کد خبر: 725776
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
در روایات آمده است که به حضرت موسی(ع) خطاب شد: یا موسی! می‌دانی چرا من تو را در میان سایر بندگان برای کلیم بودن با خودم انتخاب کرده‌ام؟ من قلوب بندگانم را دیدم، هیچ قلبی به اندازه قلب تو متواضع و خیرخواه اجتماع نبود.
فارس: آیت‌الله محمد ناصری از اساتید برجسته اخلاق در جدیدترین سخنرانی خود که در هر روز از ایام ماه مبارک رمضان در مسجد کمرزرین اصفهان برگزار می‌شود، گفت: خداوند سرمایه‌های زیادی به من و شما داده است و پس از مرگ از ما درباره آنها سؤال خواهد کرد. عمر، صحت بدن، عقل، کارخانه‌های وجودمان سرمایه‌های ما است که باید به وسیله آنها برای آخرتمان که حیات ابدی است تجارت کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی ما را در قبر می گذارند خداوند به میدان می‌آید و از ما می‌پرسد «عُمُرِهِ فیما اَفناهُ»؛ عمرت را در چه فانی کردی؟، «شَبابِهِ فیما اَبلاهُ»؛ جوانی که بهترین زمان تجارت برای آخرت بود در کجا مصرف کردی؟! چه می‌توان گفت، جوابی نداریم و از خداوند می‌خواهیم ما را عفو کند.

این استاد اخلاق عنوان کرد: در روایات داریم، معصیت‌کار را در روز قیامت می‌آورند پرونده‌هایش را می‌بیند و شروع به گریه کردن می‌کند. البته پرونده گناهان ما متعدد است هم به صورت مکتوب و هم فیلمبرداری است و این به صراحت در آیات قرآن به آن اشاره شده است؛ «لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ؛ اعمال‌شان در روز قیامت نشان داده می‌شود،‌ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ، وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»؛ هر کس به سنگینی یک ذره کار خیر یا شری انجام داده باشد آن را می‌بیند.

وی افزود: خداوند در روز قیامت می‌فرماید: معصیت مرا می‌کردی و می‌خندیدی؟ حالا پشیمانی و گریه می‌کنی؟! که درنهایت به خاطر وجود امیرالمؤمنین(ع) و سیدالشهدا(ع) ما را می‌بخشد. به طور کلی باید کاری کنیم که آنجا خجالت‌زده نشویم. عالم قیامت اینگونه است که می‌توانیم از شفاعت اولیاء الهی برخوردار شویم اما عالم برزخ برعهده خودمان است و کسی شفیع ما نیست.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: عالم برزخ را خودمان با عمل‌مان باید طی کنیم و جلو برویم، چرا که اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برای فردفرد دوستان و علاقمندانشان نسبت به عالم برزخ می‌ترسیدند. ما باید الان فکری به حال عالم برزخ کنیم که فردا دیر است، از این رو هر چه گناه کرده‌ایم را نباید به احدی غیر از خداوند بگوییم و از او کمک بخواهیم و خالصانه بخواهیم که خداوند حتماً کمک‌مان می‌کند و این یکی از راه‌های محبت به حضرت احدیت است.

وی با اشاره به سخنی از نبی اکرم(ص) مبنی بر اینکه حضرت به اصحاب‌شان فرمودند: چرا من آثار محبت را در شما نمی‌بینم، اصحاب عرض کردند یا رسول‌الله آثار محبت چیست؟ حضرت پاسخ دادند: تواضع! گفت: در عبادات‌تان نسبت به حضرت حق متواضع باشید. چراکه حضرت حق می‌فرماید: من عبادت کسی را قبول می‌کنم که نسبت به خدا و بنده‌های خدا متواضع بوده و تکبر نداشته باشد؛ تکبر از صفات رذیله و جایگاه شیطان را در قلب دارد و خداوند آن را نمی‌بخشد.

این استاد اخلاق یادآور شد: حضرت عیسی‌بن مریم(ع) می‌فرمایند: خوشا به حال کسانی که تواضع‌کنندگانند در دنیا، زیرا آنها در قیامت در بهشت بر منبرهایی از نور تکیه خواهند زد. در روایات آمده است که به حضرت موسی(ع) خطاب شد که یا موسی، می‌دانی چرا من تو را در میان سایر بندگان برای رسالت و کلیم بودن با خودم انتخاب کرده‌ام؟ حضرت موسی(ع) گفت: نمی‌دانم. ندا آمد: من قلوب بندگانم را دیدم، هیچ قلبی به اندازه قلب تو متواضع و خیرخواه اجتماع نبود. تو در میان تمام بنده‌ها متواضع و خیرخواه بودی و همواره تلاش می‌کردی وسایل آسایش آنها را فراهم کنی.

وی در خصوص جایگاه تواضع ابراز داشت: حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: دو ملک در آسمان، زیر عرش الهی هستند و هر کسی متواضع باشد، می‌گویند پروردگارا، این شخص را بلندمرتبه کن و در اجتماع آبرومندش گردان.

آیت‌الله ناصری به بیان علامت‌های تواضع پرداخت و گفت: انسان نباید، خود را کسی بداند و اگر عبادتی انجام می‌دهد در واقع وظیفه‌اش را انجام داده و امیدوار به این عملش نباشد که مثلاً این عمل روزی مرا از گرفتاری نجات می‌دهد، چه بسا که مشخص نیست اعمال ما مورد قبول درگاه حق قرار گیرد یا خیر.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از علامات تواضع این است که در سلام کردن پیش‌قدم شویم و منتظر سلام کسی نباشیم. همچنین اگر کار خوبی کردیم، دوست نداشته باشیم که مردم بگویند فلانی آدم خوبی است، و حتی از تعریف دیگران در درون خود ناراحت هم شویم و تعاریف مردم بر روی ما اثری نگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار