کد خبر: 725162
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
همزمان با برقراري امنيت كامل در شهر كوباني، نيروهاي كرد، عشاير محلي و ارتش سوريه در استان حسكه توانستند اولين عمليات مشترك موفقيت‌آميز خود را به اجرا بگذارند و در همين حال عمليات دهها گروه تروريستي با حمايت اردن و بعضي كشورهاي خارجي در جنوب سوريه با شكست مواجه شد.
يك گروه نزديك به مخالفان سوري موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» اعلام كرد كردهاي اين كشور موفق شدند تروريست‌هاي داعش را كه روز پنج شنبه به شهر كوباني نفوذ كرده بودند بيرون برانند و امنيت كامل را به شهر بازگردانند. بنابر گفته ديده بان حقوق بشر سوريه، كردها نيروهاي داعش را كه چند مركز و ساختمان را به اشغال خود درآورده و دهها نفر را قتل عام كرده بودند، بيرون راندند و تمامي مناطق تحت اشغال آنها را بازپس گرفتند. حمله داعش به كوباني در حالي صورت گرفت كه نيروهاي كرد طي چند روز گذشته موفق شده بودند به پيشروي‌هاي مهمي دست يابند و حتي به 50 كيلومتري شهر رقه پايتخت خلافت خود خوانده داعش رسيده بودند. بعضي منابع كردي گفته‌اند داعش از اين حمله قصد تصرف مجدد كوباني درست مشابه چند ماه قبل را نداشته و تنها هدفش انتقام‌گيري از كردها بود. كردها دولت تركيه را متهم كرده‌اند به تروريست‌هاي داعش كمك كرده تا  از مرز اين كشور به كوباني حمله كنند. دولت تركيه اين اتهامات را رد كرده است اما شواهد و گزارش‌هاي منتشر شده ادعاهاي كردها را ثابت مي‌كند.

  همكاري كردها و ارتش سوريه در حسكه

در استان شمالي حسكه با پيوستن كميته‌هاي دفاع مردمي كردهاي سوريه و عشاير اين استان به ارتش سوريه، اين نيروها در اولين عمليات مشترك موفق شدند، كنترل كامل زندان مركزي، ميدان النشوه و دايره امنيت جنايي را در دست گيرند. اين عمليات پس از آن رخ داد كه در جريان نشست مشترك سرتيپ «محمد خضور»، فرمانده نظامي ارتش سوريه در منطقه شرقي با فرماندهان كميته‌هاي دفاع مردمي كردهاي سوريه توافق شد ارتش سوريه نيروهاي اين كميته‌ها و همچنين نيروهاي عشاير منطقه از جمله الصناديد، السوتورو و الشيعطات را براي مقابله با داعش و دفع حملات آن عليه شهر حسكه مجهز به سلاح و تجهيزات و تسليحات نظامي كند.
به گزارش فارس، همچنين مقرر شد اين نيروها در كنار ارتش سوريه و تحت فرمان آن، عمليات هماهنگ و مشتركي را عليه داعش در منطقه داشته باشند. جديدترين گزارش‌ها از رسيدن سرهنگ «عصام زهر الدين» به شهر حسكه خبر مي‌دهد. سرهنگ زهر الدين از جمله فرماندهان ارتش سوريه است كه تاكنون مأموريتي به وي محول نشده، مگر آنكه در آن پيروز و موفق باشد. وي مسئوليت حفظ فرودگاه نظامي دير الزور در استان دير الزور را برعهده دارد و حضور وي در جبهه عملياتي حسكه نشان از حساسيت اوضاع براي ارتش و نظام سوريه دارد. حسكه براي طرف‌هاي درگير اهميت زيادي دارد چراكه بين مناطق تحت سيطره داعش در سوريه و عراق واقع است و از شمال به مرزهاي تركيه وصل مي‌شود.

   ناكامي عمليات طوفان جنوب

منابع رسانه‌اي از شكست عمليات بزرگ گروه تروريستي تحت عنوان «طوفان جنوب» خبر دادند. به گزارش تسنيم، ‌ارتش سوريه حمله سنگين گروه‌هاي تروريستي به شهر درعا و حومه آن در جنوب سوريه كه فرماندهي آن را اتاق عمليات اردن (الموك) با رهبري افسران دستگاه اطلاعات عربستان، اردن، فرانسه و رژيم صهيونيستي بر عهده داشت، ناكام گذاشت و فرماندهان اين اتاق عمليات مجبور به اعلام عقب‌نشيني و بازسازي نيروها شدند تا براي حمله بعدي آماده شوند و اين در حالي است كه بيش از 200 تروريست در عمليات ارتش سوريه به هلاكت رسيدند. با وجود مشاركت بيش از 1500 تروريست وابسته به 33 گروه مسلح در نبرد «طوفان جنوب» اما گروه‌هاي تروريستي مجبور شدند پس از چند ساعت درگيري، هزار عناصر ديگر را به اين درگيري‌ها ملحق كنند و دليل آن هم خسارت‌هاي زيادي بود كه اين گروه‌ها متحمل شده و از نفوذ به محورهاي اصلي اعم از محور «طفس عتمان»، «اليادوده عتمان»، «مركز اطلاعات نيروي هوايي»، «بيمارستان ملي» و محور «اردوگاه درعا» عاجز بودند و اين مراكز تحت كنترل ارتش سوريه و گروه‌هاي دفاع مردمي باقي مانده است.

  تروريست‌هاي جبهه النصره در كمين حزب‌الله

پس از پيشروي نيروهاي حزب الله لبنان و ارتش سوري در رشته كوه‌هاي قلمون، روز جمعه نيروهاي حزب الله بعد از اطلاع يافتن از تحركات تروريست‌ها خود را براي حمله به آنان آماده كردند. به گزارش فارس، دهها نفر از گروه‌هاي تروريستي كه قصد فرار به سمت تپه‌هاي «معربون» در اطراف تپه‌هاي «راس بعلبك» واقع در رشته كوه‌هاي قلمون را داشتند، در دام رزمندگان حزب الله افتادند. بر اساس اين گزارش، در ابتداي كار، حملات غيرمنتظره عليه تروريست‌ها توسط رزمندگان و درگيري شديد بين دو طرف آغاز شد كه در نهايت بعد از چند ساعت درگيري بين رزمندگان حزب‌الله و تروريست‌ها تمامي تروريست‌ها كشته و زخمي شدند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار