کد خبر: 725856
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
فرودگاهي كه به اسم بين المللي است
شهرستان گرگان در استان گلستان به خاطر برخي ويژگي هاي اقتصادي و گردشگري وهمچنين هم مرزبودن با كشورهايي همچون قزاقستان وتركمنستان پتانسيل بالايي دارد تا بتواند با توسعه تنها فرودگاه اين استان قدمهاي مثبتي را در زمينه توسعه اشتغالزایی و حمل و نقل مسافر، جذب گردشگر، توسعه اقتصادی و فرهنگی، صادرات و واردات ايفا كند و روند روبه رشدي را براي اين استان به ارمغان آورد. با توجه به پتانسیل های گلستان، داشتن يك فرودگاه استاندارد مي تواند شكوفايي اقتصادي در اين استان شمالي را دوچندان كند، اما نبود زيرساختهاي مناسب سبب لغو وتاخير پروازها و کاهش تعداد مسافران شده است.
محمدرضا سوري

فرودگاهي بانيم قرن قدمت

فرودگاه گرگان یکی از فرودگاههای كشوراست که قدمت آن به 50 سال قبل بر می گردد. این مکان ابتدا در زمینی به مساحت 100 هکتار و دو باند خاکی چمنی به شکل متقاطع و به طول 1000 متر براي استفاده هواپيماهاي سمپاشي ومدتي نيزبراي مبادلات پستي احداث شد، تا اينكه در سال 1374در سفر مقام معظم رهبری و با تأمین اعتبار ده میلیارد ریالی فرودگاه جدید با ساخت باند به طول 2300 متر آغاز شد.

با اختصاص اعتبارات ملی و استانی سایر بخش های فرودگاهی از جمله سطوح پروازی، ترمینال، نصب تجهیزات ناوبری در ارتفاعات درازنو، روشنایی باند، ساختمان جدید ایمنی زمینی، واحد سوخت گیری ، ساختمان های پلیس و سپاه احداث شد و توسعه اراضی فرودگاه از 100 هکتار به 294 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت.

موقعیت استراتژیک گلستان،همسايگي با برخي از كشورهاي حوزه درياي خزر، وجود پروازهای زيارتي به کشورهاي عربستان،سوريه وعراق ،وجود قومیت های ترکمن و قزاق دراستان و پتانسیل های طبیعی و گردشگری این منطقه و همچنین کشاورزی پر رونق استان، به عنوان کلید توسعه منطقه باعث شده تا مسئولين دولتي در سفرهايي كه به اين استان داشتند قول تبديل شدن اين فرودگاه را به يك منطقه بين المللي بدهند تا روند توسعه اين فرودگاه نويد بخش آينده اي درخشان براي استان باشد .

مشكلاتي كه فرودگاه را ناكار آمد كرد

با راه اندازي فرودگاه گرگان درحالي كه استقبال مردم منطقه وكساني كه براي سفر ويا امور اقتصادي به اين مكان تردد مي كردند بسيار چشمگير وقابل توجه بود اما نبود برخي از زير ساختها از جمله نبود سیستم ILS

كمبود وفرسودگي ناوگان هوايي كه منجر به بروز تاخير ويا كنسل شدن پروازها می شود، باعث شد تا روز به روز از تعداد مسافران كاسته وآنها فرودگاه ساري را كه باقدمت كمتر وحداقل مشكلات مواجه بود برای سفرهای خود انتخاب كنند.

از آنجايي كه منطقه گرگان كوهستاني بوده ودر اكثر فصل سال داراي بارندگي است لذا براي استفاده از نشستن وپريدن هواپيماها نياز به سيستم ILS است ونبود اين مكانيزم باعث شده تا وقتي هواپيمايي بخواهد در شرايط بد آب وهوايي فرود آيد به خاطر خطر سقوط مجبور شود مسیرخودرا به سوي فرودگاه ساري ويا تهران تغيير دهد. این موضوع از نظر اقتصادی به صرفه نیست زیرا شرکت های هوایی عموما خصوصی شده اند و با این شرایط نامساعد جوی و لغو پروازها برای آن ها حضور در گرگان به صرفه نخواهد بود.

از طرفي گراني سوخت، هدفمندی يارانه ها و تأثیرات تحریم ها همگي دست به دست داده تا هزينه ها به شدت افزايش يافته ودر نتيجه كاهش تردد هواپیماها در اين فرودگاه را رقم بزند.

علی مرگدری معاون برنامه ریزی استاندار گلستان با قبول مشكلات پيش روي اين فرودگاه درباره تقویت زیرساخت های فرودگاه گرگان مي گويد:

متاسفانه اين فرودگاه از نبود زير ساختها رنج مي برد. دو سال قبل دستگاه ILS خریداری شد ولی بنا به دلايلي از گلستان گرفته شد ودر سفري كه ريس جمهوربه استان داشتند قرار شد با تامين بودجه دستگاه (ILS) فرودگاه گرگان که برای نشستن هواپیما در شرایط سخت و بدون دید کاربرد دارد،خريداري شده وبزودي نصب و به بهره برداری برسد. از طرفي با توجه به حجم قابل توجه زائران خانه خدا، قرار شد ترمینال حجاج هم به مساحت ۹ هزار متر مربع بهمن امسال به بهربرداري برسد.

وي ادامه مي دهد: پاویون دولت در فرودگاه گرگان هم در شش ماه ابتدای ۹۴ بهره برداری می شود و محور جاده، زهکشی ها و تکمیل فرودگاه هم قبل از ۹۴ به بهره برداری می رسد.

هواپیمای جدید می رسد؟

همانطوركه گفته شد از آنجايي كه ناوگان هوايي برخي شركتها فرسوده بوده ونياز به هواپيماهاي جديد دارند، برنامه هايي براي حل اين مشكل فرودگاه های صورت گرفته و گویا فرودگاه گرگان هم در لیست فرودگاه های نیازمند به هواپیمای جدید قرار گرفته است.

تیمور امیر مدیر کل فرودگاه های استان گلستان نیز دراين خصوص مي گويد: از آنجايي كه فرودگاه ساري مشكلات كمتري دارد لذا استقبال از آنجا بيشتراست.به همين دليل درصدد رفع مشكلات هستيم وبراي افزایش پروازها در فرودگاه گرگان با مدیر عامل شرکت های هواپیمایی کشور مانند آسمان، ماهان و قشم ایر مذاکراتی داشتیم و نمایندگان استان و استانداری هم به شدت این موضوع را پی گیری می کنند. هواپیمایی آسمان هم قول داده است تا در صورت رفع مشکل ناوگان خود، در فرودگاه گرگان پرواز شیراز و بندرعباس را راه اندازی کند چرا که تقاضای مسافران برای این پروازها بسیار زیاد است . از طرفي استقبال از پروازهاي خارجي باعث شده تا ايجاد اينگونه پروازها را در دستور كار قرار دهيم.

از آنجايي كه فرودگاه گرگان دوازدهمین فرودگاه کشور در نشست و برخاست ها است و مرز هوایی نامحدود دارد و طول باند فرودگاه گرگان در سال جاری از دو هزار متر به سه هزار و ۳۰۰ افزایش یافته و به راحتی هواپیماهای پهن پیکر می توانند در آن فرود آیند، لذاقرار است از امسال وموسم حج هواپيماهاي پهن پيكر سعودي در اين فرودگاه تردد داشته باشند.

مدیر کل فرودگاه های استان گلستان در خصوص حمايتهاي استانداري براي توسعه فرودگاه گرگان مي افزايد: استانداری گلستان در سال جاری ۳۰میلیارد ریال اعتبارات برای ساخت پاویون دولت و سوله چند منظوره به فرودگاه های استان اختصاص داده است، ۲۰۰میلیارد ریال هم اعتبارات از شرکت فرودگاه های کشور در سال جاری داشتیم که در بحث میزان اعتبارات بین فرودگاه های کشور کم سابقه بوده است.

وي ادامه مي دهد: اگر برنامه هاي موردنظر برای ایجاد زيرساختها اجرايي شود در آينده نه چندان دور اين فرودگاه جزءبهترين فرودگاههاي كشورخواهد شد وبه تمام مناطق ايران پرواز خواهيم داشت وحتي پرواز هاي بين المللي را نيزتحت پوشش قرار خواهيم داد.

لذا با توجه به وعده هايي كه مسئولان استان مي دهند بايد منتظرماند وديد آيا فرودگاه بين المللي گرگان مي تواند جايگاه واقعي خودرا به دست آورد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار