کد خبر: 725770
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
از شايعه تا واقعيت شيوع بيماري پرندگان در مازندران
با انتشار اين خبر که شیوع آنفولانزاي مرغي تهديدي براي کشور و بخصوص مازندراني‌ها محسوب مي‌شود، تعداد زيادي از مرغ‌ها و پرندگان مشکوک به اين بيماري در استان مازندران شناسايي و معدوم شدند...
* ميترا شهبازي

با انتشار اين خبر که شیوع آنفولانزاي مرغي تهديدي براي کشور و بخصوص مازندراني‌ها محسوب مي‌شود، تعداد زيادي از مرغ‌ها و پرندگان مشکوک به اين بيماري در استان مازندران شناسايي و معدوم شدند. البته به گفته مسئولان شيوع اين بيماري تنها در بازار سنتي و محلي رخ داده واز مراکز توليد صنعتي مرغ و تخم‌مرغ تاکنون گزارشي مبني بر گسترش اين بيماري دريافت نشده است.بااينکه متوليان امر،از آلوده‌نبودن مرغداري‌هاي صنعتي خبر مي‌دهند اما چندی است صادرات مرغ به عراق ممنوع شده و جمهوري آذربايجان هم درحال حاضر از ورود مرغ و تخم‌مرغ استان مازندران جلوگيري مي‌کند.

*****

چندي پیش، اخبار متعددی از مرگ ناگهانی مرغ‌های یکي از مرغداری‌هاي مازندران در تمام رسانه‌ها منتشر شد. بااطلاع‌رساني درباره اين واقعه، سازمان دامپزشکی به شدت درگیر مقابله با گسترش بیماری آنفولانزای مرغی شد و با پي‌گيري‌هاي مکرر، چهار کانون اصلي این بیماری را در مازندران شناسایی و عملیات کنترل را آغاز کردند. در پي شناسايي اين نواحي، تمام مر‌غ‌های مرغداری‌های مبتلا معدوم شدند.

* همکاري تمام نهاد‌ها ضروريست

به دنبال انتشار ویروس آنفولانزای مرغی، قطعات زیادی از مرغ‌های مشکوک به این بیماری توسط مسئولان مربوطه معدوم شدند و کانونهای خطر و بحران نیز شناسایی شد. پس از آن طرح جمع‌آوری عرضه‌کنندگان غیرمجاز مرغ زنده در بازارهای محلی و سنتی مازندران به اجرا درآمد.مسئولان معتقدند براي به پايان رساندن شيوع بيماري آنفولانزاي مرغي، جلوگیری و مبارزه با کشتار غیرمجاز، زنده فروشی مرغ و انواع ماکیان نظیر اردک، غاز، بوقلمون، جوجه و دیگر پرندگان در بازار های سنتی و هفتگی استان مازندران از جمله اقدامات اساسي در جهت رفع اين معضل به شمار مي‌ِآيد که از اين پس بايد جزو اولویت‌های بسیار مهم دامپزشکی مازندران باشد.

حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران ضمن تاييد مطالب فوق، با اشاره به لزوم همکاري هرچه سريع‌تر فرمانداري‌ها، شهرداري‌ها و نيروی انتظامي براي ريشه‌کني اين بيماري مي‌گويد: دامپزشکی باید در حال حاضر با شدت و وحدت بیشتری نسبت به جمع‌آوری این واحدهای غیر مجاز، همچنین شناسایی و برخورد با خودروهای عرضه مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها اقدام کند، لذا واجب است روسای ادارات شهرستانی با برگزاری جلسات مختلف به جلوگیری از فعالیت مراکز غيرمجاز برنامه‌ريزي کرده و اقدامات مورد نياز را انجام دهند.

رضوانی مي‌افزايد: به دنبال گسترش اين بيماري، کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی مازندران برخورد مستمر با عرضه‌کنندگان غیربهداشتی زنده فروشی مرغ و کشتار غیرمجاز آن را در دستور کار قرار دادند. بنابراين اميد است به زودی با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط، شاهد جمع شدن این معضل بهداشتی باشيم و سطح بهداشتی را ارتقا دهيم.وی با اشاره به رعایت بهداشت به عنوان اساسي‌ترين راه براي جلوگیری از بروز و شیوع انواع بیماریهای مشترک ادامه مي‌دهد: مردم بايد در هنگام خرید مرغ بسته بندی شده که توسط کشتارگاه های صنعتی طیور در استان تهیه شده به اطلاعات روی برچسب محصول توجه بیشتری داشته باشند.

* صادرات مرغ تحريم شد

با انتشار اخباري دال بر ابتلاي مرغ‌هاي بازار سنتي و محلي مازندران، کشورهاي اطراف که مبدا صادرات اين محصول مازندران بودند، واردات مرغ‌مازندراني‌ها را تحريم کردند تا تکليف اين بيماري به طور کامل مشخص شود. البته بنا به گزارشات رسیده، تاکنون موردی از شیوع این بیماری در مرغداری های صنعتی مشاهده نشده است.بنابر توقف صادرات مرغ ايران به کشورهاي اطراف، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با بیان اینکه شیوع آنفلوانزای مرغی از استان مازندران فراتر نرفته است و فعلا در سطح مرغ‌های بومی و محلی قرار دارد، مي‌گويد: سازمان دامپزشکی کشور با کمک مقامات محلی استان سعی دارد که از نقل و انتقال مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری کند تا بتوانند کنترل‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

سید فرزاد طلاکش در مورد وضعیت صادرات تخم مرغ به کشورهای دیگر مي‌افزايد: با ارائه گزارش سازمان دامپزشکی مبني بر وجود آنفلوانزای مرغی در ايران به سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام، عراق چند روزی است واردات تخم مرغ از ایران را به طور موقت متوقف کرده است.

وی با اشاره به اين مسئله که صادرات به عراق تا چه زمانی متوقف خواهد بود، ادامه مي‌دهد: اگر بیماری در ایران گسترشی نداشته باشد، براساس گزارش‌هایی که در سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام منتشر خواهد شد، وضعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ به ديگر کشورها مشخص می‌شود.دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان‌دامپزشکي مي‌گويد: در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور تلاش می‌کند در تماس‌هایی که با دامپزشکی عراق دارد، این تضمین و اطمینان را برای آن‌ها ایجاد کند که تخم مرغ و مرغ صادراتی به این کشور از استان مازندران نيست. بنابراين براي دريافت اين محصول از طرف ايران براي عراق مشکلي پيش نخواهد آمد.

* واحدهاي صنعتي هم بي‌گناه فدا شدند

خبر شيوع بيماري پرندگان آنچنان در رسانه‌ها داغ شدکه کمتر کسي به اين موضوع که بيماري آنفولانزا تنها در واحدهاي سنتي و محلي گسترش يافته است، توجه مي‌کند. بنابراين با انتشار اين اخبار و بي‌توجهي به اين وجه مهم خبري آن، بيش از همه، واحدهاي صنعتي که هنوز هيچ گزارشي از ابتلايشان منتشر نشده است، سوختند. معاون فرماندار قائم‌شهر نيز در این خصوص مي‌گويد: با اينکه تیم پزشکی هیچ بیماری را در هیچ واحد صنعتی مرغ مازندران مشاهده نکرده اما به منظور پيشگيري بيشتر، به مدت یک هفته مازندران، برای صادرات مرغ به استان‌های دیگر تحریم شده است.

ایمان پویامهر درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی در مازندران مي‌افزايد: تاکنون براساس گزارش‌های ارسال شده، هیچ‌گونه آنفلوآنزای مرغی در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی مشاهده نشده است. با توجه به اينکه در هر واحد تولیدی صنعتی مرغ در قائم‌شهر پزشک وجود دارد و آزمایش‌های انجام شده هیچ بیماری را نشان نداده است اما چه لزومی دارد که تولید مرغ مازندران را توقیف ‌کنند؟وی با تاکید به اینکه 40 درصد مرغ و 76 درصد جوجه یک‌روزه کشور توسط مرغداران مازندران تامین می‌شود، ادامه مي‌دهد: متاسفانه با اينکه چند روزی است که مرغ‌های مازندران و به‌ویژه قائم‌شهر وزن‌گیری می‌شوند اما امکان حمل به تهران همچنان وجود ندارد.

معاون فرماندار قائم‌شهر با بیان اینکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط درباره صدور مرغ واحد‌های صنعتی مازندران به استان‌های دیگر، اقدامات لازم را انجام دهند، مي‌گويد: زمانی که تیم پزشکی هیچ بیماری را در واحدهاي صنعتی مرغ مازندران مشاهده نمی‌کند نباید به تولیدکنندگان ضرر مالی برسد.وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته آنفلوآنزای مرغی در واحدهای صنعتی مرغ مازندران وجود داشته اما صادرات به شهر‌های دیگر انجام می‌شد، مي‌افزايد: اکنون که بيماري در واحدهاي صنعتي وجود ندارد، به مدت یک هفته مازندران را برای صادرات مرغ به استان‌های دیگر تحریم کرده‌اند که باید در این زمینه متوليان اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار