۱۲ تير براي ايرانيان يادآور حادثهاي تلخ در تاريخ اين كشور است؛ حمله موشكي ناو وينسنس امريكايي به ايرباس پرواز مسافربري شماره ۶۵۵ شركت هواپيمايي ايراناير كه منجر به كشته شدن ۲۹۰ نفر مسافر بيگناه اين پرواز شد.
هر ساله ايرانيان براي زنده نگاه داشتن نام و ياد اين 290 مسافر به گلباران محل حادثه ميپردازند. همچنين رسانههاي مختلف داخلي با پرداختن به ابعاد مختلف اين ماجرا تلاش ميكنند كه حقيقت اين ماجرا را براي مردم شفافسازي كنند. امسال هم با فرارسيدن 12 تيرماه صفحات شبكههاي اجتماعي مجازي ايرانيان پر شد از عكسها و متوني كه به ياد مسافران پرواز مسافربري شماره 655 انتشار يافت. ايرانيان كثيري با به اشتراك گذاشتن پوسترهاي طراحي شده در اين زمينه، اين حادثه تلخ تاريخي را كه يكي از اقدامات ضد حقوق بشري امريكا عليه ملت ايران است براي يكديگر يادآوري كردند. امريكا براي اين حمله موشكي كه از نظر ميزان تلفات انساني، هفتمين جنايت مرگبار هوايي تاريخ است، هيچگاه از ايران عذرخواهي رسمي نكرد و هيچكدام از خدمه ناو وينسنس تحت پيگرد قرار نگرفتند، حتي ويليام راجرز فرمانده ناو جنگي امريكا كه مسئول اصلي كشته شدن مسافران اين پرواز بود، در پايان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. هواپيماي ايرباس آ- 300 با 15 دقيقه تأخير، در ساعت 10:17 صبح به وقت ساعت رسمي ايران، از فرودگاه بينالمللي بندرعباس به مقصد فرودگاه بينالمللي دبي برخاست. چند لحظه پيش از ورود هواپيماي ايرباس آ- 300 به منطقه كنترل هوايي امارات، در محلي به نام «مولبيت»، خلبان به مركز كنترل هوايي كشور اطلاع داد كه قصد دارد به ارتفاع 14 هزار پايي صعود كند. در ساعت 10:22 ناو جنگي وينسنس امريكا كه به حريم آبهاي ايران وارد شده بود، به دستور ناخدا ويل راجرز، فرمانده ناو وينسنس، موشك استاندارد 2 را به سوي پرواز 655 شليك كرد. ناگهان هواپيما از صفحه رادارهاي زميني محو شد و در آبهاي خليج فارس سقوط كرد. بلافاصله پس از اين واقعه، مقامات امريكايي اعلام كردند كه يك فروند هواپيماي اف- 14 جمهوري اسلامي ايران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپيما، امريكا ادعا كرد كه در اين مورد مرتكب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدي اين نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامي امريكا اعلام كردند كه هواپيماي ايرباس ايران در خارج از مسير هوايي پرواز ميكرده و رزمناو امريكايي نيز هفت بار اخطار راديويي براي هواپيماي ايران مخابره كرده ولي جوابي دريافت نكرد. اين پيامها روي فركانسي فرستاده شده بود كه خلبان ايرباس قادر به شنيدن آن نبوده است.