کد خبر: 725361
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
آمار 90 فيلم در حال ساخت منتشر شد؛ درام 30 درصد – حماسي صفر درصد
فصل جديد ساخت فيلم‌هاي سينمايي براي حضور در جشنواره فيلم فجر اواخر سال و نمايش در سال آينده آغاز شده است اما مروري بر اين فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه با وجود شكست اقتصادي ...
الناز خمامي‌زاده
فصل جديد ساخت فيلم‌هاي سينمايي براي حضور در جشنواره فيلم فجر اواخر سال و نمايش در سال آينده آغاز شده است اما مروري بر اين فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه با وجود شكست اقتصادي فيلم‌هاي اجتماعي‌محور در گيشه، فيلم‌هاي اجتماعي با 75 درصد و فيلم‌هاي ژانر درام با 30 درصد همچنان در سينماي ايران يكه‌تاز هستند آن هم در برابر درصد صفر فيلم‌هاي حماسي، مشاهيري و تعداد اندك فيلم‌هاي تاريخي يا دفاع مقدسي؛ اتفاقي كه تنها يك معنا دارد، سينماي بي‌رمق، ضد داستان، ضدقهرمان و جبر محور ايران هنوز هم از سينماي شكست خورده اروپا الگو مي‌گيرد. 
براساس گزارش جديد بنياد سينمايي فارابي، براي سال آينده سينماي ايران، 90 فيلم سينمايي مراحل مختلف توليد خود را پشت سر مي‌گذراند، ‌اكثرشان در وهله اول هدف رسيدن به موعد برگزاري جشنواره فيلم فجر را دارند. از اين تعداد فيلم، 45 اثر در مرحله پيش‌توليد، 13 اثر در مرحله فيلمبرداري، 11 اثر در مرحله صداگذاري، شش اثر در مرحله تدوين و 15 فيلم نيز آماده اكران در سينما هستند. اكثر اين فيلم‌ها اما اجتماعي‌محور هستند كه در ميان آنها شمار آثار با ژانر و موضوعيت كمدي، پليسي، تاريخي، معمايي، وحشت، حماسي، انقلابي و كودكانه يا خيلي اندك است يا صفر. اين در حالي است كه سينماي ايران در سال‌هاي گذشته چوب توجه و تمركز بيش از اندازه‌اش را بر ژانر درام و موضوع اجتماعي خورده و از نظر اقتصادي و نيز واكنش‌هايي كه از مردم دريافت كرده محكوم به تغيير رويه كنوني است، با اين وجود چرا فيلمسازان ايراني كماكان اصرار بر تكرار پيمودن راه‌هاي شكست‌خورده قبلي را دارند؟ برخي سينماگران معتقد هستند كه رواج سينماي بي‌رمق، ضدداستان و ضدقهرمان، ترفندي سياسي -اقتصادي از سوي هاليوود براي ضربه به سينماي ملل ديگر است. همين فيلم‌هاي اجتماعي‌محور ناگهان در بزرگ‌ترين رويدادهاي سينمايي اروپا و امريكا حضور پيدا مي‌كنند و جايزه مي‌گيرند؛ سينماي عاري از قهرمان و جبرمحور كنوني نيز ناشي از الگو‌گيري سينماي ما از سينماي اروپاست؛ سينمايي كه قهرمان ندارد و شخصيت‌هايش افسرده، منفعل و درمانده هستند اما تماشاگر آنها را به اشتباه قهرمان مي‌پندارد. اين همان باوري است كه بر سينماي ايران و اروپا حاكميت دارد آن هم در مقابل سينماي داستان‌گو و قهرمان‌محور هاليوود كه با بلندپروازي‌هايش قد و قواره سينماي ساير ملل از جمله سينماي اروپا و ايران را كوتاه نگه داشته است و هر سال يك قهرمان جديد به ويترين قهرمانان عصر مدرن خود اضافه مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار