کد خبر: 724915
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
شوراي امنيت عليه سعودي‌ها بيانيه داد
90 روز بعد از حملات سعودي‌ها به يمن، فضاي ديپلماسي به شكل چشمگيري به ضرر عربستان در حال تغيير كردن است. شوراي امنيت سازمان ملل كه ارديبهشت ماه قطعنامه 2216 را عليه انصار الله صادر كرد، شامگاه پنج‌شنبه به اتفاق آرا عليه عربستان بيانيه صادر كرد و ضمن استقبال از درخواست دبيركل سازمان ملل براي برقراري آتش بس فوري در يمن، از عربستان خواست به كشتي‌هاي حامل غذا، دارو و سوخت اجازه ورود به آب‌هاي يمن را بدهد.
90 روز بعد از حملات سعودي‌ها به يمن، فضاي ديپلماسي به شكل چشمگيري به ضرر عربستان در حال تغيير كردن است. شوراي امنيت سازمان ملل كه ارديبهشت ماه قطعنامه 2216 را عليه انصار الله صادر كرد، شامگاه پنج‌شنبه به اتفاق آرا عليه عربستان بيانيه صادر كرد و ضمن استقبال از درخواست دبيركل سازمان ملل براي برقراري آتش بس فوري در يمن، از عربستان خواست به كشتي‌هاي حامل غذا، دارو و سوخت اجازه ورود به آب‌هاي يمن را بدهد.
به گزارش «جوان»، انصار الله يمن در نامه‌اي كه به تازگي براي دبيركل سازمان ملل نوشته، به بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل گفته سعودي‌ها به اين دليل مقابل پرواز هيئت ديپلماتيك يمني به ژنو كار شكني مي‌كرده‌اند كه مانع ملاقات رهبران انصارالله با بان كي مون دبيركل سازمان ملل شوند. هيئت انصار الله هر چند با 44 ساعت تأخير وارد مذاكرات ژنو شد و نتوانست با بان‌كي‌مون ملاقات كند ولي صرف حضورش در اين گفت‌وگوهاي بين‌المللي توانست فضاي ديپلماسي را به شكل چشمگيري به ضرر عربستان تغيير بدهد. اسماعيل ولد الشيخ نماينده سازمان ملل بعد از ملاقات با هيئت انصار‌الله، هفته قبل گزارشي را از روند مذاكرات ژنو  به شوراي امنيت سازمان ملل داد. محتواي گزارش نماينده بان كي مون منتشر نشده، ولي گزارشي كه او بعد از مذاكرات ژنو به شوراي امنيت ارائه كرده، به اندازه‌اي اثرگذار بوده كه شوراي امنيت حدود دو ماه بعد از صدور قطعنامه 2216 عليه انصار الله يمن، به صدور بيانيه‌اي عليه سعودي‌ها تن بدهد.
بر اساس گزارش ديروز الميادين، ولد الشيخ مي‌گويد نشست ژنو نه تنها شكست نخورده بلكه موفقيت آميز بود و همين ديدگاه اوست كه باعث شده شوراي امنيت سازمان ملل نيز در بيانيه خود از درخواست «بان كي‌مون» دبير كل سازمان ملل براي برقراري آتش‌بس بشردوستانه در يمن و امدادرساني فوري به ملت يمن استقبال كند. بر اساس گزارش دويچه وله، سازمان ملل متحد گفته كه بيش از ۸۰ درصد جمعيت ۲۱ ميليون نفري يمن نيازمند كمك‌هاي انسان‌دوستانه فوري هستند و شرايط زيست آنها بحراني است و به همين خاطر شوراي امنيت در بيانيه جمعه شب خود خواستار آن شده عربستان به كشتي‌هاي حامل غذا، دارو و سوخت اجازه‌  ورود به آب‌هاي يمن را بدهد. اعضاي شوراي امنيت از همه طرف‌هاي درگير در يمن خواسته‌اند گفت‌وگوهاي جامع سياسي را كه با ميانجيگري سازمان ملل تدارك ديده شده است، «به سرعت و بدون هيچ پيش شرطي» از سربگيرند. «اسماعيل الولد شيخ احمد» نيز روز چهارشنبه در هشداري به اعضاي شوراي امنيت، تأكيد كرد: «يمن در يك‌قدمي قحطي» قرار گرفته است. در حالي كه اين فرستاده قرار است براي گفت‌وگو بر سر پيش‌نويس طرح صلح به رياض و صنعا برود، انصار الله در نامه‌اي كه به طور مستقيم آن را به دبيركل سازمان ملل نوشته، عربستان سعودي و ديگر گروه‌هاي شركت كننده در مذاكرات ژنو را مسئول شكست مذاكرات معرفي كرده و گفته اين گروه‌ها با تعيين پيش شرط، كارشكني و مانع تراشي حين مذاكرات زمينه شكست اين گفت وگوها را فراهم كردند. انصارالله در نامه خود به دبيركل سازمان ملل، پيشنهاد كرده براي برقراري صلح در يمن، تمام گروه‌هاي سياسي يمن متعهد شوند يك راه حل سياسي جامع و مدت دار را براي خروج كشور از بحران جاري مورد بحث و بررسي قرار دهند و همه گروه‌ها بايد متعهد به خروج از شهرهاي بزرگ شوند، ضمن آنكه حق مقابله با گروه تروريستي القاعده و ممانعت از پيشروي آنان در يمن براي انصارالله محفوظ باشد.

شليك 100 موشك به عربستان

موازي با چرخش فضاي ديپلماسي، فضاي ميداني هم به نحو قابل توجهي به سود انصار الله در حال تغيير است. به گزارش پايگاه المرصد، منابع نظامي يمني اعلام كردند بيش از ۱۰۰ موشك ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن به مناطق نظامي جازان و نجران در عربستان اصابت كرده است. شبكه المسيره با ذكر جزئيات بيشتر گفته 44 موشك به چند پايگاه نظامي عربستان در جيزان، الدخان و المعطاب و 22 موشك 107 نيز به پايگاه نظامي الدود در جيزان و مواضع مجاور آن شليك شده است. پايگاه نظامي المعطاب نيز مورد اصابت 12 موشك قرار گرفت. براساس گزارش الحدث، سعودي‌ها به علت وحشت از عمليات نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن نيروهاي مسلح و امنيتي خود را در مناطق جنوب مستقر كردند. بر اساس گزارش وبگاه خبري «بانوراما الشرق الاوسط»، «ناصر بن يحيي العرجلي» عضو كميته عالي انقلابي و رئيس حزب يمن آزاد نيز از ضربات سخت به سعودي‌ها خبر داده و گفته فرمانده توپخانه و 300 سرباز وابسته به عربستان سعودي به ارتش و نيروهاي مردمي يمن پيوسته‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
0
2
بایدکشوریمن وسوریه امکان حضورونفذجوانان غیوروشهات طلب جهت ضربه زدن به حیات اقتصادی این کشورهارافراهم وباانهامقابله به مثل کنند
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
0
1
سازمان ملل تا وقتیکه ابزار و آلت دست استکبار جهانی است نمی تواند مستقل و تاثیر گذار باشد . مواظب باشیم تاکتیک دشمن نباشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار