آينده بازار همخواني نداشت و اين نگراني در بين برخي از اهالي تالار شيشه‌اي ايجاد شدكه نكند حقوقي‌هاي بازار از موضوعي خبردارند كه عامه بازار بي‌خبر است.
در شرايطي كه اكثر سهام شركت‌ها با روندي صعودي مواجه بودنداما حقوقي‌هاي بازار با ايجاد فشار عرضه بر بازار سرمايه به نوعي نقش ترمز دستي براي توقف شاخص‌هاي بورس را بازي مي‌كردند.
شرايط فعلي بازار سرمايه و اقتصاد كشور سبب ايجاد كمبود نقدينگي در دستان سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي شده و از آنجايي كه سرعت نقدشوندگي در بازار سرمايه بالا بود، شاهد هجوم سرمايه‌‌گذاران حقوقي براي فروش سهام با پيش‌دستي از يكديگر مي‌باشيم.
به هر حال بهتر است مديران سازمان بورس و مسئولان ذيربط با اجراي اقداماتي تأثير گذار مكانيسم تعادلي را به بازار بازگردانند، يك زماني حقوقي‌ها براي فروش اندك سهامي در بازار بايد دليل و مدرك ارائه مي‌كردند و امروز با عرضه‌هاي آبشاري سهام در بورس به حال خود رها شده‌اند.
روزگذشته در گروه خودرويي شاهد افزايش اقبال به نمادهاي اين گروه و حضور حقوقي‌ها براي عرضه‌هاي سنگين بوديم به طوري كه ايران خودرو، سايپا و زامياد با عرضه‌هاي سنگين حقوقي مواجه شدند، البته حقيقي‌ها نيز در خريد سهام حقوقي‌ها كم نگذاشتند.
در گروه بانكي نيز شاهد عرضه سنگين «وبصادر» از سوي حقوقي‌هاي اين نماد بوديم، به طوري كه از 534 ميليون سهم معامله شده بيش از 445 ميليون سهم آن توسط حقوقي‌ها عرضه شد، بانك تجارت و بانك ملت نيز همين سرنوشت برايشان رقم خورد.
 به هر حال بازار روز گذشته براي حقوقي‌ها فرصتي دست و پا كرد تا با فروش سهام خود در قيمت مناسب، نقدينگي قابل ملاحظه‌اي دست و پا كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
آیا واقعیت دارد یا اینکه دستی پشت پرده است و اینگونه حرکات را به بورس تزریق میکند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار