کد خبر: 724542
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
حياتي، آخرين چهره گويندگي خبر بعد از انقلاب هم بازنشسته شد
محمدرضا حياتي، آخرين مهره از مهره‌هاي اوليه گويندگي خبر بعد از انقلاب بازنشسته شد. رسانه ملي در دوران پس از انقلاب از حضور گويندگان خبر خوش صدا و چيره‌دستي بهره برده است؛ چهره‌هايي چون فؤاد بابان، حسن سلطاني، محمدرضا حياتي، ايران شاقول و قاسم افشار از جمله برترين گويندگان اخبار ايران در رسانه ملي بوده‌اند كه حدود 30 سال از شبكه‌هاي اول يا دوم سيما براي مردم خبر خواندند و قدرت تسلط اين گويندگان خبري به عنوان استعدادهاي اوليه گويندگي اخبار براي مردم ايران فراموش نشدني است.
الناز خمامي‌زاده
محمدرضا حياتي، آخرين مهره از مهره‌هاي اوليه گويندگي خبر بعد از انقلاب بازنشسته شد. رسانه ملي در دوران پس از انقلاب از حضور گويندگان خبر خوش صدا و چيره‌دستي بهره برده است؛ چهره‌هايي چون فؤاد بابان، حسن سلطاني، محمدرضا حياتي، ايران شاقول و قاسم افشار از جمله برترين گويندگان اخبار ايران در رسانه ملي بوده‌اند كه حدود 30 سال از شبكه‌هاي اول يا دوم سيما براي مردم خبر خواندند و قدرت تسلط اين گويندگان خبري به عنوان استعدادهاي اوليه گويندگي اخبار براي مردم ايران فراموش نشدني است. حالا با بازنشسته شدن محمدرضا حياتي، استوديوهاي خبر رسانه ملي از آخرين مهره از مهره‌هاي اوليه گويندگي خبر رسانه ملي بعد از انقلاب محروم شده و كار تقريباً به نسل جديد گويندگان خبر رسانه ملي سپرده مي‌شود.
در طول مدت بيش از 30 سال، بينندگان رسانه ملي، سر فصل اخبار و رويدادهاي مهم ايران را با صداي زيبا و مسلط شماري از گويندگان قديمي خبر شنيده‌اند و كمتر شاهد تپق زدن‌هايشان بوده‌اند. از طرفي هركدام از گويندگان خبري فرصت اعلان برخي اخبار مهم را در دوران كاري‌شان پيدا مي‌كنند. حياتي از آن جمله گويندگاني است كه چهره گريان و صداي بغض‌آلودش در لحظه اعلام خبر رحلت امام خميني (ره) هرگز از ذهن و خاطر مخاطبان پاك نخواهد شد.
تن صداي اين گويندگان پيشكسوت خبر سيما در ارائه اخبار در تمام اين سال‌ها همواره هماهنگ با فضاي روز و جامعه و ايام خوش يا ايام ماتم و غم بوده است. در واقع مردم با اين چهره‌هاي فراموش نشدني سيما زندگي كرده‌اند. حالا اين روزها محمدرضا حياتي، آخرين مهره گويندگي خبر سال‌هاي ابتدايي انقلاب در اين پست بازنشسته مي‌شود. به گفته سرافراز او همچنان همكاري خود را با صداوسيما ادامه خواهد داد.
بخش خبري يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي رسانه ملي است. اجراي خبر آن هم به صورت زنده و در مقابل ديدگان ميليون‌ها نفر كاري بس دشوار است كه نياز به آمادگي‌هاي قبلي، اعتماد به نفس و آرامش و سطح بالاي اطلاعات عمومي و نيز اطلاعات سياسي روز دنيا را دارد.  
بسياري از مردم تصور مي‌كنند كه يك گوينده خبر با داشتن اين قابليت‌ها و نشستن بر صندلي و خواندن متن از روي مانيتور مقابل و هماهنگ كردن متن اخبار با تصاوير پخش شده مي‌تواند در اين مسير موفق باشد اما اين تمام و كمال حرفه خطير اجراي خبر نيست. مجري خبر صرفاً كسي نيست كه قدرت بيان و في‌البداهه‌گويي خوبي داشته باشد. مجرياني كه ما در بخش‌هاي مختلف خبري رسانه ملي مشاهده مي‌كنيم هر كدام به وقت مقتضي مسئول تفسير اتفاقات و رويدادهاي محلي، ملي و بين‌المللي براي مخاطبان گسترده‌شان هستند. چنين چيزي مستلزم اين است كه گوينده خبر هميشه موقعيتش را در خط مقدم اخبار حفظ كند؛ به ويژه خبرهايي كه تأثيري مستقيم بر مخاطب دارد. معمولاً از علم تفسير براي كمك به مردم در جهت درك بيشتر رويدادها استفاده مي‌شود. مردم به وسيله تفاسير درمي‌يابند كه اخبار چگونه بر زندگي روزمره‌شان اثر مي‌گذارد. اكثر مجريان اخبار روز خود را با خواندن گزارش‌هاي خبري، تحليل‌ها و مقالات رسانه‌ها آغاز مي‌كنند تا از آنچه در 24 ساعت گذشته رخ داده است، مطلع باشند.
همه ما بارها ناهماهنگي‌هايي را در بخش‌هاي مختلف خبري شاهد بوده‌ايم، اينكه گاه خبري آماده پخش نيست، ارتباط تلفني با مصاحبه شونده برقرار نمي‌شود يا تصاوير مربوط به خبري كه خوانده مي‌شود به موقع پخش نشده و تصوير ديگري به جاي آن پخش مي‌شود؛ گاهي حتي خبرها به صورت جا‌به‌جا روي مانيتور نقش مي‌بندند و باعث بروز مشكل براي خواننده اين اخبار يعني گوينده بخش خبري مي‌شود. در اين حالت عملكرد به موقع گويندگان پيشكسوتي مثل محمدرضا حياتي در تطبيق دادن خود با تغييرات و اشكالات به وجود آمده و پيش‌بيني بسياري از موارد ديگري كه حين اجراي حرفه‌اي گويندگي زنده خبر ممكن است رخ دهد، اين چهره‌هاي پيشكسوت و مهره‌هاي اوليه گويندگي خبر بعد از انقلاب را تبديل به الگوهاي هميشگي براي گويندگان جوان اخبار صداوسيما كرده است؛ شايد به همين خاطر است كه شخصي چون مدير و رئيس سازمان صداوسيما مي‌خواهد كه از توانايي‌هاي امثال حياتي در دوران پس از بازنشستگي نيز بهره بگيرد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
انشاالله هرکجاهست خداوندنگهدارش باشد -امیدوارم که جوانان عزیز ومسئولام محترم ازتجربیات این افرادکمال بهره برداری رابنمایند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار