کد خبر: 724711
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
صادرات 10 درصد و واردات 5/15 درصد كاهش يافت
آمار گمرك مؤيد پيش‌بيني‌هاي «جوان» است به نحوي كه در بهار امسال صادرات كشور حدود ۱۰ درصد و واردات كشور بيش از 15‌درصد كاهش يافت و لابد اين ارقام نمودشان در نرخ رشد توسعه به زودي نمايان خواهد شد.
مهران ابراهیمیان
آمار گمرك مؤيد پيش‌بيني‌هاي «جوان» است به نحوي كه در بهار امسال صادرات كشور حدود ۱۰ درصد و واردات كشور بيش از 15‌درصد كاهش يافت و لابد اين ارقام نمودشان در نرخ رشد توسعه به زودي نمايان خواهد شد.
 به گزارش «جوان» مشخص نبودن فضاي سياسي - بين المللي كشور باعث شده هم براي صادرات و هم براي واردات بيشتر تجار با احتياط بيشتري وارد كارزار شوند و بيشتر واردات و صادرات انجام شده مربوط به شركت‌هاي وابسته به دولت يا شبه دولتي است كه تعهد واردات يا صادرات دارند.
 بنابراين گزارش و به گفته يك منبع آگاه البته بخشي از كاهش صادرات نيز به بزرگ‌ترين شريك تجاري كشور يعني چين باز مي‌گردد كه واردات نفت چين از ايران در پنجمين ماه سال جاري ميلادي 7/26 درصد كاهش يافته و به ۵۱۸ هزار و ۴۰۰ بشكه در روز رسيده و در كنار آن از حدود آغاز سال جديد با كاهش ميعات گازي نقش مؤثري در كاهش درآمدهاي گمركي ايفا كرده است، به عبارت بهتر آمارهاي گمرك نشان مي‌دهد وضعيت موجود اقتصاد به سوي عميق‌تر شدن ركود در حوزه تجارت خارجي پيش مي‌رود، البته صادرات نفت و فرآورده‌‌هاي نفتي از جمله ميعانات گازي هنوز نقش مؤثري در اقتصاد و درآمدهاي ارزي دارند.
همچنين كارنامه بهاري تجارت خارجي ايران به روايت گمرك نشان مي‌دهد در سه ماهه اول سال‌جاري حجم تجارت خارجي ايران به ۲۱ميليارد و ۲۱۴ ميليون دلار رسيده است و در اين مدت ۱۰ ميليارد و ۸۶۷ ميليون دلار انواع كالا از ايران به ساير كشورها صادر و در مقابل ۱۰ميليارد و ۳۴۷ ميليون دلار نيز وارد كشور شده است. همچنين ميزان وزني كالاهاي صادراتي كشورمان در مدت يادشده ۲۵ ميليون و ۶۱ هزار تن و ميزان وزني كالاهاي وارداتي نيز ۸ ميليون و ۸۴۵ هزار تن بوده است كه به نوعي ارزش سه برابري كالاهاي وارداتي به كالاهاي صادراتي را نشان مي‌دهد و از سوي ديگر حاكي از آن است كه تركيب صادرات كشور بيشتر مواد خام است تا كالاهاي ساخته شده و نهايي!
بررسي تجارت خارجي ايران در بهار امسال نشان مي‌دهد صادرات كشورمان 96/9 درصد و واردات نيز 48/15 درصد كاهش داشته است.
كارنامه تجارت خارجي ايران در بهار امسال حاكي از آن است كه با وجود كاهش ۳۲ درصدي صادرات ميعانات گازي، صادركنندگان اين بخش توانسته‌اند ارزش صادرات خود را در مدت يادشده ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش دهند.

    اقلام عمده كالاهاي صادراتي
اقلام عمده صادرات نيز به مانند ماه‌هاي قبل بيشتر شامل ميعانات گازي به ارزش ۵۷۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۷ درصد، پروپان مايع شده به ارزش ۳۸۳ ميليون دلار و سهم ارزشي 65/4 درصد و قير نفت به ارزش ۳۶۳ ميليون دلار و سهم ارزشي 4/4 درصد بوده است.
كشور چين در بهار امسال ۵ ميليون و ۶۲۶ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۹۲۸ ميليون دلار از ايران وارد كرد. پس از چين، كشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق در اين مدت با 5/2‌درصد افزايش به يك ميليارد و ۵۰۹ ميليون دلار رسيد.
همچنين بيشترين افزايش صادرات در بهار امسال به كشور امارات متحده عربي و هند اختصاص دارد. امارات متحده عربي در اين مدت يك ميليارد و ۳۱۷ ميليون دلار انواع كالا از ايران وارد كرد و با ۴۳ درصد افزايش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد، البته هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ايران به هند در اين مدت ۷۲۹ ميليون دلار بود كه ۴۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد، همچنين افغانستان نيز ۶۱۱ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

    اقلام عمده وارداتي

رتبه‌هاي نخست واردات كشورمان نيز همچنان به كالاهاي كشاورزي اختصاص دارد و در اين مدت به دو نهاده دامي و دو كالاي اساسي اختصاص دارد. اين كالاها به ترتيب شامل ذرت دامي به ارزش ۳۵۶ ميليون دلار، برنج به ارزش ۲۴۳ ميليون دلار، دانه گندم به ارزش ۲۱۴ميليون دلار و كنجاله سويا به ارزش ۲۰۹‌ميليون دلار هستند. سهم اين كالاها از كل واردات كشورمان در مدت يادشده 88/9درصد بوده است.
چين، امارات متحده، كره جنوبي، ‌تركيه و هند نيزبه ترتيب با۲ ميليارد و ۶۰۶ ميليون دلار، ۲ ميليارد و ۳۹۵ ميليون، ۹۲۹ ميليون، ۷۸۲ ميليون و ۶۳۶ ميليون دلار در بهار امسال عمده‌ترين كشورهاي صادركننده كالا به
ايران بوده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
0
2
نظر دولتیها:
نوبخت:تکذیب.
دیگری:تایید.
واین قصه همچنان ادامه دارد تا دو سال دیگر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار