کد خبر: 726381
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
صدور قطعنامه ضدصهيونيستي با 41رأي مثبت
به رغم فشارهاي لابي صهيونيستي براي خارج كردن رژيم صهيونيستي از ليست ناقضان حقوق بشر سازمان‌ملل، شوراي حقوق بشر براي اولين بار با صدور قطعنامه‌اي ارتكاب جنايات جنگي در جنگ اخير غزه از سوي رژيم صهيونيستي را محكوم و خواهان مجازات و محاكمه عاملان ارتكاب اين جنايات جنگي شد.
به رغم فشارهاي لابي صهيونيستي براي خارج كردن رژيم صهيونيستي از ليست ناقضان حقوق بشر سازمان‌ملل، شوراي حقوق بشر براي اولين بار با صدور قطعنامه‌اي ارتكاب جنايات جنگي در جنگ اخير غزه از سوي رژيم صهيونيستي را محكوم و خواهان مجازات و محاكمه عاملان ارتكاب اين جنايات جنگي شد.
شوراي حقوق بشر سازمان ملل، جمعه شب با تصويب طرحي جنايات اسرائيل در جنگ اخير غزه را محكوم و خواستار محاكمه عاملان اين جنايات شد. وزارت خارجه فلسطين اعلام كرد كه 41 كشور از مجموع 47 كشور عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل به اين قطعنامه رأي موافق دادند، اين در حالي است كه پنج كشور ديگر از جمله هند، اتيوپي، مقدونيه، كنيا و پاراگوئه رأي ممتنع دادند و امريكا نيز رأي مخالف داد. اين قطعنامه كه پيش‌نويس آن از سوي فلسطين تهيه شده بود به گزارش اخير سازمان ملل درخصوص محاكمه اسرائيل و برخي گروه‌هاي فلسطيني كه مرتكب جنايات جنگي در جنگ اخير غزه شده‌اند، اشاره دارد. كميته مستقل حقيقت‌ياب سازمان ملل 22 ژوئن 2015، گزارشي درباره عملكرد رژيم صهيونيستي در جنگ 51 روزه غزه منتشر و در آن تأكيد كرد اسرائيل در اين جنگ مرتكب جنايت جنگي شده است اما به رغم اين گزارش‌ها، سازمان ملل از درج نام اسرائيل در فهرست موسوم به «‌ليست ننگ‌» ناقضان حقوق بشر در جهان خودداري كرد. در جنگ 51 روزه غزه در تابستان 2014، بيش از 2هزار فلسطيني شهيد شدند كه بيشتر آنها زنان و كودكان بودند. همچنين در اين جنگ نزديك به 12هزار تن زخمي شدند و اين جنايات در سايه سكوت سازمان ملل و جلوي ديدگان مدعيان حقوق بشر جهاني رخ داد.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي‌نيوز‌عربي، سفير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل اين قطعنامه را به منزله بيانيه‌اي عليه اسرائيل دانست. رياض مالكي، وزير خارجه فلسطين نيز از تصويب اين قطعنامه استقبال و از تمامي كشورهايي كه در تصويب آن نقش داشته‌اند، قدرداني كرد. وي تأكيد كرد: «اين قطعنامه تأكيدي است بر لزوم پايبندي اسرائيل به قوانين بين‌المللي و قوانين حقوق بشر و ضرورت حل مسائل بنيادي‌ كه موجب افزايش درگيري‌ها مي‌شوند و تأثير منفي بر حقوق بشر مي‌گذارند از جمله محاصره نوار غزه و شهرك‌سازي.» شوراي حقوق بشر سازمان ملل از رژيم صهيونيستي و فلسطين خواسته با ديوان كيفري بين‌الملل براي تحقيقات درخصوص جنايات جنگي در جنگ اخير غزه همكاري كنند. اسرائيل در يك دهه اخير سه بار در سال‌هاي 2008، 2012 و 2014 به غزه حمله كرده كه در همه اين جنگ‌ها انواع جنايات را مرتكب شده است. رفتارهاي رژيم صهيونيستي بيانگر آن است كه اين رژيم اشغالگر هيچ حد و مرزي براي جناياتش قائل نيست و در سايه حمايت‌هاي دولت‌هاي غربي با خيال آسوده به جناياتش عليه مردم فلسطين ادامه مي‌دهد. تشكيل نشست‌هاي مختلف بين‌المللي درباره اقدامات رژيم صهيونيستي و نيز اختصاص بخش عمده‌اي از قطعنامه‌هاي سازمان‌ملل و نهادهاي وابسته به آن عليه اين رژيم، بيانگر آن است كه جهانيان با رژيمي جنايتكار مواجه هستند.

  نتانياهو: سازمان ملل به حقوق بشر اعتقادي ندارد
اقدام شوراي حقوق بشر سازمان ملل در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ غزه، واكنش نخست وزير اسرائيل را در پي داشته است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز شنبه مدعي شد: «‌شوراي حقوق بشر سازمان ملل واقعيت‌ها را نمي‌بيند و اهميتي براي حقوق بشر قائل نيست.» به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، نتانياهو مدعي شد: «در شرايطي كه در بسياري از كشورهاي دنيا جنايت‌هاي ضد بشري رخ مي‌دهد، شوراي حقوق بشر اسرائيل را كه از خود دفاع مي‌كند، جنايتكار مي‌داند و خواستار محاكمه سران آن است.» نتانياهو در ادامه اظهارات خود مدعي شد رژيم صهيونيستي يك رژيم «‌كاملاً دموكراتيك و امن‌» در خاورميانه است و بر برابري حقوق فلسطينيان و صهيونيست‌ها بر اساس قوانين بين‌المللي تأكيد دارد. وي اظهار داشت: شوراي حقوق بشر كه احكام و قعطنامه‌هاي ضد صهيونيستي اتخاذ مي‌كند، هرگز نمي‌تواند مدعي دفاع از حقوق بشر باشد. نتانياهو در ادامه مدعي شد اين رژيم به «دفاع از خود در برابر گروه‌هاي فلسطيني ادامه مي‌دهد.»

  حمله نظاميان صهيونيست به فلسطينيان
نظاميان صهيونيست با يورش به تظاهركنندگان فلسطيني و فعالان خارجي در كرانه باختري دهها نفر را زخمي كردند. به گزارش خبرگزاري فلسطيني معا به نقل از هماهنگ‌كننده مقاومت مردمي در روستاي كفرقدوم در كرانه باختري، نظاميان صهيونيست روز جمعه با يورش به اين روستا، معترضان را سركوب كردند. دهها نفر از معترضان بر اثر استنشاق گاز اشك آور مصدوم و يك پسر 12 ساله نيز بر اثر اصابت گلوله به سرش، مجروح شد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار