کد خبر: 724543
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
جوابيه مركز گسترش سينماي مستند پيرو درج گزارش «وزارت ارشاد بر پاشنه شبه‌روشنفكرنوازي مي‌چرخد» در روزنامه جوان مورخ 22 خردادماه 1394
احتراماً، پيرو درج گزارش «وزارت ارشاد بر پاشنه شبه‌روشنفكرنوازي مي‌چرخد» در روزنامه جوان مورخ 22 خردادماه 1394، خواهشمند است ترتيبي مقرر فرماييد تا مطابق قانون، جوابيه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در آن رسانه‌ وزين منتشر شود.
1- فيلم مستند «روزگار فرخ» به كارگرداني آقاي سعيد نوري، يك فيلم پژوهشي درباره‌ تاريخ سينماي ايران است كه پيش از اين نيز در سال 1390 در سينما آزادي تهران روي پرده رفته است. اين فيلم برخلاف ادعاهاي نويسنده محترم روزنامه جوان و برخي ديگر از سايت‌هاي ارزشي، در تكريم و تمجيد از «فرخ غفاري» ساخته نشده و شخص فيلمساز كه دانشجوي دكتراي سينما در دانشگاه ورساي فرانسه است، بيشتر به ارائه گزار‌شي تحقيقي در باب تاريخ سينماي ايران و نقش اين كارگردان سينما در معرفي تعزيه به اروپاييان پرداخته است.
2- اين فيلم قرار بود براي يك عده تماشاگر محدود كه مخاطب دائمي فيلم مستند هستند، در سالن كوچك 70 نفره اين «مركز» به نمايش درآيد، اما با وجود مخالفت‌ها و حساسيت‌هايي كه در برخي رسانه‌ها بازتاب يافت، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به درخواست شخص كارگردان و با انتشار اطلاعيه‌اي، ضمن عذرخواهي از همه‌ مدعوين برنامه، از نمايش اين فيلم خودداري كرد.
3- اگر دوستان محترم روزنامه جوان به حافظه كوتاه‌مدت خود رجوع مي‌كردند، حتماً به ياد مي‌آوردند كه عصر 19 ارديبهشت‌ماه 94 و در راستاي سلسله جلسات مرور سينماي كلاسيك ايران، فيلم «شب قوزي» مرحوم فرخ غفاري توسط انجمن نويسندگان و منتقدان سينما در سالن سيف‌الله داد خانه سينما به نمايش درآمد و توسط آقايان جواد طوسي و سعيد عقيقي مورد نقد و بررسي قرار گرفت. ضمن اينكه «نشر ني» هم در اواخر سال 93 زندگي اين فيلمساز فقيد را از بُعد پژوهشي و به قلم پرويز جاهد، با عنوان «از سينماتك پاريس تا كانون فيلم تهران؛ رودررو با فرخ غفاري» منتشر كرده و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان سينما قرار داده بود.
پس هدف دست‌اندركاران همه‌ اين برنامه‌ها، تأكيد بر وجوه پژوهشي و تاريخ‌نگارانه‌ فرخ غفاري در مواجهه با صنعت سينماي كشور بوده و هرگز بحث شبه‌روشنفكر‌نوازي و اين قبيل اصطلاحات به ميان نيامده است.
4- در پايان، توقع اين «مركز» به عنوان يك مجموعه حرفه‌اي توليدي و پژوهشي آن است كه همكاران محترم عرصه رسانه ضمن رعايت انصاف در نقل مطالب، با نگاهي علمي و پژوهشي و مبتني بر ارزش‌هاي حرفه‌اي، نسبت به رويدادهاي فرهنگي اعلام‌نظر كنند.

  توضيحات جوان:

يكم: پرداختن به يك بعد از زندگي افراد به بهانه انجام كار پژوهشي يا علمي كه اتفاقاً مهم‌ترين وجه و علت اصلي توجه مجموعه مركز گسترش نسبت به مرور زندگي فرخ غفاري بوده و تجاهل نسبت به ديگر ابعاد شخصيت حقوقي و حقيقي آن فرد، با هيچ توجيهي منعكس‌كننده يك اقدام صرفاً علمي يا پژوهشي نخواهد بود.
دوم: اشاره به اقدام مركز گسترش، تنها بخشي از جهت‌گيري گزارش «جوان» نسبت به اقدامات متعدد وزارت ارشاد است كه به دليل برخي از همين اقدامات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكنون دو كارت زرد از مجلس شوراي اسلامي دريافت كرده است.
سوم: انجام كار پژوهشي يا علمي براي هيچ دستگاه يا نهاد قابل تعريف در مجموعه نظام جمهوري اسلامي نمي‌تواند علت تعريف و تمجيد از افرادي مانند فرخ غفاري شود كه سابقه و كارنامه‌شان در غارت بيت‌المال و خدمت به خاندان پهلوي مشخص و روشن است. از طرفي دفاع يا كتمان بخشي از گذشته كساني مانند فرخ غفاري خلاف شأن دستگاه‌ها و نهادهاي جمهوري اسلامي ايران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار