کد خبر: 725910
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
گفت‌وگو با اولين شيعه سريلانكايي
جمهوري دموكراتيك سوسياليستي سريلانكا جزيره‌اي است واقع در جنوب آسيا، اقيانوس هند و جنوب كشور هند.
اسما معتمدي
جمهوري دموكراتيك سوسياليستي سريلانكا جزيره‌اي است واقع در جنوب آسيا، اقيانوس هند و جنوب كشور هند. نام قديمي آن سيلان بود. پايتخت سياسي آن سري جاياواردنپورا كوته و پايتخت تجاري‌اش شهر كلمبو است. جمعيت سريلانكا22ميليون نفر است كه اكثريت بودايي هستند و تنها 8درصد آنها مسلمانند كه از اين تعداد 1500 نفر شيعه هستند. اين نيز به بركت انقلاب اسلامي بوده كه باعث شد مردم سريلانكامتوجه شوند مذهب تشيع هم وجود دارد. خانم رياضه ناظمين اهل سريلانكاست كه در قم مشغول تحصيل علوم اسلامي است. وي اولين شيعه در كشور سريلانكاست كه تلاش مي‌كند براساس رسالت ديني، هموطنانش را به اسلام شيعي هدايت و راهنمايي كند. با ايشان از طريق انجمن اسلامي شهيد ادواردو آنيلي آشنا شديم و قرار مصاحبه را نيز با واسطه اين انجمن كه مديريت بخش رهيافتگان نمايشگاه قرآن كشور را عهده‌دار بود، گذاشتيم.

در ابتدا بفرماييد قبل از تشرف به تشيع چه ديني داشتيد و چطور شيعه شديد؟
ما سني شافعي بوديم كه البته همين هم در ميان انبوه پيروان بودايي، تعداد زيادي نيست. تا قبل از انقلاب اسلامي ايران و به‌خصوص حضور تأثيرگذار امام خميني چيزي از تشيع نمي‌دانستيم. وقتي انقلاب اسلامي پيروز شد سفارت ايران و رايزني آنجا مجله، روزنامه و كتاب‌هايي ‌توزيع مي‌كرد و ما كم‌كم متوجه شديم ايراني‌ها هم مسلمان هستند و پيروان اهل بيت كه به آنها شيعه مي‌گويند در واقع رفت و آمدهاي خانم‌هاي سفارت و رايزني در جلب توجه‌مان به اسلام شيعي خيلي مؤثر بود. آنها در رفتار و گفتار با ما فرق داشتند، حجابشان كامل بود، محرم و نامحرم مي‌كردند و بسيار هم خوش‌برخورد بودند براي همين اغلب آنها را دوست داشتند. وقتي من شيعه شدم به من گفتند برو ايران درس بخوان و خدا خواست كه اولين شيعه كشورم باشم و براي تحصيل راهي ايران و قم شدم.
 
عكس‌العمل خانواده از شيعه شدن شما چه بود؟
 آنها چون رفتار و برخورد خوب خانم‌هاي سفارت و رايزني ايران را ديده بودند استقبال هم كردند و اصلاً ناراحت نشدند زيرا از طرف ديگر يكي از دايي‌هايم و پسرخاله‌ من حامي انقلاب اسلامي ايران بودند. همين‌ها باعث شد خانواده از شيعه شدن من ناراحت نباشند؛ حتي وقتي گفتم ايران مي‌روم براي تحصيل علوم اسلامي، قبول كردند.

چقدر سعي كرده‌ايد تا ساير هموطنانتان را به تشيع ترغيب كنيد؟
خيلي زياد. من هرچه در ايران ياد گرفته‌ام از فرهنگ اسلامي و شيعي و اهل بيت وقتي به كشورم مي‌روم به آنها انتقال مي‌دهم حتي در سال 2000 اولين حسينيه كشورمان را با كمك دوستان راه‌اندازي كرديم كه از طرف دفتر رهبري هزينه آن را دادند كه در آنجا همه جمع مي‌شوند و آموخته‌ها را انتقال مي‌دهم يا برنامه‌هاي مختلف مذهبي داريم. خدا را شكر امروز چند حسينيه در سرتاسر كشور ايجاد شده كه فعال هستند.

اوضاع شيعيان در سريلانكاچطور است؟
تعداد ما به نسبت زياد نيست ولي با اين حال محدوديت زيادي داريم. به نسبت كشورهاي اطراف مانند تايلند كه آنها هم بيشترشان بودايي هستند شيعيان ما كمتر است. نمي‌دانم شايد فعاليت تبليغاتي ما قوت ندارد و بايد بيشتر كار كنيم اما آنچه مسلم است بودجه و توان مالي كمي داريم. وقتي به‌عنوان مبلغ به سريلانكامي‌رويم هزينه با خود ماست. مقداري بودجه دريافت مي‌كنيم ولي تا فرودگاه بيشتر نمي‌كشد و خيلي كم است. به نظرم نياز به كار بيشتر در عرصه تبليغات داريم.

در حوزه ترجمه چه كارهايي انجام شده است؟
تلاش كرده‌ايم تا كتاب‌هاي مختلف را ترجمه كنيم مانند آثار شهيد مطهري به‌خصوص كتاب او درباره حجاب، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، كتاب‌هاي امام خميني مانند چهل حديث، كتاب‌هاي زندگينامه امامان معصوم و... خود من نيز بيشتر مقالات مناسبتي را ترجمه مي‌كنم مثلاً در ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان مناسبت‌هاي زيادي است كه اطلاعاتي از آنها را درمي‌آورم و ترجمه مي‌كنم و چون در سايت ايكنا هستم اخبار را مي‌خوانم و ترجمه مي‌كنم.

با توجه به موج ايران‌هراسي، ‌نگاه مردم به ايران چگونه است؟
واقعيت‌ها از تلويزيون سريلانكاگفته نمي‌شود و دروغ زياد مي‌گويند و مردم تحت تأثير رسانه‌ها خيلي چيزها را نمي‌دانند اما خدا را شكر بعد از راه‌اندازي شبكه پرس‌ تي‌وي تا حدود زيادي مردم متوجه واقعيات شده‌اند و اين‌كه شبكه بي‌بي‌سي حقيقت را وارونه نشان مي‌دهد.
شما در جوار حرم حضرت معصومه(س) هستيد. به ايشان چقدر متوسل مي‌شويد؟
در همه حال به ايشان و برادرشان امام‌رضا(ع) نياز داريم و متوسل مي‌شويم. هرجا باشيم سلام مي‌رسانيم. ما با حمايت اين بزرگواران زندگي مي‌كنيم و واقعاً احساس مي‌كنيم كه امام رضا روي سرمان دست مي‌كشد و اين حس خوبي است.

در اين مدت ايران را چطور ديديد؟
به نقاط مختلف ايران رفته‌ام. راستش به جوانان و مردم ايران حسودي مي‌كنم كه در آرامش زير سايه  ولايت فقيه هستند. هيچ جاي دنيا اين آرامش خاطر نيست. اينها خوشبخت هستند. ايران بهشت است. همه جا علما و بزرگان دين حضور دارند و با آسودگي مي‌توان زندگي كرد ولي متأسفانه عده‌اي قدر اين نعمت را نمي‌دانند. به نظرم بايد به كشورهاي ديگر بروند و آنجا را بشناسند تا حقيقت را درك كنند چون هيچ جاي دنيا مثل ايران نيست. در سريلانكازندگي شيعيان خيلي سخت است.

به عنوان اولين شيعه سري‌لانكايي چه توصيه‌اي براي دختران ايراني داريد؟
در سريلانكاكه زندگي مي‌كردم دختركوچكم را طبق موازين شيعي بزرگ كردم.  وقتي به بلوغ رسيد مسئله حجاب و محرم و نامحرم را برايش گفتم و او رعايت مي‌كرد اما وقتي به ايران آمديم و وضعيت را ديد گفت مامان، شما من را اين طور تربيت كرديد ولي در ايران شرايط طور ديگري است و از شرايط حجاب شوكه شده. دختران خوبم ايمان واقعي با حجاب معني دارد. حجاب را هم حكومت يا پدر و مادر اجبار نكرده است، دستور خداست و ما به عنوان بنده خدا بايد مطيع دستور او باشيم. دشمن سعي دارد حجاب را از ما بگيرد تا تسلط پيدا كند. مراقب باشيد و اجازه ندهيد حجاب را از شما بگيرد. ما با حجاب آزاد هستيم. ما يك چيز را بايد بفهميم كه بهترين فرهنگ اسلامي را داريم؛ فرهنگي كه پيامبر بنا نهاد. نيازي نيست تا چشم به غرب بدوزيم. خدا را شكر ما همه چيز داريم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار