کد خبر: 726325
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه از ثبت غار هامپوئیل این شهرستان به عنوان بزرگترین غار آذربایجان شرقی، در فهرست آثار طبیعی ملی خبر داد.

ظفر محمدی گفت: این غار آهکی به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره 235 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید و تحت حفاظت و نظارت قرار می گیرد.

وی افزود: غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به غار کبوتر معروف بوده در 15 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است.

محمدی با اشاره به اینکه در سال های گذشته اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه راه دسترسی به این غار را احداث کرده است، ادامه داد: هم اکنون نیز ایجاد کمپینگ های گردشگری و امکانات خدماتی رفاهی در این منطقه از اهم برنامه های این اداره برای جذب گردشگر قرار دارد.

غار هامپوئیل، در کمرگاه کوهی صخره ای، رو به جنوب قرار گرفته و از بستر رودخانه مردق چایی حدود یک هزار و 600 متر ارتفاع دارد.
عرض دهانه غار هشت متر و ارتفاع آن به 25 تا 40 متر می رسد و طول و عرض میدان اول غار تقریبا 40 در 60 متر و در ابتدای ورود به غار، کتیبه ای به زبان روسی دیده می شود که تاریخ آن مربوط به سال 1925 میلادی است.

اهمیت غار کبوتر به خاطر وجود چاه های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره های سنگی و تالارهای بزرگ به وجود آمده است.




نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار