کد خبر: 724559
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
يك هفته پس از آزادسازي شهر مرزي تل‌ابيض در شمال سوريه نيروهاي كرد موفق شدند يك پايگاه استراتژيك را در نزديكي اين شهر به كنترل خود درآورند و در همين حال نيروهاي حزب‌الله و ارتش سوريه در جنوب غربي اين كشور مناطق بيشتري را از وجود گروه‌هاي تروريستي پاكسازي كردند.
يگان‌هاي مدافع خلق كه شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك كردستان در سوريه محسوب مي‌شود و نقش اصلي را در جنگ با داعش در مناطق كردنشين و شمالي به عهده دارد روز سه شنبه به موفقيت مهمي دست يافتند. اين نيروها با حمايت هوايي ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا كنترل پايگاه نظامي «لشكر٩٣» را به دست گرفتند. يگان‌هاي مدافع خلق در صفحه فيس‌بوك خود نوشته‌اند كه دهها عضو داعش در مقر تيپ ۹۳ كشته شده‌اند. شبه نظاميان داعش كنترل پايگاه «لشكر ٩٣» را سال گذشته از نيروهاي دولتي سوريه خارج كرده بودند. در همين حال منابع كردي از رسيدن به هفت كيلومتري شهرك عين عيسي واقع در در ٥٠ كيلومتري شمال شهر الرقه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش خبر دادند. شهرك عين عيسي از راه‌هاي ارتباط اصلي و بين‌المللي بين استان‌هاي حلب_الحسكه (شرق- غرب) به شمار مي‌آيد.
پيروزهاي نيروهاي كرد در روزهاي اخير روند صعودي به خود گرفته كه يكي از علل آن هدف گرفتن مواضع داعش در شمال سوريه از سوي نيروهاي ائتلاف بوده است؛ اقدامي كه ائتلاف امريكا در عراق، به اين شكل انجام نمي‌دهد تا جايي كه حيدر العبادي نخست‌وزير عراق به عدم همكاري امريكا اعتراض كرد. امريكايي‌ها نه تنها در عراق از نيروهاي مردمي و دولتي حمايت نمي‌كنند بلكه در مقابل پيشروي‌هاي اين نيروها به صورت مستقيم و غيرمستقيم مانع ايجاد مي‌كنند. مقامات و تحليلگران امريكايي مي‌گويند حمايت از نيروهاي مردمي عراق كه طرفدار ايران هستند باعث افزايش نفوذ تهران در اين كشور خواهد شد، به همين دليل واشنگتن حضور داعش را به نفوذ ايران در عراق ترجيح مي‌دهد. علاوه بر اين، مواضع داعش در ديگر نقاط شرق سوريه هدف اينگونه حملات شديد و دقيق امريكا قرار نمي‌گيرد و تقريباً در شرق سوريه و غرب عراق به شكلي آزادانه تردد و فعاليت مي‌كنند. بعضي تحليلگران معتقدند اهداف نيروي هوايي ائتلاف امريكايي ضد داعش، از حمله سنگين به مواضع داعش در شمال رقه نه تنها كمك به دولت مركزي سوريه به شمار نمي‌آيد بلكه كمك به نيروهاي كرد و گروهك «ارتش آزاد» براي ايجاد دولت مستقل است.
همزمان با پيشروي‌نيروهاي كرد در شمال سوريه رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي لبنان به همراه ارتش سوريه در جنوب اين كشور موفق شدند پنج نقطه ديگر از ارتفاعات «جراجير» در القلمون را از عناصر مسلح و گروه‌هاي تروريستي پاكسازي كنند. به گزارش فارس، ارتفاعات شعبه البكاره، شعبه ثلاجه البركان، قرنه شعبه الشكاره، شعبه بيت شكور و ظليل الحاج علي از جمله نقاطي بودند كه پس از درگيري‌هاي شديد با گروه تروريستي تكفيري داعش كه منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از آنها شد، آزاد و پاكسازي شدند. عمليات تهاجمي القلمون از اواسط بهار و همزمان با آب شدن برف‌ها با هدف پاكسازي اين مناطق از وجود گسترده شبه نظاميان جبهه النصره و داعش آغاز شد. اين گروه‌هاي تروريستي از منطقه القلمون براي كمك رساني به ساير مناطق سوريه استفاده مي‌كردند و همچنين امنيت لبنان را در معرض خطر قرار داده بودند. از زمان آغاز عمليات القلمون، رزمندگان حزب الله با همراهي نيروهاي ارتش سوريه به صورت مستمر به پيشروي‌هاي خود در اين منطقه ادامه دادند و موفق شدند اكثر اين مناطق را به كنترل خود درآورند. در حال حاضر بخش نسبتاً كوچكي از كوه‌هاي القلمون در اختيار تروريست‌هاي داعش قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار