کد خبر: 724666
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر خبر داد:
محمد کمیلی مقدم گفت : دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری شهرستان اسلامشهر ، رتبه نخست کشور را بدست آورد.
بهاره عشقی صابر
محمد  کمیلی مقدم رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر  بمناسبت بزرگداشت قضائیه با ارائه گزارشی از عملکرد  دستگاه قضایی این  شهرستان ،در گفتگویی با خبرنگاران اظهارکرد:  در ارزیابی  بعمل آمده از فعالیتهای دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری شهرستان اسلامشهر توسط قوه قضاییه ، رتبه نخست کشوری به این دفتر اعطا شد .

کمیلی مقدم با تبریک گرامیداشت  هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت  دکتر بهشتی  و 72تن از یارانش  افزود: شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران که مورد تاکید امام خمینی (ره) بود ، نقش  ارزنده و تاثیر گزاری  را ایفا نمود که، در همه  زمینه ها و مباحث این شهید والامقام اثر بخش بوده است .

وی با اشاره به نامگذاری  سالروز شهادت این مجاهد نستوه  ، به عنوان هفته قوه قضائیه ،  بیان داشت :   در سطح شهرستان اسلامشهر ، به منظور گرامیداشت یاد و خاطره   بیانگذار دستگاه قضا در نظام مقدس جمهوری اسلامی  ایران ، ویژه برنامه های  مختلفی با همکاری دستگاههای مختلف شهرستان در نظر گرفته شده که  درطی چند روز آینده  به مرحله اجرا در خواهد آمد .

کمیلی مقدم تصریح کرد : ارائه گزارش عملکرد  دستگاه  قضایی و سازمانهای  مرتبط  از طریق رسانه ها و گفتگو با اصحاب  رسانه و جراید ، دیدار با خانواده های معظم شهدا  و ملاقاتهای مردمی  در مساجد شهرستان ، سخنرانی  در نمازهای جمعه   و توزیع  و جمع  آوری فرمهای  نظر سنجی از مراجعین به دستگاه قضایی  از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در این هفته است .

وی افزود: افتتاح و راه اندازی دارالقرآن  دادگستری استان تهران  با محوریت شهرستانهای هم جوار   در اسلامشهر ، تجلیل از همکاران برتر و نمونه ، برگزاری مسابقات فرهنگی ، ورزشی و...  و برگزاری مراسم بزرگداشت   سالروز شهادت   دکتر بهشتی  با سخنرانی  یکی از مقامات عالی رتبه  دستگاه قضا در مسجد صاحب الزمان باغ فیض  از دیگر برنامه های هفته قوه  قضاییه در سطح شهرستان اسلامشهر خواهد بود .

کاهش 78 درصدی رسیدگی به  پرونده های مسن

رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر  با ارائه گزارشی از عملکرد  مجموعه تحت امر خود در طی  یک سال گذشته   تاکید کرد :  با توجه به برنامه ابلاغی اداره کل  مبنی بر کاهش 10 درصدی موجودی پرونده ها در دادگستری اسلامشهر ، با همت و تلاش  بی وفقه   همکاران و قضات سخت کوش   میزان موجودی این پرونده ها در طی یکسال گذشته  بالغ بر 28 درصد  کاهش پیدا کرده است .

وی با اشاره به ابلاغ  کسر 50 درصدی پرونده های مسن ، افزود :  میزان پرونده های مسن  مربوط به قبل از سال 91   در شعب محاکم و دادسرا  با تلاش شبانه روزی همکاران  بیش از 78 درصد   نسبت  به سال گذشته بیشتر مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است .

این مقام مسئول تصریح داشت : در مجموع  ارزیابی و عملکرد   در سیستم  مدیریت  پرونده های قضایی   که با سرعت و کیفیت ارائه می شود ،  دادگستری شهرستان اسلامشهر در  سطح استان تهران  رتبه سوم را  به  دست آورد ه است که امیدواریم در سال جاری به رتبه های بالاتری ارتقا یابد .

وی افزود : دستگاه قضایی شهرستان اسلامشهر  در اجرای سیاست گذاریهای  سال 94 تاکنون  در 2 آیتم   موفق عمل کرده که افزایش اوقات  رسیدگی  روزانه  در محاکم ،که باعث  افزایش  سرعت  در زمان رسیدگی شده  و کاهش میانگین طول فرایند  دادرسی را به همراه داشته  است .

کمیلی مقدم گفت : هرچه مدت  زمان رسیدگی به پرونده ها کم تر باشد ، ارزیابی عملکرد مثبت تر خواهد بود که براساس  گزارش سیستم مدیریت  پرونده های قضایی  در 3 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابهه سال قبل  این زمان 24 درصد کاهش پیدا کرده است .

مقام عالی  دستگاه قضا شهرستان  اسلامشهر به اشاره به اجرای قانون جدید  آیین دادرسی  کیفری   بیان داشت :  براساس دستور العمل  ابلاغی   رئیس کل دادگستری استان تهران ،  قانون جدید  آیین دادرسی  کیفری  از تاریخ  اول تیرماه سال جاری و همزمان با نخستین روز از هفته قوه قضائیه در اسلامشهر  عملیاتی و به مرحله اجرا  در آمد .

وی اذهان داشت : براساس ماده  294 قانون  آیین دادرسی   ، رسیدگی به جرایم در  دادگاههای کیفری درجه 1 و 2 ، انقلاب  ، اطفال و نوجوانان  و نظامی تقسیم بندی می شود که به  غیر از دادگاه نظامی ، سایر دادگاهها  در شهرستان اسلامشهر راه اندازی و به جرایم مربوط و مشخص شده رسیدگی خواهد شد .

این مقام مسئول  تصریح کرد: براساس قانون جدید  رسیدگی به جرایمی که مستوجب مجازات  صلب حیات ، حبس ابد ، قطع عضو وحبس تعزیزی  درجه 3 و حبس بیش از 10سال باشد در دادگاه  کیفری درجه 1 رسیدگی می شود که پیش از اجرای این قانون  این دادگاه در سطح استان تهران تشکیل می شد ،   پس از این تاریخ   این گونه جرایم در حوزه سرزمینی شهرستانهای اسلامشهر ،  رباط کریم و بهارستان در  دادگستری اسلامشهر رسیدگی  می شود .

کمیلی مقدم افزود: به منظور ایجاد مقدمات اجرای این قانون ، در جلسات متعددی با پرسنل و  قضات  و مراجع انتظامی   برگزار و موارد قانون  جدید ابلاغ و تفهیم  و آموزش داده شد ، که  از امروز با آمادگی کامل این قانون به مرحله اجرا در خواهد آمد .

رئیس دستگاه قضا شهرستان اسلامشهر   با اشاره به فعالیت برخی دیگر از واحدهای  تحت پوشش   اعلام کرد :  دفتر حمایت از حقوق   زنان و کودکان  دادگستری شهرستان اسلامشهر ، به جهت عملکرد مطلوبی که در زمینه رسیدگی و پیگیری  مشکلات زندانیان  اطفال و نوجوان و زنان و اقدامات  حمایتی  با انجام فعالیتهای مستعمری که با همکاری بهزیستی و کمیته امداد و ... داشته اند در سطح کشور به عنوان دفتر  نمونه و برتر در قوه قضائیه معرفی شده است .

وی  گفت  : با توجه به آمار  زندانیان  جرایم غیر عمد   که در زندان بسر می برند و در جهت حمایت از حقوق  خانواده های این افراد ،  پیگیرتاسیس و راه اندازی انجمن حمایت از زندانیان شهرستان اسلامشهر هستیم ، تا بتوانیم ضمن ترویج فرهنگ انفاق  و نیکوکاری ، با  حمایتهای افراد خیر شهرستان گامی  در جهت آزادی  زندانیان جرایم  نقدی و غیر عمد  برداریم.

اجرای طرح قاضی مدرسه در اسلامشهر

کمیلی مقدم  بیان داشت :  براساس تفاهم نامه  همکاری بین دادگستری و مدیریت آموزش و پرورش  شهرستان اسلامشهر ، طرح قاضی مدرسه که موافقان و مخالفان  متعددی دارد، با هدف آگاهی  بخشی از علل بروز جرایم ، همزمان با آغاز سال تحصیلی  جدید  در سطح دبیرستانهای این شهرستان اجرا خواهد شد .

وی خاطر نشان کرد:  درطرح قاضی مدرسه قضات و  همکاران قضايی با حضور در مدارس  تعیین شده ، ضمن آگاه بخشی از علل بروز جرم و خطرات جرم دیدگی ، موضوعاتی همچون مسووليت‌پذيری و قانونمداری کودکان، مباحث حقوقی و قضايی و بحث پيشگيری از جرایم اجتماعی و ...  را آموزش خواهند داد.  

لازم به ذکر است که  در این نشست صمیمی که با حضور رئیس دادگستری شهرستان  ، رئیس  اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان و دادستان  اسلامشهر برگزارشد ،پس از ارائه گزارش عملکرد مجموعه های تحت امر  دادگستری توسط مسئولین آنها  ، برخی ازسئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد و باقی پرسشهای به فرصتی دیگری موکول شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر