کد خبر: 724689
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
رسانه‌هاي خارجي اذعان مي‌كنند
يك نشريه اختصاصي حوزه گردشگري و سفر در گزارشي كه آن را در سرفصل اصلي اخبار وبسايت خود نيز قرار داده است از لحظه‌شماري برند‌هاي مشهور هتل‌سازي براي ورود و سرمايه‌گذاري در بازار گردشگري ايران خبر داده است
الناز خمامي‌زاده
يك نشريه اختصاصي حوزه گردشگري و سفر در گزارشي كه آن را در سرفصل اصلي اخبار وبسايت خود نيز قرار داده است از لحظه‌شماري برند‌هاي مشهور هتل‌سازي براي ورود و سرمايه‌گذاري در بازار گردشگري ايران خبر داده است؛ اين خبر در شرايطي منتشر شده است كه در اتفاقي كم نظير، يك هتل پنج ستاره از مجموعه هتل‌هاي زنجيره‌اي «آكسيس» تحت مديريت برند مشهور «آكور» فرانسه به زودي قرار است در ايران ساخته شود و به بهره‌برداري برسد.
‌ با نزديك شدن به زمان حصول احتمالي توافق هسته‌اي، برند‌‌هاي مشهور هتل‌سازي دنيا چشم به ايران دوخته‌اند. مجله تخصصي انگليسي
«Hotel management» يا «مديريت هتل» در گزارشي جديد نوشته است: «برند‌‌هاي معروف هتل‌سازي دنيا به چشم‌انداز به دست آوردن جايگاهي در ايران مي‌انديشند كه اين موضوع مي‌تواند (‌براي اقتصاد ايران)‌ به منزله يك دريا تغييرات براي صنعت گردشگري ايران باشد.»
هر چند در مذاكرات هسته‌اي دو طرف از تمديد مهلت مذاكرات به منظور دستيابي به يك توافق خوب سخن مي‌گويند اما بر اساس آنچه از پيش تعيين شده بود، مهلت مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 تاريخ 30 ژوئن برابر با سه‌شنبه اين هفته، (9 تيرماه) است؛ اتفاقي كه طي آن بايد تحريم‌هاي عليه ايران تمام و كمال به كنار بروند. به اذعان رسانه‌هاي بين‌المللي، اين موضوع پاي سرمايه‌گذاري بين‌المللي را به بخش گردشگري ايران باز مي‌كند.
سايت خبري امريكايي«ماركت مغول» در گزارشي نوشته است: «علاقه بازار تجارت و كسب و كار سرتاسر دنيا براي ورود به بخش‌هاي مختلف تجارت ايران به شكلي آشكار در حال رشد است؛ مشخصه اين رشد، تحركات و ملاقات‌هاي اخير مديران بازار تجارت و كسب و كار دنيا براي آماده‌سازي شرايط ورود و سرمايه‌گذاريشان در اين كشور است.»
بر اساس گزارش اين سايت امريكايي، صنعت گردشگري به تنهايي عامل شكل‌گيري بخش اعظمي از معاملات عظيم حوزه تجارت است. از سويي ديگر تعداد اندكي از هتل‌هاي ايراني با استانداردهاي جهاني صنعت مهمان‌نوازي جهاني همخواني دارند كه اين موضوع منجر به شكل‌گيري يك شكاف در بازار گردشگري ايران شده است؛ شكافي كه اصلاح و پر كردنش چند سالي زمان مي‌برد.
حالا وجود شمار زيادي جاذبه گردشگري در ايران و پتانسيل‌هاي فراوان براي رشد ورود گردشگر خارجي به كشورمان در كنار قوت گرفتن احتمال لغو تحريم‌ها، شرايط را براي ورود سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به كشور و پر كردن شكاف‌هاي حوزه گردشگري ايران مهيا كرده است. ايران به تبعيت از قانون ترويج سرمايه‌گذاري خارجي و حمايت از آن، انگيزه‌هاي زيادي را براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي ايجاد كرده از جمله آنكه براي تشويق سرمايه‌گذاران خارجي شرايطي چون تخفيف و كاهش 50 درصدي ميزان ماليات بر درآمد، تسهيل ساختار پرداخت وام، حق مالكيت 100 درصدي در مناطق آزاد و امكان انتقال نامحدود سود سرمايه و سهام را در نظر گرفته است.
با وجود اين امكانات، سرمايه‌گذاران خارجي اميد و اشتياق زيادي براي ورود به بازار گردشگري ايران دارند اما در عين حال نيم‌نگاهي به مذاكرات هسته‌اي دوخته‌اند تا شرايط براي گذاشتن قدم‌هاي محكم‌تر در حوزه سرمايه‌گذاري ايران را سبك و سنگين كنند.
كريستوف لاندايس، مديرعامل بخش هتل‌هاي زنجيره‌اي «‌آكور» فرانسه در خاورميانه به نشريه «Hotelier Middle East» - «هتلداري خاورميانه» - گفته است كه شركت او ساليان سال منتظر رسيدن زمان مناسبي جهت سرمايه‌گذاري و ورود به ايران بوده است. وي همچنين خاطر نشان كرده است: «ايران يك بازار بزرگ 85 ميليون دلاري با بازار گردشگري توسعه‌نيافته‌اي است كه ما به قطع و يقين مي‌توانيم تمام برندهايمان را در آن توسعه دهيم. اين كشور هميشه ثبات داشته اما درهايش به روي قراردادهاي خارجي سرمايه‌گذاران باز نبوده است و حالا شاهد تحقق چنين موضوعي هستيم.»
«آكور» تنها برند هتل‌سازي دنيا نيست كه اميد ورود به ايران را دارد؛ ساير شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در زمينه هتل‌سازي هم چشم به ايران دارند. برند هتل‌سازي مشهور «‌روتانا» بر اين اميد است كه در سال 2017 ميلادي شاخه‌اي از هتل‌هايش تحت عنوان هتل پنج ستاره «ريحان» را در ايران افتتاح كند و هتل پنج ستاره و 600 اتاقه«اسپيناس بهنود»‌ هم امسال در شمال تهران به بهره‌برداري مي‌رسد. كلارنس تن، معاون ارشد رياست برند گروه هتل‌هاي بين‌المللي آمئا (AMEA at IHG) نيز براي ورود به بازار گردشگري ايران ابراز علاقه كرده است.
اين برندها نشان داده‌اند كه سرنوشت و اراده برخي برندهاي مشهور هتل‌سازي دنيا براي ورود به ايران به نتيجه مذاكرات هسته‌اي دوخته نيست. آنها در هر صورت مشتاق ورود به بازار ايران هستند اما شماري از برندها هم هر چند براي ورود به بازار سرمايه‌گذاري گردشگري در ايران قند در دلشان آب شده است اما كماكان با ترديد قدم به جلو مي‌گذارند؛ از جمله آنها برند مشهور جهاني «هيلتون» است. رودي جاگرزباخر، رئيس بخش خاورميانه و آفريقاي برند هيلتون هتل در اظهارنظري جديد گفته است كه اين برند مشهور تنها در صورتي به بازار سرمايه‌گذاري در ايران ورود پيدا خواهد كرد كه (‌از نظر توجيه اقتصادي و سرمايه‌گذاري)‌احساس امنيت كند.
گردشگري ايران با تنوع جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي، بازاري وسوسه‌برانگيز براي سرمايه‌گذاران خارجي است. طي دو سال اخير، ورود گردشگران خارجي به كشورمان با رشدي قابل توجهي مواجه شد و اين موضوع تا حدودي زيادي باعث شد كه برداشت نادرست دنيا از چهره ايران اصلاح شود. حالا ميل ورود سرمايه‌گذاري خارجي به ايران ميلي دوطرفه است. شركت ايراني «ديدار»‌ بيش از يك سال پيش به ساخت هتلي 300 ميليون دلاري اقدام كرد؛ مجموعه‌اي با 300 اتاق و طراحي زيبا كه در مركز تهران در حال ساخت است اما اين شركت ايراني هنوز به دنبال سرمايه‌هاي خارجي مي‌گردد تا بتواند اين پروژه را تكميل كند. بسياري از فعالان صنعت گردشگري در ايران بي‌صبرانه منتظر ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور هستند؛ اقتصاد ايران توان كافي براي سرمايه‌گذاري‌هاي كلان را ندارد و ورود سرمايه‌هاي خارجي به كشور از اين بابت حائز اهميت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار