کد خبر: 725160
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
عراقچي: به خاطر تغيير موضع بعضي كشورهاي 1+5 برخي مواردي كه در لوزان به آنها رسيديم پاسخگو نيست. فاز نهايي مذاكرات ايران با 1+5 براي دستيابي به توافق جامع، با ملاقات وزراي خارجه ايران و امريكا در وين كليد خورد.
فاز نهايي مذاكرات ايران با 1+5 براي دستيابي به توافق جامع، با ملاقات وزراي خارجه ايران و امريكا در وين كليد خورد. محمد جواد ظريف و جان كري مي‌گويند تلاش خواهند كرد مذاكرات را جلو ببرند. كري گفته به توافق هسته‌اي با ايران اميدوار است ولي تأكيد كرده مسائل خيلي دشواري باقي مانده است. عباس عراقچي نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته‌اي يك گام از اين دو فراتر گذاشته و گفته تغيير موضع برخي كشورهاي 1+5 باعث شده راه‌حل‌هاي لوزان پاسخگو نباشد.
با شروع مذاكرات دوجانبه ظريف با كري، خبرنگار اعزامي «جوان» به وين مي‌گويد كه شرايط امنيتي تشديد شده است و بازرسي‌هاي بيشتري از خبرنگاران در محل مذاكرات انجام مي‌شود. «سباستين كورتز» وزير امور خارجه اتريش هم گفته كه كشورش در صدد تأمين امنيت براي مذاكره كنندگان است. كري و ظريف ظهر ديروز پيش از شروع اولين دور مذاكرات، لحظاتي در جمع خبرنگاران حاضر شدند. يكي از خبرنگاران از كري پرسيد كه آيا به دستيابي به توافق خوشبين هستيد؟ كري پاسخ داد: «درست اين است كه بگويم اميدواريم. ما كار بسيار سخت زيادي داريم كه بايد انجام دهيم و برخي مسائل خيلي سخت داريم.‌» كري مي‌گويد  هر كسي مايل است شاهد دستيابي به توافق باشد «ولي ما بايد از مسائل سختي عبور كنيم.‌» ظريف هم گفت با كري در اين باره موافق است كه براي دستيابي به توافق و حركت به جلو نياز به اين است كه واقعا كار سختي انجام شود: «‌ما مصمميم به منظور عبور از اين مرحله مهم سرنوشت ساز، هر كاري بكنيم ولي اين بستگي به چيزهاي زيادي دارد كه ما بايد روي آنها كار كنيم.‌» ظريف جزئيات بيشتري در اين باره نگفت ولي او پيش تر، هنگام ورود به وين گفته بود اگر طرف مقابل آمادگي به رسميت شناختن حقوق مردم ايران و انجام وظايف خود را داشته باشد و زياده خواهي نكند، حتماً به توافق خواهيم رسيد: «‌ما با هدف رسيدن به يك توافق كه منافع و حقوق مردم ايران در آن رعايت شده باشد و براي همه دنيا توافق خوبي باشد، به وين آمديم و مطمئنيم كه اگر طرف مقابل آمادگي اين را داشته باشد كه حقوق مردم ما را به رسميت بشناسد، وظايف خودش را انجام دهد، يعني برداشتن تحريم‌ها و همزمان با اقدامات ما، اقدامات خودش را انجام دهد و زياده‌خواهي نكند حتماً به توافقي خواهيم رسيد كه به نفع همه باشد.»  اين موضع ظريف در حالي است كه لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه ديروز در بدو ورود به وين به خبرنگاران گفت كه محدود كردن درازمدت ظرفيت تحقيق و توسعه، بازرسي‌هاي سختگيرانه از تأسيسات هسته‌اي و در صورت لزوم مراكز نظامي و بازگشت خودكار تحريم‌ها سه شرط لازم براي توافق است.
  سخنان عراقچي
تا غروب ديروز، كري و ظريف در مجموع دو دور متوالي با يكديگر ملاقات كردند ولي هنوز مشخص نيست طرفين تا چه حد توانسته‌اند «مسائل خيلي سخت» موجود را تاچه حدي حل و فصل كنند. نحوه لغو تحريم‌ها و دامنه بازرسي‌ها دو مسئله سختي است كه منابع ديپلماتيك مي‌گويند همچنان لاينحل باقي مانده است. در حالي كه قرار است ديگر وزراي 1+5 نيز تا امروز به وين بيايند، عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه و نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته اي، در گفت و گو با العالم گفته كه تغيير موضع برخي كشورهاي 1+5 باعث شده راه حل هايي كه در لوزان به دست آمد، ديگر پاسخگوي مذاكرات نباشد. عراقچي مي‌گويد: ما در خيلي از موارد در لوزان به راه‌حل‌هاي خوبي رسيديم و الان آن راه‌حل‌ها پياده مي‌شود، ولي در بعضي موارد در لوزان به راه‌حل نرسيديم و همچنين برخي راه‌حل‌هايي كه در لوزان به آنها رسيديم پاسخگو نيست به خصوص اينكه بعد از لوزان برخي از كشورهاي 1+5 اظهاراتي داشتند و مواردي را مطرح كردند و تغييراتي در مواضع‌شان مشاهده شد و اين يك مقدار زيادي كار را سخت‌تر كرده است.‌» معاون ظريف گفته در موقعيتي نيست كه از درصد پيشرفت خاص صحبت كند به خصوص كه به گفته او، «‌كار در بعضي قسمت‌ها كمي جلو رفته و در بعضي قسمت‌ها كيفي جلو رفته است.‌» عراقچي گفته: «‌قسمت زيادي از متن‌ها نهايي شده است، البته آن قسمت‌هايي كه باقي مانده ارزش كيفي و محتوايي خودش را دارد كه بايد در خصوص آنها توافق شود.‌» به گفته نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته اي، قرار نيست اين دور از مذاكرات هم مثل ادوار قبلي «‌چندين ماه تمديد بشود ولي ممكن است چند روزي نياز باشد كه كار ادامه پيدا كند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
0
دولتمندان و مذاکره کنندگان ایران"باید
متوجه باشند"که همراه شدن 6کشور"
که هرکدام در دنیا برای خود منافعی را
با دیگرکشورها ایجادکرده اند"نمی توان
برسر یک میز برای مذاکره وگرفتن حقوق
خود باشیم .انها ظاهرا وا نمودمی کنند
"که باهم همراه هستند"اما واقهیت چیز
دیگریست.هرکدام از این 6 کشورمنافع
کشور خود را در نظر دارد.بعید بنظر
می رسد"که بتوان با انها توافق کرد.
صیهونیست ها وعرب های خلیج فارس قصدشان با کارشکنی بوسیله فرانسه
خریدن زمان"برای اتمام ریاست اوباما
ویا در نهایت گرفتن امتیاز ازامریکاهستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار