کد خبر: 725814
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
دو سال دیگر به 16 سال انتظار کرمانشاهی ها اضافه شد
سالهاست که قسمت مرکزی شهر کرمانشاه بستر گذر رودخانه ای است که مایه آبادانی این شهر بوده است. رودخانه ای که از دو شاخه سراب قنبر و اسلام آباد غرب سرچشمه گرفته و راهی کرمانشاه شده و حالا از کمربندی شرقی و یکی از نقاط مسکونی شهر می گذرد. این رودخانه به مرور زمان و با گسترش شهر محلی برای ورود فاضلاب های خانگی شده و حالا به جوی بزرگی تبدیل شده که بوی تعفن آن اهالی منطقه را به تنگ آورده است.
مریم احمدی

آبشوران بستر انواع بیماری ها

ساماندهی وضعیت رودخانه ای که حالا بیشتر به یک فاضلاب بزرگ و وسیع شبیه است از سال 78 مصوب شد و در سالهای بعد هم هر بار در سفر مسئولان دولتی مطرح شد و در لیست پروژه های نیازمند بودجه قرار گرفت . با این حال پس از گذشت 16 سال نه تنها مشکل این رودخانه متعفن رفع نشده بلکه روز به روز وضعیت آن بدتر هم شده است. ورود فاضلاب به بستر این رودخانه در کنار انبوه زباله و پسماندهایی غذایی که ساکنان منطقه روزانه به درون این کانال می ریزند علاوه بر تشدید بوی تعفن این منطقه محلی برای جولان موش ها و دیگر جانوران موذی شده است. جانورانی که منتقل کننده بسیاری از بیماری ها هستند.

در حالی که برخی کارشناسان اقدام غیر اصولی شهرداری و دیگر مسئولان شهر در بازسازی آبشوران را عامل اصلی شرایط موجود می دانند اما شهرداری با این بهانه که ساکنان منطقه بهداشت محیط را رعایت نمی کنند و همین مسئله شرایط را بدتر کرده دست روی دست گذاشته است.

این در حالی است که بنا به گفته یکی کارشناسان بهداشت محیط کرمانشاه وجود این فاضلاب بزرگ و خانه امن موش ها می تواند مخزنی برای تولید بیماری هایی مثل سالمونلا، شیکلا، کرم ها و انواع و اقسام بیمارهای فاضلابی و انتقال آن از طریق موش ها باشد.

پیرصاحب در این خصوص می گوید: متاسفانه رفت و آمد موش ها به منازل و اماکن اطراف این محل خصوصا در محل های فروش اغذیه و...می تواند بسیار خطرناک باشد و از طریق لمس بدن موش با وسایل محل های فوق و یا ریختن مدفوع آن در آن اماکن، انواع و اقسام بیماری های واگیردار مانند شیکلا(اسهال) حصبه و... منتقل می شود.

در هر حال واضح است تا زمانی که اقدامی برای جدا کردن فاضلاب و آب رودخانه صورت نگیرد روز به روز شرایط زندگی برای ساکنان این منطقه بدتر و بدتر می شود. از این رو هدف اصلی پروژه ساماندهی آبشوران جداسازی آب رودخانه از فاضلاب بود که در صورت عدم اجرای آن همچنان به عنوان یک کانون انتقال آلودگی از فاضلاب به داخل شهر عمل می کند. این فاضلاب هم برای ساکنین اطراف آن و هم برای فروشندگان مواد غذایی که در مسیرهای اطراف این فاضلاب هستند بسیار خطرناک است و می تواند از طریق این کانال ها بیماری در کل شهر شیوع یابد.

اعتبار جزو موانع نیست!

از آنجا که اغلب کمبود اعتبار و مشکلات مالی به عنوان مهمترین مانع پیشبرد پروژه های عمرانی در استانهای مختلف مطرح می شود اما این مورد در زمره موانع ساماندهی آبشوران جا نمی گیرد.از سال 91 تا ابتدای سال 94 مبلغ 55 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافته و بنا به اظهارات مدیرعامل آب شرکت منطقه ای استان کرمانشاه در سال جاری نیز 12 میلیارد تومان برای ساماندهی آبشوران اختصاص یافته است. این میزان اعتبار در سال های گذشته بدون کم و کاست از محل اعتبارات مالی تخصیص یافته و ظاهرا امسال هم با وجود اینکه شهرداری از پرداخت سهم خود سرباز زده است می توان گفت مشکلی برای تامین بودجه مورد نیاز وجود ندارد. با این تفاسیر هر چه هست کم کاری و بی توجهی مسئولان شهر به رفع این مشکل چندین ساله است که برخلاف تامین مالی هنوز اندرخم یک کوچه مانده است.

کیاست امیریان مدیرعامل آب شرکت منطقه ای استان کرمانشاه در خصوص میزان اعتبار پروژه می گوید: کل اعتبار مورد نیاز پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان براورد شده که قرار بود یک پنجم آن یعنی ۵۰ میلیارد تومان توسط شهرداری کرمانشاه و مابقی هم توسط وزارت نیرو تامین شود. وی با بیان اینکه شهرداری تاکنون در سهم خود اقدامی نکرده می افزاید: طی جلساتی که گذاشتیم قرار شد بعد از آمدن شهردار تصمیماتی برای سهم شهرداری نیز اتخاذ شود.

به هر حال بنا به گفته مسئولان در صورت تخصیص به موقع اعتبار و سرعت گرفتن کار اهالی منطقه می توانند امیدوار باشند تا پایان سال 96 طرح ساماندهی رودخانه آبشوران به اتمام برسد و آلودگی از چهره شهر کرمانشاه رخت ببندد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار