کد خبر: 724907
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
علي‌محمد مودب
وقف براي برپايي مجالس مصيبت سيدالشهدا(ع) و اهل بيت، سنتي است كه خود ائمه هدي عليهم‌السلام آن را بنيان نهاده‌اند و تا امروز هم به لطف خدا اين نوع وقف، به‌عنوان يك سنت ادامه دارد. در سال‌هاي سخت اهل بيت در دوران پس از عاشورا، امامان ما مجالس روضه و مرثيه‌خواني مبتني بر وقف در منا به راه انداختند و سبب شدند كه محافل ذكر اهل بيت و حماسه‌ها و معارف ايشان در مهم‌ترين تجمع مسلمانان برگزار شود.
امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم‌السلام در اين زمينه وقف‌هايي انجام داده‌اند تا بدين طريق بتوانند يادآوري وقايع عاشورا را در اذهان مردم زنده نگه دارند، به واقع با ادبيات مديريت امروز، اين وقف‌ها صرف توليد محتوا در زمينه معارف اهل بيت(ع) شده است، جالب است كه بدانيد وهابي‌ها بنيادي ادبي دارند كه جوايز ادبي مي‌دهد و ثروت پايدار مبتني بر وقف براي اين بنياد فراهم كرده‌اند، در‌حالي‌كه ائمه ما پيشگامان وقف فرهنگي بوده‌اند، غفلت ما از اين حوزه‌ها به‌ هيچ‌وجه پذيرفتني نيست. در زمينه مدح و مرثيه اهل بيت، مهم‌ترين ركن را شاعران اهل بيت برعهده دارند كه براي مجالس ائمه، محتوا توليد مي‌كنند و طبيعي است كه توليد محتوا، مستلزم مطالعه و تمركز و خلوت و گاهي سفر است ولي متأسفانه كسي در اين زمينه از اين جماعت كه با زبان مجاهده مي‌كنند، حمايت نمي‌كند.
خلاقيت در وقف، نياز جدي ماست كه با توجه به گستردگي ابعاد ماجراي فرهنگ و هنر و تقابل‌هاي راهبردي نظام مقدس جمهوري اسلامي و امت انقلابي ما با جهان استكبار، نيازمند نگاهي تازه به مقوله وقف هستيم تا بتوانيم پايگاه‌هاي مردمي توليد و ارائه محتوا را ساماندهي كنيم. دفاع مقدس چشمه تمام‌نشدني معنويت عاشورايي در زمانه ماست.
يكي از پديده‌هاي مهمي كه اين سال‌ها شيوع و رواج مناسبي يافته، روايتگري جنگ است. روايتگري جنگ، پديده‌اي است كه با الگو‌گيري از مقتل‌خواني‌ها و روضه‌هاي ما در روايت مجاهدات رزمندگان انقلاب اسلامي ايجاد شده و اين روزها در بين جوانان اقبال مناسبي يافته و از مهم‌ترين بخش‌هاي مراسم ما شده است. روايت حماسه فرزندان عاشورايي امام خميني(ره)، در واقع روايت زندگي و نشاط عاشوراييان و امكان عاشورايي شدن در جهان امروز است و مي‌تواند به همه ما اميد و زندگي و شور و حماسه و دردمندي را هديه كند، علي‌رضا دلبريان، روايتگر برجسته مشهدي كه با لهجه شيرينش و با صدق و صميميت مثال‌زدني‌اش از شاخص‌ترين راويان حماسه دفاع مقدس در روزگار ماست، در اقدامي مثال‌زدني، بخش مهمي از دارايي خود را وقف روايت جنگ و ترويج فرهنگ جهاد و ايثار و شهادت كرده است. در جدال بزرگ ما با دنياي استكبار اين اقدام آقاي دلبريان، يكي از آن خط‌شكني‌هاي بسيار ضروري است و اميدواريم كه با اقتدا به اين رزمنده صادق، موجي از اين جريان در ميان مؤمنان و انقلابي‌ها شكل بگيرد.
دلبريان كه طنزي لطيف، چاشني هميشه كلام او حتي در روضه‌هاي گريه‌آور تاريخ دفاع است، نام تارنماي خودش را روايت فابريك گذاشته است و حالا وقف فرهنگي، روايت فابريك تازه اوست! توليد محتوا در حوزه‌هاي مختلف نيازمند منابع مالي است و اگر قرار باشد جرياني پايدار و گسترده در توليد محتوا شكل بگيرد، وقف مي‌تواند يكي از روش‌هاي بسيار مؤثر در اين قصه باشد. اگر خود ما براي انتقال معارف دفاع مقدس هزينه نكنيم، كسي هزينه نخواهد كرد و طبيعي است كه شيطان‌ها براي تحريف محتواي دفاع و تاريخ آن بسيار فعال باشند.
همين روزها ديديم كه سر دادن شعار مرگ بر امريكا و ضديت با استكبار در تشييع شهدا با چه حواشي شگفتي مواجه شد، دفاع مقدس به خاطر قرابت زماني از بهترين ميانبرهاي ترويج فرهنگ عاشورايي است؛ چرا‌كه در مدت هشت سال، جوانان رشيد ما با اقتدا به سالار شهيدان، از جان خويش در ميدان‌هاي حماسه و خطر گذشته‌اند و مجموعه خاطرات و خطرات ايشان، گنجينه‌اي كم‌نظير از معنويت در صحنه و فعال عاشورايي زاده انقلاب را براي ما به ميراث گذاشته است. عده‌اي براي خلق اين ميراث از جان گذشتند و حالا نوبت آن است ما كه بر سفره شهدا نشسته‌ايم، براي حفظ ميراث‌شان از بخشي از مال خود بگذريم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار