کد خبر: 725795
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
عطر گلهایی که بازارهای جهانی را درمی نوردد
اگر از شما بپرسند مهد تولید گل و گیاه کشور کجاست چه پاسخی می دهید؟حتما مانند بسیاری از افراد بلافاصله می گویید «شهر محلات» اما این پاسخ اشتباه است چرا که بهشت تولید گل و گیاه ایران جایی در چند کیلومتری پایتخت و درجنوب شرق استان تهران است.
معصومه شکوری

شهرستان پاکدشت با تولید سالانه850 میلیون گل شاخه بریده و تولید بیش از60 درصد گل کشور، قلب تپنده این صنعت خوشرنگ و بو است اما همواره در سایه بی توجهی مسئولان این شهرستان، به این پتانسیل ارزشمند از یکسو وتبلیغات خوب و فعالیت رسانه ای و هدفمند شهر محلات از سوی دیگر، پاکدشت هرگز نتوانسته نام خود را به عنوان «پایتخت گل و گیاه ایران» مطرح کند.اکنون بیش از 740 هکتار گلخانه مدرن نیمه سنتی و سنتی در پاکدشت در حال فعالیت است که گل هایی چون آنتوریوم، ژربرا، رز، میخک، استرومربا، استرلیتزیا ، لیسیانتوس، مریم و گلایول را روانه بازار داخلی و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی می کند.

****

تولید گل و گیاه با قدمتی 75 ساله

کشت گل و گیاه در این شهرستان قدمت 75 ساله دارد و طی گذشت سالها در برخی نقاط و روستاها حتی به صورت نسل به نسل به عنوان شغل آبا واجدادی مطرح بوده است.مدیرعامل تعاونی گل و گیاه پاکدشت درباره وضعیت این صنعت در پاکدشت می گوید: هم اکنون سه اتحادیه در سطح کشور وجود دارد که اتحادیه تولید‌کنندگان گل و گیاه شهرستان پاکدشت از جمله آنهاهستند واز بزرگترین تعاونی های گل و گیاه در کشور به شمار می رود وسطح زیرکشت این تعاونی حدود 750 واحد تولیدی است و حدود 900 هکتار پرورش گل و گیاه را شامل می شود.

غلامحسین سلطان محمدی که نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل‌ و گیاه کشور نیز هست با اشاره به زمینه مستعد تولید گل و گیاه در کشور می افزاید: هلند که به کشور گل‌ها معروف است، برای پرورش گل با مشکل کمبود نور روبه روست؛ به نحوی که روزانه 10 تا 15 ساعت بیشتر آفتاب ندارد وحتی در گلخانه‌های خود از جریان برق برای جبران کمبود نور و گرما استفاده می کند، با این حال قیمت گلی که ما در ایران تولید می‌کنیم، ارزان‌تر از هلند است در صورتی که آنها با کمبود انرژی، سوخت و کارگر، حرف زیادی برای صادرات در دنیا دارند.

سلطان محمدی در توضیح دلیل این موضوع می گوید: تولید ما تولید انبوه است ولی چون صادراتی نیست، موفقیت لازم را به دست نمی آوریم؛ برای آنکه صادرات ما در سطح استانداردهای جهانی باشد، باید تولیدات خود را به دنیا معرفی کنیم و این کار در گام اول نیازمند ساخت گلخانه‌های مدرن است که به دلیل هزینه های بالایی که دارد نیازمند حمایت مسئولان و اعطای وام های با سود پایین است.

بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت

نماینده پاکدشت در مجلس نیزحمایت دولت از این صنعت را ضروری دانسته و می گوید: در حالی که در محلات سالانه تنها 150 میلیون گل شاخه بریده تولید می شود سهم پاکدشت 8 برابر این میزان است لذا با قوت می توان گفت شهرستان پاکدشت نبض تولید گل کشوراست ودولت باید نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشد زیرا با یک سرمایه گذاری بلندمدت در توسعه گلخانه علاوه بر اشتغال زایی می‌توانیم اقتصاد صنعت کشاورزی را نیز دگرگون کنیم.

فرهاد بشیری می افزاید: بخش خصوصی باید به عنوان بازوی قابل اتکای این محصول ایفا نقش کند و با مهربانی دستان سرمایه گذاران در این عرصه بگیرد تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این عرصه دلگرم شود.وی ادامه می دهد: توسعه گلخانه ها در سطح ملی باید با اتکا بر یک استراتژی بلند مدت و با حمایت از دولت آغاز شود زیرا قطار توسعه صنعت کشاورزی تنها با سکان داری دولت به ایستگاه پایانی می‌رسد.

نماینده مردم پاکدشت می افزاید: ایجاد گلخانه‌های مدرن و کارآمد پیامدهای مثبتی دارد که این پیامدها نظیرکاهش نرخ بیکاری، افزایش کیفی تولید گل و گیاه، استفاده بهینه از فارغ التحصیلان صنعت کشاورزی و بالا بردن انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است .

وی ادامه می دهد: دولت باید تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه تولید گل وگیاه مهیا کند زیرا این محصول هم اکنون تشنه حضور این بخش است.البته به جز ضرورت حمایت دولتی در زمینه اعطای تسهیلات برای تبدیل گلخانه های سنتی به احسن ،نباید از نقش مهم تبلیغات و توجه به این شاخصه مهم در پاکدشت به راحتی گذشت ،برپایی جشنواره های فصلی گل و گیاه، ساخت پایانه گل و گیاه به منظور عرضه مستقیم این محصول ،استفاده از المان گل در ورودی و خروجی شهرستان همه و همه از مواردی است که می توان با بهره گیری از آن پاکدشت را به عنوان مهد تولید گل کشور معرفی کرد اما این ظرفیت چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در سایه این غفلت است که محلات در عرصه گل و گیاه کشور میدان داری می کند و پاکدشت با وجود قابلیت های فراوان دراین حوزه جزو فعالان شناخته شده عرصه گل و گیاه قرار ندارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
10
4
با سلام و احترام باید به عرض برسانم پایتخت گل و گیاه بودن به قدمت است نه به وسعت تولید. زمانی که در پاکدشت دامپروری رونق داشت محلات قطب گل و گیاه ایران و هلند ایران لقب داشت. حالا که به دلیل نزدیک بودن پاکدشت به تهران و بودجه سرسام آور این شهرستان نسبت به محلات خواهشمندم جو را مسموم نکنید. قطب گل و پیاه و سنگ تراورتن ایران محلات است اگر این درآمد را در محلات خرج کنید می بینید که محلات از هلند هم پیش خواهد افتاد.
جعفر کرمی
|
Netherlands
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
3
9
باسلام.

پاکدشت بدون شک با میزان تولید گل های شاخه بریده در گلخانه ها پایتخت گل و گیاه ایران است اما محلات مهدگل و گیاه در فضای باز هست.
پریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
6
با سلام
سوالی که من را در مورد پاکدشت ناراحت میکند این است که اسم شهرستان پاک دشت به معنی دشت پاک ایت.پس چرا از خاوران به سمت پاکدشت و حتی خود پاکدشت را تبدیل به منطقه توریستی برای کسانی که از جاده مشهد میخواهند عبور کنند نمیکنیم.چرا اثری از گل و گیاه نیست.درختی وجود ندارد.چندین نفر از کسانی که از تهران می ایند میگویند کجای این شهرستان گل و گیاه وجود دارد.حتما که نباید در گلخانه ما گل و گیاه ببینیم.در هر قدم از تهران درخت و گل و گیاه است.چرا اینجا ک مهد گل است ما گل و یا حتی مجسمه ای گل نمیبینیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
3
7
سلام.
کیفیت گل محلات به لحاظ خاک و اقلیم برای پرورش گل بهتر از پاکدشت است، هرجند پاکدشت به لحاظ کمیتی از محلات پیشی گرفته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
5
سلام میگن که پاکدشت پایتخت گل و گیاه است ولی یه فضای سبز درستی ندارد اخه این چه وضعیتی هست لطفا مسئولان رسیدگی کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
1
با عرض سلام من خودم ساکن پاکدشت هستم (روستای گلزار) در پاکدشت (روستای گلزار) حدودا اکثر مردم به کار گلکاری مشغول هستند
و کشاورز ها با بودجه خودشون این جا رو به پایتخت گل و گیاه تبدیل کردن ، پاکدشت واقعا به تبلیغ گسترده ای نیازمند است ، و اکثر گل های پاکدشت در گلزار تولید میشود ، پاکدشت نسبتا آب کشاورزی خوبی داره و هنوز زمین های خالی و بدون گلخونه زیادی داره برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است و با توجه به اینکه پاکدشت در نزدیکی تهران قرار دارد مسعولین باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند و با دادن وام ها به کشاورزان سطح کشت گلخانه را بیشتر کنند
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
1
لطفا آدرس دقیق تری ازاین‌گلخانه رو اعلام کنید تاراحت تربتونیم بیایم
سید عباس آل رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
1
سلام یکی از دوستان بابت اینکه پاکدشت( روستای گلزار- فیلستان) را پایتخت گل و گیاه نام بردن گله داشت اما دوست عزیز با یک کم تحقیق و بر رسی متوجه میشوید سرمایه گذاری و فعالیت چند سال اخیر به اندازه چشمگیری بالا رفته و با احداث گلخانه های استاندارد و نمایشگاه هایی که جدیدا در آن کافی شاپ و نمایشگاه تجهیزات و لوازم مورد نیاز گل کاری در این واحده به شدت رو به افزایش است پس به جای تعصب به زادگاه خودتون به واقعیت توجه کنید و یه سفر به این منطقه که شهرک های پرورش گل وگیاه احداث شده بزنید تا واقف به این موضوع شوید با تشکر گلخانه دار .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار