کد خبر: 724918
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
ريابكوف:90 درصد متن توافق كامل شده ولي چند مانع مذاكرات هسته‌اي را كند كرده است
عراقچي: بعضي از مشكلات عمده وجود دارد كه هنوز مانع كار است تنها چهار روز مانده به ضرب الاجل 30 ژوئن براي نگارش متن توافق نهايي بين ايران و 1+5 همچنان چند اختلاف كليدي حل نشده بين طرفين باقي است. معاون وزير خارجه روسيه مي‌گويد 90 درصد متن توافق نهايي تدوين شده ولي چند مانع مذاكرات هسته‌اي را كند كرده است.
تنها چهار روز مانده به ضرب الاجل 30 ژوئن براي نگارش متن توافق نهايي بين ايران و 1+5   همچنان چند اختلاف كليدي حل نشده بين طرفين باقي است. معاون وزير خارجه روسيه مي‌گويد 90 درصد متن توافق نهايي تدوين شده ولي چند مانع مذاكرات هسته‌اي را كند كرده است.
ايران و گروه 5+1 درحالي آخرين دور مذاكرات هسته‌اي را در وين، پايتخت اتريش ادامه مي‌دهند كه اختلافات كليدي باقي مانده بر مذاكرات سايه افكنده و كار نگارش متن توافق نهايي را سخت كرده است. دو طرف تا 10 تير ماه (30 ژوئن) مهلت دارند به توافق نهايي بر سر برنامه هسته‌اي ايران دست يابند ولي مذاكرات به كندي پيش مي‌رود. سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه و مذاكره كننده ارشد هسته‌اي روسيه، پنج‌شنبه شب اعلام كرد: «حدود 90 درصد متن توافق جامع هسته‌اي ميان ايران و گروه 5+1 تنظيم و تدوين شده است.» سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه نيز مهر 1393 قبل از تمديد دوم توافق ژنو هم گفته بود كه 95 درصد اختلافات حل شده و شيطان در 5 درصد باقي مانده لانه كرده است.  عباس عراقچي مذاكره كننده ارشد ايراني هم كند بودن روند مذاكرات را تأييد كرده و گفته: «نگارش، كار سختي است، به خصوص در اين قسمت‌هاي آخر، بعضي از مشكلات عمده‌اي وجود دارد كه هنوز مانع كار است ولي در جزئيات و در بعضي از موارد عمومي پيشرفت‌هاي خوبي انجام شده است.»سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر با ذكر اينكه تمام هيئت‌هاي معاونين وزراي خارجه كشورها هم به وين آمده‌اند، افزود: «جلسات مداوم دوجانبه و چندجانبه با ايشان برگزار مي‌شود. درقسمت‌هاي حساس موضوع، طبعاً خود آنها هم بعضاً مواضع متفاوتي با هم دارند كه هماهنگ شدنشان كار سختي است و بايد جلسات هماهنگي بين خودشان برگزار شود. در مجموع، كار به سختي و به آهستگي به پيش مي‌رود.»عراقچي در پاسخ به اين سؤال كه يكي از اعضاي 5+1گفته حدود 90 درصد، در نگارش متن پيشرفت حاصل شده است، گفت: «نمي‌شود الان عدد و رقم گفت، همانطور كه مي‌دانيد يك متن اصلي وجود دارد و چندين ضميمه، درهركدام از اينها با درصدهاي مختلفي به جلو رفته‌ايم و در خود متن اصلي نسبت به ضمائم، پيشرفت‌ها بهتر بوده است.»برخي مقامات غربي طي روز‌هاي اخير از تمديد مذاكرات سخن گفتند اما عراقچي درباره موضوع تمديد مذاكرات نيز گفت: «بحث تمديد الان در دستور كار ما وجود ندارد، بناي ما اين است كه تا زمان تعيين شده بتوانيم به يك توافقي برسيم و اگر لازم باشد چند روزي كار را ادامه مي‌دهيم تا در پايان به يك جمع بندي برسيم.»

  دبه تلفني كري

هيچ يك از اعضاي تيم‌هاي حاضر در ژنو درباره اينكه اختلافات چه چيزهايي هستند، صحبتي نكرده‌اند ولي از محتواي مذاكرات تلفني كري با ظريف پيش از شروع مذاكرات، مي‌توان بخشي از اختلافات طرفين را حدس زد. روز پنج‌شنبه اوباما و پوتين رئيسان جمهوري امريكا و روسيه در مورد پرونده هسته‌اي ايران گفت‌وگو كردند. رويترز هم به نقل از يك ديپلمات غربي گزارش كرد جان كري، وزير خارجه‌ امريكا با محمد جواد ظريف تماس تلفني گرفته و به او گفته گذشته برنامه هسته‌اي ايران اهميت دارد و امريكا هم اصرار دارد جنبه‌هاي نظامي احتمالي اين برنامه در مذاكرات حل و فصل شود. يك ديپلمات ايراني به شرط فاش نشدن نامش به رويترز گفته كه «كري دو مرتبه با ظريف تماس گرفت و طي آن، موضع پيشين خود در خصوص (PMD) را اصلاح كرد و گفت سخنان وي درست فهميده نشده و فعاليت‌هاي گذشته ايران هنوز براي امريكا مهم است و بايد در خصوص آن شفاف‌سازي شود.» جان كربي سخنگوي وزارت خارجه امريكا هم روز پنج‌شنبه يك بار ديگر تأكيد كرد: هرگونه توافقنامه نهايي بايد دسترسي مورد نياز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را براي رفع كردن همه نگراني‌هاي ما در خصوص برنامه هسته‌اي ايران فراهم كند. اين در حالي است كه جان كري هفته‌گذشته در يك سخنراني ويدئويي گفته بود مقامات امريكايي بر زمان حال و آينده تمركز كرده‌اند و دليلي نمي‌بينند بر فعاليت‌هاي گذشته ايران مانور دهند. جان كري به رغم اين تغيير موضع خود، روز پنج‌شنبه گفت به توافق احتمالي با ايران تا مهلت تعيين‌شده (۳۰ ژوئن) خوشبين است. كري البته تأكيد كرد نمي‌خواهد اين خوشبيني شخصي خود را به كل جريان مذاكرات نسبت و تعميم دهد. كري همچنين گفت: «به‌رغم دشواري‌هاي جدي، ترديدي نيست كه مسير مذاكرات رو به جلو است؛ مسيري كه مي‌توان اميدوار بود به توافق بسيار مثبتي منجر شود.» يك منبع نزديك به تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايراني هم با اشاره به اينكه «هنوز پرانتزهاي مهمي در پيش‌نويس متن توافق نهايي باقي مانده» گفته كه مدت محدوديت در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، درخواست بازديد از مراكز نظامي ايران و منوط شدن لغو تحريم به اجراي تعهدات ايران، موضوعات مهم و كليدي مورد اختلاف در پيش‌نويس اين توافق اختلافي هستند. يك منبع ديگر به ايرنا گفته كه بخش قابل توجهي از متن در حال حاضر از پرانتزها پاك شده است اما پرانتزهاي باقي مانده در متن، همه ناظر بر موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسي هستند.»

  وزراي در راه وين

در حالي كه ظريف ديشب راهي ژنو شد، وزيران امور خارجه امريكا، انگليس، فرانسه، آلمان نيز امروز و فرداد (شنبه و يك‌شنبه) به مذاكرات هسته‌اي وين ملحق خواهند شد. محمد جواد ظريف، وزيرخارجه ايران پيش از سفر به وين گفت: «به وين مي‌رويم تا يك توافق بادوام و منصفانه را به دست آوريم.»به گزارش ايسنا، ظريف در حساب توئيتري خود اظهار كرد: «همانگونه كه رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند ايراني‌ها خواستار توافقي عزتمند هستند و زياده خواهي‌ها را رد مي‌كنند.» از طرف ديگر، يك مقام امريكايي روز پنج‌شنبه گفت توافق هسته‌اي احتمالي ايران و 5+1 به همراه الحاقيات فني آن رونمايي شده و به عموم عرضه مي‌شود، اما سندي نخواهد بود كه امضا شود. اين مقام ارشد دولت امريكا گفته است اين نوع موافقتنامه‌ها عموماً امضا نمي‌شوند. وي همچنين اذعان كرده است احتمال دارد مذاكره‌كنندگان نتوانند تا 30 ژوئن به توافق هسته‌اي دست يابند و شايد لازم باشد گفت‌وگوها را چند روز ديگر ادامه دهند. در حالي كه ايران هرگونه دسترسي به اماكن نظامي خود توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ممنوع اعلام كرده، اما اين مقام امريكايي بار ديگر گفته است توافق نهايي بايد به آژانس دسترسي‌هاي مد نظر را بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار