کد خبر: 725961
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
انتقاد تند رئيس‌سازمان صداوسيما از معاون خود در روزي كه كار از كار گذشت
پس‌لرزه‌هاي پخش سريال «شمعدوني» به صدا و سيما رسيد. سرافراز در تذكري تند به معاون خود درباره پخش سريال «‌شمعدوني‌» كه داراي مجوز ساخت از دوره رياست قبلي صدا و سيما...
الناز خمامي‌زاده
پس‌لرزه‌هاي پخش سريال «شمعدوني» به صدا و سيما رسيد. سرافراز در تذكري تند به معاون خود درباره پخش سريال «‌شمعدوني‌» كه داراي مجوز ساخت از دوره رياست قبلي صدا و سيما بوده، گفته است: «‌حالا اگر سمي از گذشته به جاي مانده بود شما بايد بدهيد كه مردم بخورند.‌» هر چند خيلي دير اما سكوت سرافراز به‌خاطر پخش اين سريال بالاخره شكسته شده و او در قبال اين سريال منفعل باقي نمانده است. «‌شمعدوني» بدآموز به جاي «در حاشيه‌» مهران مديري، بي‌حساب و كتاب پخش شد و حتي صداي مردم را هم در آورد اما در واكنش به آن هيچ صدايي از مسئولان صدا و سيما به خصوص آقاي رئيس برنخاست. حالا سرافراز براي پخش اين سريال از معاونش زهر چشم گرفته است.
نوشدارويي پس از مرگ سهراب؛ خيلي پيش از اينها همه منتظر شنيدن واكنشي از محمد سرافراز بودند؛ واكنشي كه نشان دهد او براي نظرات مردم ارزش قائل است؛ اما سكوت آزار ‌دهنده آقاي رئيس از حواشي حول پخش سريال «‌در حاشيه‌» شروع شد و با پخش «شمعدوني‌» به اوج خودش رسيد. دو سريالي كه اكثر قريب به اتفاق مردم موافق ادامه پخش يكي و عدم پخش ديگري بودند؛ اما ماجرا درست برخلاف نظر عموم مردم پيش رفت. «در حاشيه‌» مهران مديري با اعتراض شماري از اعضاي جامعه پزشكي كشور بنا به آنچه نقد و توهين به جامعه پزشكي محسوب مي‌شد، متوقف شد اما پخش «شمعدوني‌» سريال جايگزين آن به رغم انتقادات مردم متوقف نشد. سريالي كه هم توهين به فرهنگ جامعه ايراني بود و هم توهين به روابط و تبادلات اجتماعي درون خانواده. در كشوري كه مدام بر اصلاح سبك زندگي و ترويج مدل زندگي سالم تأكيد مي‌شود، «شمعدوني‌» آمد و نمك بر زخم برخي اختلافات سنتي درون خانوادگي ريخت. در واقع طنز اين سريال بر نمايش پر رنگ اختلاف ميان خواهر شوهر و عروس، خصلت بد سخن‌چيني و خبر بري، بي‌ادبي شخصيت كودك سريال و گستاخي او در مقابل پدر و مادر، كمبود شوهر براي دختران سن بالا، بي‌احترامي به كهنسالان و بزرگان خانواده و مرد ‌ذليلي بنيان نهاده شد، بدون آنكه در پايان هر قسمت به روشي معكوس و بنابر ضرب‌المثل معروف ادب‌آموزي، پندي اخلاقي به بيننده منتقل شود. با اين حال زور اعتراضات مردم و رسانه‌ها مثل اعتراض صنفي پزشكان قدرت نداشت و «شمعدوني‌» و بدآموزي‌هايش بدون هيچ واكنشي از سوي صدا و سيما و مسئولانش تا قسمت آخر پخش شد و از ويترين تلويزيون رخت بربست.
كم و بيش يك ماه از پخش اين سريال گذشته است كه حالا فيل مسئولان صدا و سيما ياد هندوستان كرده و پخش اين سريال منجر به آشوبي در دل صدا و سيما شده است. سرافراز به‌خاطر پخش اين سريال در تذكري به علي اصغر پورمحمدي، معاون سيما در خصوص پخش اين مجموعه تلويزيوني توهين‌آميز، خواستار ارائه توضيح شده است.
جالب آنجاست كه مجوز ساخت سريال «شمعدوني‌» مربوط به دوره گذشته معاونت سيما بوده نه معاونت كنوني. در واقع سرافراز و مجموعه ذيربطش به خاطر پخش سريالي مورد نقد شديد قرار گرفتند كه ماحصل مديريت دوره دارابي و عزت‌الله ضرغامي بوده است. در همان دوره معاونت وقت صدا و سيما پخش اين سريال را ممنوع اعلام كرده بود. به ادعاي برخي سايت‌هاي خبري ظاهراً در آن دوره فيلمنامه‌اي مشخص براي ساخت اين سريال مورد تأييد و موافقت قرار گرفته بود كه سروش صحت، كارگردان آن در خلف وعده‌اي آشكار و برخلاف فيلمنامه مصوب، روايت ديگري را در سريالش مي‌گنجاند. گفته مي‌شود كه معاونت جديد صدا و سيما به غير از «شمعدوني» دستور پخش سريال‌هاي ممنوع ديگري مانند «جاده قديم‌» و... را نيز داده است كه اين موضوع منجر به انتقاد شماري از مديران سابق صدا و سيما به سرافراز درباره وضعيت كنوني معاونت سيما شده است. سرافراز نيز بعد از بررسي اين اعتراضات، نسبت به پخش «شمعدوني»‌ به معاونت خود اعتراض كرده كه در پاسخ به او گفته شده است: «‌اين سريال براي دوره قبل بوده است»‌. سرافراز اما در پاسخ اظهار داشته ‌«حالا اگر سمي از گذشته به جاي مانده بود، شما بايد بدهيد كه مردم بخورند. اين سريال براي دوره مديران سابق صدا و سيما بوده و به علت مغايرت با سبك زندگي ايراني و اسلامي در همان دوره اجازه پخش آن داده نشده بود. در دوره جديد با كمبود فيلم‌هاي داخلي نمايش مي‌دهيد؟» براي ابراز اين تذكر و زهر چشم، خيلي دير شده است. مردم به عنوان مخاطب اصلي برنامه‌هاي سيما، بهترين منتقد و كارشناس هستند و بهتر بود كه سرافراز زودتر از اينها و بعد از ديدن انتقادات مردم واكنشي روشن نشان مي‌داد و بدآموزي اين سريال را متوقف مي‌كرد اما به هر حال براي برخي اقدامات و برخوردها هيچ وقت دير نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
2
همیشه این جمله معروف ورد زبان ماست . هیچوقت دیر نیست.مردم در کجای این مملکت هستند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار