کد خبر: 726055
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه رشد ۳ درصدی به گونه‌ای نیست که اثر خود را در سفره مردم نشان دهد، گفت:‌ با وجود کاهش تورم، کالاها در حال گران شدن است، اما جلوی رشد آن گرفته شده و برای ۶ ماه ذخیره گندم داریم.
فارس: محمدباقر نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به برنامه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به چرایی اجرا و ضرورت اقتصاد مقاومتی در کشور پرداخت و به موضوع دو جنگ دنیا که 10 سال به طول کشید اشاره کرد و اظهار داشت: در نیمه دوم قرن بیستم سیاست کشورها بر این شد که در قالب پیمان‌های تجاری غنایم حاصل از دو جنگ جهانی را تقسیم کنند و پیمان گات و پس از آن WTO محور اقتصاد باشد و هر کشوری خواست خارج از این قاعده مستثنی شود او را تحریم کند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 36 بار طی سالهای مختلف تحریم شدیم، شورای امنیت نیز با قطعنامه‌های مختلف تحریم‌های ظالمانه را اعمال کرده است و یک نبرد تمام عیار اقتصادی بین ایران و قدرت‌های بزرگ ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه از سویی وعده‌هایی در جهت رشد، توسعه و تعالی فرهنگ به مردم داده شده است، تصریح کرد: در مقابل نیز صف‌آرایی میان ایران و کشورهای استکبار وجود دارد و چه انتظاری از یک رهبر آگاه جز ارائه رهنمودها برای عبور از تحریم‌های سخت وجود داشت، به درستی برای دولت این سیاست‌ها را تعیین کردند، تا بتوان از تحریم‌ها و تنگناها عبور کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به 24 سیاست اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و پیشرفت و توسعه داشته تا برای جهان الگو باشیم. همه دانشگاه‌های دنیا این سیاست‌ها را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: در تاریخ 29 بهمن 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همه سران قوا ابلاغ شد و پس از آن اول اسفند تلاش کردیم همه 24 بند سیاست‌ها را بر اساس اینکه کدام دستگاه وظیفه اجرای آن را دارد، مشخص شد و برنامه دستگاه‌ها در شورای اقتصاد اصلاح و پس از آن تصویب شد.

به گفته نوبخت بیش از یک سال از اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و مخاطبان و مردم انتظار ندارند که بگوییم داریم یک کارهایی می‌کنیم به اندازه یک سال کارهایی انجام شده است.

*رشد ۲۳ درصدی صادرات فرآورده نفتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید اینکه اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود، یادآور شد: وزارت نفت در راستای این سیاست‌ها موفق شده صادرات محصولات خود را 23.5 درصد افزایش دهد و 6 ردیف پالایشی پارس جنوبی و 3 سکوی تولیدی راه‌اندازی شد و 4 ردیف فازهای پارس 15 و 16 و نیز سکوی دریایی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: تولید میعانات گازی به 446 هزار بشکه در روز رسیده و تکمیل خط 6 با اولویت صادرات انجام شده است همچنین تکمیل پالایشگاه میعانات ستاره خلیج‌فارس به 360 هزار بشکه رسیده و 8.2 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

*افزایش ۶.۶ درصدی تولید کشاورزی

نوبخت با اشاره به اینکه 8 درصد تولیدات پتروشیمی افزایش یافته است به بخش کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: رشد تولیدات 6.6 درصد افزایش یافته که در بخش دام و طیور 4.9 درصد و شیلات 7.8 درصد رشد وجود دارد، وظیفه داریم کالاهای استراتژیک برای ماه‌های زیادی مانند گندم ذخیره کنیم که با سیاست تشویقی افزایش قیمت، 2 میلیون تن گندم برای 6 ماه گندم وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو گفت: با تأسی از دستورات اقتصاد مقاومتی صادرات برق 6 هزار مگاوات در نیروگاه‌های برقی و 4 هزار مگاوات برق در ترکیه وجود داشته و همچنین 7610 میلیون مگاوات برق به کشورهای همسایه علیرغم وجود تحریم‌ها صادر شده و با این تنگناها کشور سرپا است و رشد مثبت اقتصادی در سایه رهنمودهای اقتصاد مقاومتی وجود داشته است.

* رشد ۱۱۷ درصدی ترانزیت کالا

به گفته نوبخت 117 درصد رشد ترانزیت دریایی، 61 درصد بخش راه‌آهن و در خشکی و جاده 3 درصد رشد مشاهده می‌شود همچنین 53 درصد تعداد پروازهایی که از آسمان ایران عبور می‌کند رشد وجود دارد که جزء برنامه‌های وزارت راه و ساختمان بوده است.

وی تأکید کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی 13 درصد و با احتساب آن 19 درصد رشد داشته و تفاوت آن را می‌توان در راستای اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد علاوه بر آن رشد صنعت 2.3 درصد بوده و سهم ارزش تولیدات آن 13.6 میلیارد دلار بوده که هر چند این رشد کم است، اما با توجه به اینکه نمی‌توان پول نفت را به داخل آورد رشد را ادامه داده است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: برخی کشورها منتظر هستند که کی دست خود را بالا می‌بریم، اما بدانند هیچگاه دست خود را بالا نمی‌بریم.

*تسهیلات ۱۴۹ میلیارد تومانی برای صنعت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه 149 میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت و معدن وجود داشته که این میزان 48 درصد بیشتر از گذشته است و با وجود همه سختی‌ها و تنگناها بعد از 2 سال رشد منفی اکنون رشد 3 درصدی وجود دارد اما به گونه‌ای نیست که سر سفره مردم به زودی خود را نشان دهد و برای افزایش رفاه و قدرت نیاز به رشد 8 درصدی است.

وی با اشاره به اینکه روند رشد از حالت منفی به مثبت رسیده است گفت: در 9 ماهه سال 93 سرمایه‌گذاری 13.8 درصد رشد کرده و همچنین تورم از 40 به 15 درصد رسیده است که البته به معنای ارزان شدن کالاها نیست و همچنان کالاها گران می‌شود و مردم این را احساس می‌کنند، اما جلوی رشد آن گرفته شده و کاهش می‌یابد.

نوبخت با بیان اینکه برای اولین بار وابستگی بودجه به نفت 23 درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال یک سوم منابع به دست نیامده و بانک مرکزی تحریم است، اما علیرغم تحریم‌ها مقاومت کردیم هر چند رشد اقتصادی کند است تلاش می‌کنیم مانند سال گذشته اقتصاد مقاومتی مانند در بخش هزینه‌های درمان به خوبی اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه‌ریزی دارد، افزود: در برابر کاهش آسیب تحریم‌ها تلاش می‌کنیم، اکنون نمایندگان شما در وین مبارزه می‌کنند و برای اولین بار است که یک کشور مقابل 6 کشور ابرقدرت دنیا مذاکره می‌کنند بدون آنکه موضوعی تحمیل شود و طولانی شدن مذاکرات به دلیل مقاومت است و این گونه نیست که هر چه بخواهند زور بگویند انجام شود.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر برنامه پیشرفت نظام به سازمان مدیریت محول شده و برای بیکاری، رشد، پیشرفت، تعالی فرهنگ باید تلاش شود و ضمن همکاری نخبگان و کارشناسان از منتقدین نیز تشکر می‌کنم اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقاد آسان‌تر از عمل است و قبول داریم نقصان‌هایی وجود دارد اما در جهت رفع آن تلاش می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار