کد خبر: 724926
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
سعيد تشكري، نويسنده دفاع مقدس:
سيستم تشكيلاتي ادبيات و فرهنگ ما دنبال خلق نويسنده‌اي نيست كه بخواهد بر مبناي باورهاي اصيل ديني اثري خلق كند بلكه دنبال افراد زودبازده است.
سيستم تشكيلاتي ادبيات و فرهنگ ما دنبال خلق نويسنده‌اي نيست كه بخواهد بر مبناي باورهاي اصيل ديني اثري خلق كند بلكه دنبال افراد زودبازده است.
سعيد تشكري، نويسنده و نمايشنامه‌نويس در پاسخ به سؤالي درباره علت كمرنگ شدن بن‌مايه‌هاي قرآني در ادبيات معاصر اظهار داشت: به نظر مي‌رسد از زمان شكل‌گيري جشنواره‌هاي ادبي رنگين ديني در سپهر ادبيات ايران، رفته‌رفته بن‌مايه‌هاي معنوي از ادبيات ما رخت بسته و خلق توليدات اصيل معنوي به فراموشي سپرده شده است. وي افزود: بگذاريد براي اين مسئله يك مثال بزنم. من به عنوان نويسنده و براساس دلدادگي شخصي، داستان ولادت را براي امام رضا(ع) مي‌نويسم. وقتي اين كتاب تمام مي‌شود بايد دو سال براي انتشارش بدوم و تازه بعد از دو سال كه چاپش مي‌كنم به من نمي‌گويند نويسنده بلكه مي‌گويند ديني‌نويس كه همه حق دارند از روي دستم كپي كنند. اين چيزي است كه جريان ادبي امروز ما در حال ساخت آن است. وي ادامه داد: وقتي جشنواره‌اي با پسوند ديني به جريان ادبيات ما وارد مي‌شود، همه ديني‌نويس مي‌شوند در حالي‌كه اين افراد نه‌تنها ديني‌نويس نيستند بلكه تنها هنرشان بازنويسي و رونويسي از اثري است كه نويسنده با اعتقاد خود، خلقش كرده است. اين سياستگذاري‌هاي كلان فرهنگي ماست كه منجر به اين اتفاق شده است. هم در حوزه انقلاب اسلامي، هم در حوزه دفاع مقدس و هم در حوزه دين و قرآن، در ادبيات در حال چرخيدن بر اين پاشنه است و طرح‌ها و جشنواره‌هاي تشكيلاتي در تلاشند تا همه را مانند هم كنند. خالق رمان «مفتون و فيروزه» ادامه داد: چه كسي مي‌تواند يك نويسنده مذهبي را تعريف كند؟ مگر جز اين است كه رويكرد خلاقانه نويسندگان ما كه سعي دارند بر مبناي قرآن و كلام وحي بنويسند در حال حاضر در حال هدايت به سمت يك تشكيلات مشخص است كه به جاي توليد ادبي بر مبناي دلدادگي ديني نويسنده به دنبال انجام فعاليت‌هاي زودبازده از سوي وي هستند؟ مگر جز اين است كه الان به جاي نويسنده دنبال ماشين خلق محصول فرهنگي هستيم؟ تشكري در عين حال با تصريح بر اينكه دوران قله‌نشيني در ادبيات گذشته و همه ما در عصر ميان‌مايگي به سر مي‌بريم، تصريح كرد: امروز در جايي قرار داريم كه با يك سفارش نمي‌شود پيرامون يك موضوع قدسي اثر ويژه‌اي خلق كرد، نمي‌شود به سعيد تشكري گفت اثري مثل ولادت را دوباره خلق كن. خيلي از دريافت‌هاي ما حاصل ذات هنري ماست كه دوست دارد خالق باشد و اين روزها اين ذات را به سمتي برده‌اند كه آماده مصرف كند و دنبال كشف تازه نباشد. اين يعني تربيت نيروهايي كه هدفشان گرته‌برداري از آثار شاخص است و نه توليد اثر فاخر. در اين فضاي زودبازده‌پرور، طبيعي است كه ديگر كسي به سراغ اصالت نرود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار