کد خبر: 726374
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
گزارش روزنامه گاردين از نمايش اتومبيل‌هاي دانشمندان هسته‌اي ايران
الناز خمامي زاده
برخي گناه‌ها و جنايت‌ها هيچگاه پاك نمي‌شوند، حتي اگر تلاش شود كه به زور صدايشان را خفه كنند. مرزهاي جغرافيايي نيز گاه تاب تحمل تلخي برخي خاطرات را از دست مي‌دهند و مفهوم واقعيات تلخ، دنيا را تكان مي‌دهد؛ حالا اين داستان شهداي اتمي ايران شده است؛ در گرماگرم مذاكرات هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي 1+5، روزنامه گاردين انگليس گزارشي جالب‌توجه منتشر كرده است از موزه دفاع مقدس ايران و نمايش اتومبيل زخم تير خورده يكي از دانشمندان هسته‌اي ايران؛ «همچنان كه مذاكرات هسته‌اي در وين به روزهاي اوج حساسيتش نزديك مي‌شود، اين موزه مكاني براي اداي احترام به دانشمنداني است كه دولت ايران ادعا مي‌كند به دست جاسوسان اسرائيلي كشته شده‌اند.»
گزارش روزنامه گاردين انگليس با نمايش تصويري از اتومبيل تيرباران شده شهيد علي محمدي و اين عبارات آغاز شده است؛ «پژوي زخم تير خورده او در داخل خيبري در موزه دفاع مقدس به نمايش گذاشته شده است و گل‌هاي لاله قرمز رنگ به رنگ خون شهدا و نماد عشق و عزاداري در جاي جاي اين خودرو جلب توجه مي‌كند. داخل اتومبيل عكس سياه و سفيد شهيد هسته‌اي به همراه پلاكي اشك مانند است كه روي آن جزئيات مربوط به شهيد نوشته شده است. اين اتومبيل تنها يكي از اتومبيل‌هاي به نمايش در آمده در اين موزه است.» گاردين مي‌نويسد: «‌در دامنه كوهي واقع در شمال تهران، چهار خيمه سفيدرنگ را بنا كرده‌اند كه هر يك منظره‌اي نگران‌كننده را به نمايش مي‌گذارند؛ ‌اتومبيل‌هاي معمولي كه به واسطه بمب‌گذاري يا شليك رگبار گلوله آسيب ديده‌اند. هر يك از آنها يادبودي خوفناك از دانشمنداني هستند كه سوار بر اين اتومبيل‌ها به شهادت رسيده‌اند؛ قربانيان جنگ در سايه برنامه هسته‌اي ايران.»
روزنامه گاردين در ادامه گزارش خود به استقبال مردم ايران از اين موزه و اداي احترام آنها به شهداي هسته‌اي كشورشان آن هم در بحبوحه مذاكرات تمديد يك هفته‌اي مذاكرات هسته‌اي اشاره كرده و مي‌نويسد: «‌در هفته‌اي كه به عنوان مهلتي ديگر براي مذاكرات هسته‌اي در نظر گرفته شده و در حال گذر است، ايرانيان در موزه دفاع مقدس با ترويج فرهنگ مقاومت به اين شهداي هسته‌اي اداي احترام مي‌كنند. موزه‌اي با ساختاري مدرن كه در ميان باغي زيبا و يك درياچه مصنوعي پرتكاپو از حضور خانواده‌ها در شب‌هاي گرم ماه رمضان ساخته شده است.» از نگاه نويسنده اين گزارش، پدران و فرزندان هيجان‌زده‌شان با دقت به تانك‌ها، جت‌هاي جنگنده و حتي موشك‌ها كه آثار بازمانده از جنگ خونين هشت ساله ايران و عراق هستند، مي‌نگرند. صدام حسين درست يك سال بعد از پيروزي انقلاب ايران اين جنگ را راه انداخت. گزارشگر روزنامه گاردين ادامه مي‌دهد: «‌با اين حال نمايش مربوط به جنگ غير متعارف و مخفيانه بر سر برنامه هسته‌اي ايران به شكل يك جدال گسترده‌تر و مستمرتر ميان دشمناني قسم خورده به تصوير كشيده شده است.»
در ادامه گزارش گاردين آمده است: «‌مقامات رسمي ايران بارها گفته‌اند كه دانشمندان هسته‌اي ايران بعد از مصاحبه با مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل متحد ترور شدند. مقامات ايران اعتقاد دارند كه به همين دليل بازرسي از سايت‌هاي حساس قابل اعتماد نيست. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هنوز در خصوص صحت و سقم مصاحبه‌اش با اين دانشمندان كشته شده اظهارنظري نكرده است و خود آژانس نيز به طور معمول اسامي افرادي را كه در بازرسي‌هايش با آنها مصاحبه مي‌كند، افشا نمي‌سازد.» اين روزنامه انگليسي در ادامه به معرفي چهار شهيد دانشمند هسته‌اي ايران پرداخته است. نام اين چهار شهيد در صفحه نمايش هولوگرام موزه تحت عنوان قربانيان تروريسم ثبت شده است. به نوشته روزنامه گاردين و به نقل از متن توضيح و تشريح اين خيمه‌هاي يادبود در موزه يادماني دفاع مقدس ايران اينها نشانه‌هاي تمجيد‌برانگيز از رويارويي بزرگ تاريخي ايمان و الحاد و نيز جنبش تاريخي ناشي از عزم و اراده در برابر ظلم و ستم استكبار جهاني به رهبري امريكا و صهيونيسم هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار