کد خبر: 726337
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
طرح تثبیت شن‌های روان در ۴۰۰ هکتار از عرصه پارک ملی در یاچه ارومیه در منطقه جبل کندی ارومیه در حال اجراست.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اين خبر گفت: طرح تثبیت شن‌های روان در پارک ملی دریاچه ارومیه جزو طرح‌های مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است.

حجت جباری گفت: با ادامه بحران دریاچه ارومیه و افزایش پسروی آب، عرصه بیشتری از بستر دریاچه ارومیه خشک و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته است، یکی از این مناطق که به عنوان مهمترین کانون ریزگرد داخل دریاچه ارومیه شناسایی شده محدوده حدودا ۲۰۰۰ هکتاری بستر خشک دریاچه ارومیه بوده که در محور ارومیه سلماس در نزدیکی روستای جبل کندی واقع است.

وی افزود: دراین منطقه حرکت شن‌های روان و همچنین گرد و غبار ناشی از وزش باد روستاها، اراضی کشاورزی و شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

جباری گفت : بر اساس مصوبه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای کنترل ریزگرد ها و تثبیت شن‌های روان در این منطقه دو پروژه تعریف شده است که از محل اعتبارات سال ۹۳ احیای دریاچه ارومیه در دست اجراست این پروژه شامل تثبیت بیولوژیک با گونه‌های درختی و درختچه ای و پروژه مالچ پاشی است.

وی افزود: اگر چه مساحت کانون ریزگرد در این منطقه بیش از ۲۰۰۰ هکتار است اما در فاز اول یک محدوده ۴۰۰ هکتاری در ابعاد هشت کیلومتر طول (به موازات مرز در یاچه ارومیه) و به عمق ۵۰۰ متر شروع شده است که از این عرصه ۳۵۰ هکتار به کاشت نهال گز و ۵۰ هکتار به کاشت نهال قره داغ اختصاص یافته است.




نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار