کد خبر: 726139
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
ارزيابي اطلاعاتي امريكا
امريكا در گزارشي اطلاعاتي ارزيابي كرد كه در جنگ 100 روزه يمن، بيش از 2 هزار و 300 نظامي سعودي از جمله دهها افسر و خلبان به هلاكت رسيده و صدها مواضع نظامي در حملات ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن به استان‌هاي مرزي عربستان منهدم شده‌اند...
امريكا در گزارشي اطلاعاتي ارزيابي كرد كه در جنگ 100 روزه يمن، بيش از 2 هزار و 300 نظامي سعودي از جمله دهها افسر و خلبان به هلاكت رسيده و صدها مواضع نظامي در حملات ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن به استان‌هاي مرزي عربستان منهدم شده‌اند. همچنين اخبار ضد و نقيضي از زخمي شدن محمد بن سلمان منتشر شده است.
در شرايطي كه عربستان و متحدان عربي‌اش سعي مي‌كردند با حملات گسترده، نيروهاي انصارالله و كميته‌هاي مردمي يمن را به عقب‌نشيني از مواضعشان وادار كنند ولي پس از 100 روز حملات بي‌نتيجه نه تنها نتوانسته‌اند به اين اهداف دست پيدا كنند بلكه ميزان تلفاتي كه متحمل شده‌اند كمتر از يمني‌ها نيست. هرچند رژيم آل‌سعود تاكنون آمار رسمي از كشته شدن نيروهاي سعودي در جنگ يمن اعلام نكرده اما امريكا اخيراً گزارشي را منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد سعودي‌ها تلفات سنگيني در جنگ يمن متحمل شده‌اند. براساس گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا كه روز جمعه منتشر شد، تاكنون 2 هزار و 326 سرباز و 36 افسر و 22 ژنرال بلند پايه كشته شده‌اند كه سرلشكر محمد الشعلان، فرمانده نيروي هوايي عربستان در صدر كشته‌ها قرار دارد و صدها نفر از سربازان سعودي نيز زخمي شده‌اند. مقامات سعودي پيشتر دليل مرگ محمد الشعلان را سكته مغزي اعلام كرده بودند. به گزارش واحد مركزي خبر، به نقل از پايگاه اينترنتي پانوراما ميدل ايست، بر اساس اين گزارش، نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن توانسته‌اند 98 موضع نظامي سعودي را در استان‌هاي نجران، ‌جيزان، عسير و ظهران الجنوب در خاك عربستان به طور كامل ويران كنند. گزارش اطلاعاتي امريكا مي‌افزايد: «ارتش و كميته‌هاي مردمي همچنين براساس طرح‌هاي عمليات نظامي يمني به 76 موضع نظامي يورش برده‌اند و آنها را به كنترل كامل خود درآورده و با مين منفجر كرده‌‌اند. لازم به ذكر است در هفته‌هاي اخير كميته‌هاي مردمي يمن با موشك‌هاي «‌نجم ثاقب، زلزال و همچنين موشك‌هاي اسكاد‌» صدها بار مواضع سعودي‌ها را در مناطق مرزي مورد هدف قرار داده‌اند و با كنترل بخش‌هايي از اين مناطق در خاك عربستان پيشروي كرده‌اند.  براساس گزارش اطلاعاتي امريكا، كاخ‌هاي سعودي‌ها در استان‌هاي نجران، ‌جيزان، ‌المسارحه و الطوال و همچنين قرارگاه‌هاي عملياتي ارتش عربستان در منطقه الخوبه، الطوال، ابوعريش، الحرث و الربوعه به طور كامل در حملات ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن ويران شده است. مقر فرماندهي نيروي هوايي ارتش عربستان در پايگاه هوايي خميس مشيط نيز به طور كامل بر اثر اصابت موشك اسكاد منهدم شد. عربستان در يمن به بن بست تبديل شده و بيرون آمدن از آن براي سعودي‌ها سخت شده است و تمام ابزارهاي ديپلماتيك نيز به دليل كارشكني رياض، نتوانسته به بحران يمن پايان دهد. ادامه جنگ حتي مي‌تواند تلفات زيادي را به سعودي‌ها وارد كند. همچنانكه عبدالملك الحوثي، رهبر انصارالله پنج‌شنبه‌شب در سخناني از همه طرفداران خود خواست تا در تمامي جبهه‌ها به جنگ عليه عربستان ادامه دهند كه نشان مي‌دهد احتمالاً دامنه جنگ بيش از پيش گسترش خواهد يافت.
گزارش اطلاعاتي امريكا همچنين تصريح كرده است، بيش از 36 خلبان و 39 افسر كشته شدند و تعدادي از جنگنده‌ها و سايت‌هاي موشكي دفاع هوايي عربستان در اين پايگاه نيز منفجر شد. گزارش اطلاعاتي امريكا مي‌افزايد: دهها نفر از آنان به اسارت نيروهاي يمني درآمده‌اند و نزد نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن هستند و تصميمي درباره آنها گرفته نشده است. از نظر تجهيزاتي نيز 363 دستگاه تانك و 25 دستگاه خودروي زرهي و 181 خودروي غير زرهي نظامي در استان جيزان منهدم شده است. همچنين 18 دستگاه تانك در استان نجران منهدم شده يا از كار افتاده است و نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي 13 دستگاه خودروي زرهي را در نجران منهدم كردند و 71 دستگاه خودروي نظامي نيز در اين استان منهدم شده است. دولت عربستان همه اين خسارات وارده را از ترس قيام مردم عليه حكومت پنهان كرده است. تلفات گسترده سعودي‌ها نشان مي‌دهد، برخلاف ادعاي مقامات آل‌سعود در عرصه ميداني آنها نتوانسته‌اند به موفقيت‌هايي دست پيدا كنند و يمني‌ها با كمترين امكانات، تلفات زيادي را به عربستان وارد كرده‌اند.

   تكذيب خبر موافقت عربستان با آتش‌بس

روز جمعه اخباري منتشر شد كه عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در تماس با «‌بان كي مون‌»، دبيركل سازمان ملل موافقت خود را با آتش‌بس در يمن اعلام كرده كه اين آتش‌بس از روز جمعه آغاز مي‌شود ولي يك منبع در ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان توافق براي برقراري آتش‌بس را تكذيب كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه الميادين، اين منبع تصريح كرد: دبيركل سازمان ملل در حال تماس‌هاي پي در پي با مسئولان در كشورهاي ائتلاف است و آنها را به همكاري براي رساندن كمك‌ها ترغيب مي‌كند و تصميم برقراري آتش‌بس نيز به دولت مستعفي يمن و كشورهاي ائتلاف برمي‌گردد. در همين حال، «‌جان كربي‌»، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد كه كشورش همچون سازمان ملل و جامعه بين‌الملل خواهان دستيابي به آتش‌بس انساني هرچه سريع‌تر در يمن تا عيد فطر است. اين درحالي است كه جنگنده‌هاي ائتلاف عربي روز جمعه بار ديگر شهرهاي يمن را بمباران كردند. در حملات ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان به منطقه «‌الطلح‌» در سحار دو تن شهيد و چند تن ديگر نيز زخمي شدند. در حملات به صنعا نيز هشت تن شهيد و 10 تن مجروح شدند.

   اخبار ضدونقيض از زخمي شدن بن سلمان

برخي رسانه‌هاي عرب زبان از جمله اتحاد پرس و پانوراما پنج‌شنبه شب از زخمي شدن محمد بن سلمان، وزير دفاع عربستان در جريان حمله موشكي به پايگاه نظامي السليل به همراه افسران عالي رتبه فرانسوي و ديگر شخصيت‌هاي نظامي از كشورهاي عربي و خارجي خبر دادند. اين رسانه‌ها افزودند:وي در شليك موشك اسكاد از داخل يمن به عربستان زخمي شده است. رسانه صهيونيستي نيز از وارد شدن خسارات و تلفات زياد به سعودي‌ها و تلاش آنها براي كتمان و سانسور اخبار مربوط به آن خبر داد و اينكه در نهايت عربستان مجبور به اعتراف رسمي خواهد شد. شايان ذكر است شرف لقمان سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن ضمن تأييد حمله موشكي به پايگاه مذكور و دقت بالاي اين حمله موشكي اعلام كرده بود:اين موشك در پاسخ به جنايت‌ها و تجاوزگري‌هاي عربستان سعودي و افزايش حملات هوايي جنايتكارانه به يمن صورت مي‌گيرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
0
0
انشاالله خود شاه سلمان هم بمیره.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار