کد خبر: 725984
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
به بهانه 12 تير، سالروز حمله ناو امريكايي به هواپيماي مسافربري ايران
تروريسم... اين مهمترين ابزاري‌است كه ايالات متحده سال‌ها است از آن براي فشار به كشورهاي مستقل استفاده مي‌كند؛ ابزاري كه به دليل نفوذ اين كشور در مجامع جهاني كاركردي ويژه براي آنها پيدا كرده است.
جعفر تکبیری
تروريسم... اين مهمترين ابزاري‌است كه ايالات متحده سال‌ها است از آن براي فشار به كشورهاي مستقل استفاده مي‌كند؛ ابزاري كه به دليل نفوذ اين كشور در مجامع جهاني كاركردي ويژه براي آنها پيدا كرده است. اين در حالي است كه خود ايالات متحده زمان زيادي است كه به عنوان يكي از حكومت‌هاي مروج تروريسم در دنيا، هيچ‌گاه مورد بازخواست مجامع جهاني قرار نگرفته است. اين ترفند در خصوص جمهوري اسلامي ايران نيز بارها از سوي ايالات متحده مورد استفاده قرار گرفته و اگرچه جمهوري اسلامي بارها قرباني تروريسم دولتي ايالات متحده امريكا بوده اما هربار در مجامع بين‌المللي اين كشور با ژست حقوق بشري ايران را متهم به نقض حقوق بشر و حتي حمايت از تروريسم مي‌كند.
يكي از جنايات ايالات متحده در قبال مردم ايران كه خيلي زود از ذهن مجامع بين‌المللي پاك و به ورطه فراموشي سپرده شد، حمله موشكي ناو جنگي اين كشور در خليج فارس به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران بود؛ جنايتي تلخ كه در 12 تير‌ماه سال 1367 روي داد و منجر به شهادت 290 مسافر و خدمه اين پرواز شد. حال در سالگرد حادثه جنايت‌بار ايالات متحده كه منجر به سرنگوني هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي بر فراز آب‌هاي نيلگون خليج فارس شد، علاوه بر مرور نقش مستقيم اين كشور در كشتار 290 مسافر و خدمه بي‌گناه اين پرواز، به بازخواني ديگر جنايات ايالات متحده در قبال مردم و نظام جمهوري اسلامي خواهيم پرداخت.

    پرواز ابدي

شليك به هواپيماي مسافربري ايران شايد يكي از مهم‌ترين جنايات مستقيم ايالات متحده در قبال ايران باشد، واقعه‌اي كه طي آن نه تنها ايالات متحده از ايران عذرخواهي نكرد بلكه فرمانده ناو وينسنس كه دستور شليك به سمت هواپيماي ايراني را صادر كرده بود، از سوي دولت امريكا مدال لياقت گرفت.
بر اساس گزارش‌هاي مختلفي كه از اين حادثه تلخ در رسانه‌هاي دنيا منتشر شده است، روز يك‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۶۷ رأس ساعت 10:17هواپيماي ايرباس متعلق به هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، بر اساس برنامه پيش‌بيني شده، فرودگاه بين‌المللي بندرعباس را به مقصد دوبي ترك كرد. اين هواپيما با شماره پرواز ۶۵۵ به همراه ۲۷۴ مسافر با مليت‌هاي ايراني، اماراتي، يوگسلاوي، پاكستاني، هندي و ايتاليايي و ۱۶ خدمه پرواز‌ در اين مسير بين‌المللي پرواز مي‌كرد.
از سوي ديگر، ناو جنگي وينسنس امريكا كه جزو مدرن‌ترين رزمناو‌هاي اين كشور است، در تاريخ هفتم خرداد از بندر سن ديه‌گو وارد خليج فارس شده بود. ‌ وظيفه اصلي آن، كشف هدف‌هاي پرنده، اعم از موشك، هواپيما و پردازش اطلاعات، تعقيب صدها هدف به‌طور همزمان و كنترل آتش آنها بود. در ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگي وينسنس امريكا كه به حريم آب‌هاي ايران وارد شده بود، به دستور ناخدا ويل راجرز، فرمانده ناو، موشك استاندارد ۲ را به سوي پرواز ۶۵۵ شليك كرد و ناگهان هواپيما از صفحه رادارهاي زميني محو شد و در آب‌هاي خليج فارس سقوط كرد.
بلافاصله پس از اين واقعه، مقامات امريكايي در يك اقدام پيش‌دستانه اعلام كردند كه يك فروند هواپيماي اف- ۱۴ جمهوري اسلامي ايران را كه قصد حمله به اين ناو را داشته، مورد هدف قرار داده‌اند، اما كشف اجساد و تكه‌هاي هواپيما در داخل آب‌هاي خليج فارس خلاف ادعاهاي دولتمردان امريكا را نشان مي‌داد. با روشن شدن ابعاد اين جنايت ضد بشري ايالات متحده، مقامات نظامي امريكا كه در منجلاب بزرگي از سؤالات افكار عمومي در خصوص حمله به يك هواپيماي مسافربري و قتل عام 290 انسان بي‌گناه گرفتار شده بودند، با بهانه‌تراشي‌هاي مضحك اعلام ‌مي‌كردند كه هواپيماي ايرباس ايران در خارج از مسير هوايي پرواز مي‌كرده و رزمناو امريكايي نيز هفت بار اخطار راديويي براي هواپيماي ايران مخابره كرده ولي جوابي دريافت نكرد و سرانجام به دليل اين عدم پاسخگويي، مجبور به ساقط كردن هواپيما شده بود.

  پيگيري ايران براي محكوميت امريكا

اين در حالي است كه اگرچه شوراي امنيت سازمان ملل با پيگيري‌هاي مجدانه جمهوري اسلامي ايران سرانجام قطعنامه‌اي را عليه ايالات متحده صادر كرد. اما در اين قطعنامه به هيچ وجه نامي از ايالات متحده به عنوان مقصر اصلي اين جنايت به ميان نيامده است و ايالات متحده نيز هيچ‌گاه مسئوليت وقوع حادثه را برعهده نگرفت و غرامت قربانيان حادثه و بازماندگان و دولت ايران را تحت عنوان پرداخت بلاعوض پذيرفت و بر اين نكته تأكيد كرد كه ناخداي ناو جنگي چون خود را در معرض خطر مي‌ديد از خود دفاع نموده‌است.

  مجموعه جنايات يك حكومت

اما اين تنها يك نمونه كوچك از مجموعه جناياتي است كه ايالات متحده به صورت مستقيم و غيرمستقيم عليه مردم و نظام كشورمان مرتكب شده است. تجهيز و كمك به عراق در جريان جنگ هشت ساله اين كشور با جمهوري اسلامي، كمك مالي و اطلاعاتي به گروهك‌هاي تروريستي از جمله منافقين و جندالشيطان كه منجر به كشته شدن صدها هزار شهروند ايراني شده و همچنين طراحي و برنامه‌ريزي براي ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان را نيز بايد به پرونده جنايات اين كشور در قبال جمهوري اسلامي اضافه كرد. علاوه بر اين شايد مهم‌ترين تقابلي كه چند سالي است از سوي ايالات متحده در خصوص جمهوري اسلامي به كار گرفته شده، موضوع تحريم‌هاي غيرانساني و يكسويه اين حكومت عليه كشورمان ‌است؛ تحريم‌هايي كه امريكا مدعي است بر اساس آن به دنبال زمينگير كردن حكومت ايران است اما در حقيقت استفاده از يك نوع ترور خاموش براي هدف قرار دادن مردم ايران است. واقعيت آن بود كه ايالات متحده به رغم ژست‌هاي بشردوستانه خود، نوك پيكان تحريم‌ها را به سوي حوزه‌نيازهاي اساسي مردم ايران نظير دارو، قطعات هواپيماهاي مسافربري و مواد غذايي هدف گرفت تا ثابت كند كه امريكا در روزگار نو نيز هنوز دست از خصلت جنايتكارانه خود برنداشته است.

   امريكا نيازمند يك تغيير

حال در اوج مخاصمه‌هاي امريكا با جمهوري اسلامي و در حالي كه پرونده گزينه نظامي آنان عليه كشورمان (به گفته خودشان) هنوز روي ميز است، جمهوري اسلامي به دنبال اعتماد‌سازي جهاني بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود است؛ موضوعي كه باعث شده برخي به بهانه آن به دنبال عادي‌سازي روابط با ايالات متحده امريكا باشند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد كه آنان فراموش كرده‌اند كه تخاصم ايران و امريكا قدمتي به بلنداي عمر نظام جمهوري اسلامي دارد و قرار نيست با چند روز مذاكره، اين روابط عادي شود. تمام اينها نيز در حالي است كه هنوز تغييري در سياست‌هاي يكسويه امريكا در قبال كشورمان ديده نمي‌شود و قطعاً اگر مردم ايران روزي بخواهند به سيگنال‌هاي مذاكره با ايالات متحده پاسخ بدهند، بي‌شك به دنبال يافتن نشانه‌اي از تغيير در مواضع ايالات متحده در قبال ايران خواهند بود؛ تغييري كه ركن اصلي آن عذرخواهي رسمي از ملت ما، به خاطر 36 سال جنايت و دشمني در قبال كشورمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار