کد خبر: 725237
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
اختلاف نظر مخالفان و موافقان عامل تعلل دراحداث خط اهن اردبیل – میانه
اوایل دهه 80 احداث خط آهن اردبیل – میانه به طول 175 کیلومتر مطرح شد و قرار بود ظرف دو تا سه سال این پروژه به بهره برداری برسد. از آنجا که درآن مقطع زمانی اردبیل به عنوان دروازه تجارت خارجی از مرزهای شمالی کشور مطرح و فعالیت دو فرودگاه اردبیل و پارس آباد با محدودیت هایی روبرو بود، تسریع در احداث و بهره برداری از این شبکه ریلی اهمیت بالایی داشت . اما پس از گذشت مدت زمان اندکی از شروع پروژه مشکلات و موانعی بر سر راه اجرای این طرح قرار گرفت و احداث خط آهن اردبیل- میانه را به خوابی 11 سله فرو برود.
مریم احمدی

 

چند ماه پس از زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات احداث شبکه ریلی به طور مداوم خبرهایی از میزان پیشرفت پروژه و زمان احتمالی افتتاح آن منتشر می شد اما پس از مدتی طرح مذکور از تب و تاب افتاد. تا اینکه بالاخره اواخر سال 92 مسئولان استان از پیشرفت 65 درصدی خط آهن اردبیل میانه خبر دادند، اما بحث دیگری مبنی بر تغییر مسیر خط مذکور پیش آمد و حالا پس از گذشت بیش از یازده سال از زمان آغاز عملیات اجرایی این خط آهن زمزمه هایی از تغییر مسیر این خط آهن و توقف کامل پروژه به گوش می رسد. در حالی که خرداد ماه سال 92 مسئولین وقت راه و شهرسازی با حضور در اردبیل از آغاز عملیات ریل گذاری در طول 100 کیلومتر از پروژه راه آهن اردبیل – میانه خبر داده بودند اما گزارشات حاکی از آن است که این عملیات در ریل گذاری آزمایشی در محدوده ای به طول تقریبی یک کیلومتر از مسیر، آن هم در نزدیکی شهر اردبیل محدود مانده است. اگرچه تاکنون دلایل گوناگونی برای تعلل در احداث این پروژه بیان شده اما آنچه که بیش از همه بهانه ها اردبیلی ها را می رنجاند اختلاف نظرهای برخی مسئولان و نمایندگانشان در مجلس است که خود به منشا بروز مشکلات و موانع بر سر راه این خط آهن تبدیل شده است.

اختلاف نظرها مانع اصلی پیشرفت پروژه

چندی پیش یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بدون توجه به میزان وقت و سرمایه ای که تاکنون برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه صرف شده ادعا کرد كه وزير راه و شهرسازي مخالف اجرای ادامه پروژه راه آهن اردبیل - میانه است. منصور حقيقت پور با بیان اینکه مسیر در نظر گرفته شده برای راه آهن اردبیل غیرکارشناسی بوده و این طرح باید در مسیر اردبیل – نیر – سراب – بستان آباد اجرا می شد گفت: وزرات راه و شهرسازی بر انتخاب مسیر جایگزین برای پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه تاکید دارد و بر این موضوع پافشاری خواهیم کرد.این در حالی است که دیگر نماینده استان اظهارات حقیقت پور را ناشیانه و غیرکارشناسی خوانده و گفت: احداث راه‌آهن هر چه قدر هزینه داشته باشد قطعا به نفع استان بوده و نباید در تکمیل آن به خاطر دیدگاه‌های غیرکارشناسی و معلوم‌الحال سنگ‌اندازی‌ها انجام شود.جلیل جعفری‌بنه خلخال با بیان اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل میانه در زمان استانداری حقیقت‌پور آغاز شده و ده‌ها و صدها متخصص، مهندس، مشاور، وزیر و معاون وزیر در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند، افزود: چه طور باور کنیم که نظر آن همه متخصص غلط بوده است!علاوه بر ناهماهنگی بین نمایندگان مردم اظهارات ناامیدکننده برخی یگر از مسئولان هم احتمال توقف احداث خط اهن اردبیل – میانه را قوت می بخشد. سال گذشته مسئولان استانی و در رأس آنها وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که بهره برداری از طرح راه آهن اردبیل – میانه تنها با تکیه بر بودجه های دولتی، در کوتاه مدت و حتی میان مدت امکان پذیر نیست و باید دست به دامن فاینانس یا همان "تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه از محل تسهیلات اعتباری خارجی" شد! البته این روش هم با توجه به تحریم های موجود علیه سیستم بانکی و اعتباراتی کشور می توان گفت بردی نخواهد داشت!

گذر خط آهن از جنگل حیران

از مدتی بعد از کلنگ زنی پروژه احداث خط آهن اردبیل – میانه مشکلات و فراز و نشیب های موجود برسر راه اجرای پروژه یکی پس از دیگری قد علم کرده و حالا درست پس از گذشت بیش از 11 سال مسئله گذر خط آهن مذکور از میانه جنگل حیران و احتمال تخریب زیست محیطی این منطقه در صدر موانع جا گرفته است. این مسئله هم چون موانع دیگر مخالفان موافقی دارد و برخی افراد از جمله عضو فراکسیون محیط زیست مجلس معتقدند با گذر این خط آهن ، جنگل حیران از بین خواهد رفت. چند روز پیش کمال‌الدین پیرموذن با بیان اینکه تخریب جنگل و محیط زیست به هیچ عنوان قابل قبول نیست اعلام کرد: اخیراً نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نامه‌ای در مورد ضرورت جلوگیری از تخریب جنگل حیران به رئیس جمهوری و مجلس نوشته و ما سعی کردیم در اجابت به خواسته آیت‌الله عاملی امر تخریب جنگل حیران را به تحقیق و تفحص برسانیم.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در این زمینه مسئولان گیلان را به اهمال و کوتاهی محکوم کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان استان‌های گیلان و اردبیل بکوشند تا این منطقه بکر و طبیعی به یک منطقه حفاظتی و غیرقابل بهره‌برداری برای سوء استفاده کنندگان تبدیل شود و به صورت کامل از این جنگل حفاظت و صیانت شود.این مسئله نگرانی برخی دوستداران محیط زیست را هم به همراه داشته است. احسان جامعی در این خصوص به " جوان" گفت: در دولت های گذشته بارها به دلیل عدم مدیریت صحیح و بررسی کارشناسانه و دقیق پروژه ها محیط زیست بارها مورد تخریب قرار گرفته است. وی افزود: در سالهای اخیر ساخت و سازهای بی رویه در مناطق جنگلی حیران صدمات جبران ناپذیری به این منطقه وارد کرده و نتیجه این آسیب ها کاملا مشهور است. حتی سبب شد فراکسیون محیط زیست مجلس پای کار بیاید و در نامه ای به کمیته تحقیق و تفحص مجلس گزارشاتی از تخریب جنگل و ویلاسازی بی ریویه دراین منطقه اعلام شد اما نه تنها اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته بلکه حالا با گذر خط آهن کمر به نابودی تمام و کمال این جنگل بسته اند.

از طرفی با توجه به صرف هزینه های میلیونی برای ساخت این خط آهن توقف این پروژه سبب هدر رفت مبلغ هنگفتی از محل بیت المال می شود. جعفری‌بنه خلخال نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: بیش از 400 میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن اردبیل میانه هزینه شده و هیچ منطقی به نظر نمی‌رسد که این میزان خسارت وارده را به بیت‌المال بر باد رفته دیده و آن را کم‌اهمیت بدانیم. کدام عقل سلیم قبول می‌کند که این 400 میلیارد تومان بیت‌المال بیهوده تلقی شده و زمینه هدر رفت این منابع مالی به خاطر دیدگاه غیرکارشناسی فراهم آید و تنها به دلایل واهی بخواهیم مسیر راه‌آهن اردبیل را تغییر دهیم.با این حال از آنجا که ادامه راه آهن اردبیل ـ میانه خواسته و مطالبه به حق مردم است انتظارمی رود وزارت راه و شهرسازی تدبیری بیندیشد تا مشکلات و موانع از پیش رو برداشته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار