کد خبر: 725471
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
مرور خاطرات شعرا از شب‌هاي شعر در محضر رهبر معظم انقلاب
خاطرات جلسات شعرخواني در محضر مقام معظم رهبري طي نشست «شب شعر امين شعر انقلاب» مرور شد.
خاطرات جلسات شعرخواني در محضر مقام معظم رهبري طي نشست «شب شعر امين شعر انقلاب» مرور شد.
به گزارش«جوان»، توجه مقام معظم رهبري به ادبيات و تأكيد معظم‌له بر پاسداري از زبان فارسي، امري مسبوق به سابقه است. يكي از نشانه‌هاي جايگاه ويژه ادبيات در نزد رهبر انقلاب، برگزاري شب‌هاي شعر با حضور تعداد زيادي از شاعران پيشكسوت و جوان است. در سي و هشتمين «عصرانه ادبي فارس» كه به همت خبرگزاري فارس برگزار مي‌شود، چند تن از شاعران انقلاب اسلامي به مرور خاطرات خود از نحوه شكل‌گيري و چگونگي جلسات شعر خواني در محضر رهبر انقلاب پرداختند.

   فرصتي براي جريانات مختلف شعر

ناصر فيض، شاعر و طنزپرداز كشورمان در اين نشست گفت: اين جلسه فرصتي براي شاعران است تا به عنوان نماد جريانات شعري مختلف در آن حضور پيدا كنند، هرچند بسياري تلاش مي‌كنند تا برخي شعرا را از بدنه شعر انقلاب جدا كنند اما اين جلسات با ميدان دادن به اشعار و افراد مختلف نماد حضور جريان‌هاي شعر فارسي است. همين كه يك نفر در محضر رهبري مي‌گويد يك شعر عاشقانه دارم و ايشان نيز استقبال مي‌كنند، گواهي بر اين مدعاست.
همچنين اين نكته در مورد شعر طنز نيز وجود دارد و اين توجه رهبري موجب به وجود آمدن جريانات شعري شده است. براي مثال جريان شعر طنز بعد از شعرخواني طنز براي اولين‌بار در حضور ايشان راه افتاد كه ما امروز شاهد رشد و موفقيت اين جريان شعري هستيم. شعر طنز كه پايه آن اعتراض است اما با زبان طنز و شوخي آن را بيان مي‌كند، شاهد هستيم كه رهبري با آن مواجه مي‌شوند و زمينه رشد شعر طنز را فراهم مي‌كنند.
تذكرات رهبري به شعرا موجب مي‌شود كه شعر رشد كند و اتفاقات مثبتي رخ دهد، تعبيري چون شعر ثروت ملي است براي اولين‌بار از ناحيه رهبري صادر شد و اين نشان از توجه ايشان به شعر دارد. مصطفي محدثي‌خراساني نيز در اين نشست گفت: شفيعي كدكني خاطرات بسياري از رهبري نقل مي‌كند و مي‌گويد در كتابفروشي كه در مشهد در ميدان شهدا بود و كتاب‌خوانان حرفه‌اي به آنجا مي‌رفتند هر زمان به آنجا رجوع مي‌كردم، آقاي خامنه‌اي ميان قفسه‌ها مي‌چرخيد حتي شفيعي نقل مي‌كند كه براي ملاقات اخوان آقاي خامنه‌اي و يك نفر به مشهد رفتند.
در پشت منزل خانه اخوان آن فرد در مي‌زند و آقاي خامنه‌اي كنار مي‌‌ايستد، در كه باز مي‌شود آقاي اخوان با همان حالت هميشگي جلو مي‌آيند و احوالپرسي مي‌كنند آن فرد به اخوان اشاره مي‌كند كه آقاي خامنه‌اي هم آمده‌اند كه اخوان طوري كه رهبر انقلاب متوجه شوند، بلند مي‌گويد تو نمي‌گويي با سيدعلي‌آقا آمده‌اي لااقل من آستين‌ها را بالا بزنم كه انگار مي‌خواسته‌ام نماز بخوانم. در ارتباط با صله دادن رهبري به شدت تحفظ دارند و هوشمندانه عمل مي‌كنند تا حاشيه‌اي ايجاد نشود و صله‌اي به كسي داده نشده است. در يكي از جلساتي كه حضور داشتم شعري خواندم كه رهبري بخشي از آن را حفظ بودند. در آن جلسه احوال پدر من را به واسطه آشنايي پرسيدند، اما بعد از آن فشارها در مجله شعر بر من زياد شد و من از مجله شعر كنار گذاشته شدم.

  جلسه شعر رهبري يك تاريخ ادبيات است

محمدمهدي سيار، شاعر و ترانه‌سراي جوان كشورمان نيز كه در نشست «شب شعر امين شعر انقلاب» حضور داشت، گفت: جلسه شعر رهبري يك تاريخ ادبيات است و اين تاريخ ادبيات جاي خالي‌اش امروز ديده مي‌شود. جلسه شعر رهبري ريشه در علاقه ادبي ايشان دارد اما اين علاقه شخصي از ابزار حكومت‌‌داري است و در ايران اسلامي تصور نمي‌شود كسي به مديريت كلان برسد ولي به شعر علاقه‌اي نداشته باشد و اين جزو مديريت در ايران است. وي افزود: از روي تصادف و اتفاق نبوده، امام شاعر بوده يا رهبري شاعر هستند البته اين به معناي اين نيست كه همه بايد شاعر باشند بلكه نكته‌اش اينجا است كه بايد شعردوست باشند حتي انقلاب اسلامي نيز يك حركت شاعرانه در عالم بود و همين باعث پيوند عميق با شعر است. حسين اسرافيلي شاعر پيشكسوت نيز گفت: جلسه شعر رهبري يك تاريخ ادبيات است و اين تاريخ ادبيات جاي خالي‌اش امروز ديده مي‌شود. جلسه شعر رهبري ريشه در علاقه ادبي ايشان دارد اما اين علاقه شخصي از ابزار حكومت‌‌داري است و در ايران اسلامي تصور نمي‌شود كسي به مديريت كلان برسد ولي به شعر علاقه‌اي نداشته باشد و اين جزو مديريت در ايران است.
نشست بازخواني خاطرات شعرا از «شب شعر امين شعر انقلاب» عصر روز يك شنبه هفتم تيرماه با حضور حسين اسرافيلي، مصطفي محدثي خراساني، ناصر فيض، ميلاد عرفانپور، محمدمهدي سيار و محمدرضا اصلاني برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار