کد خبر: 723090
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
مسير رقه به تركيه به كنترل كردها درآمد
با پيشروي كردهاي سوريه در شهر تل‌ابيض سوريه و محاصره تكفيري‌ها در اين منطقه شاهراه كمك‌رساني از تركيه به داعش قطع شد. پس از ناكامي حزب حاكم تركيه در انتخابات پارلماني، اين دومين شوك به گروه تروريستي داعش به شمار مي‌رود.
با پيشروي كردهاي سوريه در شهر تل‌ابيض سوريه و محاصره تكفيري‌ها در اين منطقه شاهراه كمك‌رساني از تركيه به داعش قطع  شد. پس از ناكامي حزب حاكم تركيه در انتخابات پارلماني، اين دومين شوك به گروه تروريستي داعش به شمار مي‌رود.
هرچند تروريست‌هاي داعش با تشديد جنايات خود در ماه‌هاي اخير توانستند بخش‌هايي از سوريه را به اشغال خود درآورند اما اين روزها شرايط سختي براي داعش درحال رقم خوردن است كه مي‌تواند ضربه مهلكي بر پيكر اين گروه وارد كند. داعشي‌ها كه در سه سال اخير با تسلط بر شمال سوريه از كمك‌هاي نظامي تركيه برخوردار بودند الان درحال از دست دادن مناطق تحت كنترل خود هستند و حملات گسترده كردهاي سوريه، تكفيري‌هاي داعش را به عقب‌نشيني از مواضعشان واداشته است. خبرگزاري فرانسه عصر دوشنبه گزارش داد كردها توانسته‌اند با پيشروي در مواضع داعش مسير كمك‌رساني از تركيه به تروريست‌هاي داعش در شمال سوريه را قطع كنند. همچنين ديده بان حقوق بشر سوريه نيز روز دوشنبه اعلام كرد كه نيروهاي كرد تروريست‌هاي داعش را از حومه تل ابيض، شهر راهبردي سوريه در مرز تركيه بيرون راندند. كردها مي‌خواهند اين شهر مهم را تحت كنترل خود درآورند، زيرا تل ابيض يكي از مهم‌ترين گذرگاه‌هاي ارسال سلاح و تروريست به سوريه از طريق خاك تركيه است. به گزارش واحد مركزي خبر، ديده بان حقوق بشر سوريه كه به شبكه گسترده‌اي از منابع ميداني دسترسي دارد، خاطر نشان كرد: «يگان‌هاي محافظت از مردم كرد، منطقه حومه «مشهور تحتاني» در جنوب شرقي تل ابيض واقع در استان شمالي رقه را به تصرف خود درآوردند. » داعشي‌ها اين شهر را از يك سال پيش درتصرف خود دارند. رامي عبدالرحمان، مدير ديده بان حقوق بشر سوريه در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: « ائتلاف كه يك‌شنبه شب پنج حمله به مواضع افراطيون در اطراف تل ابيض انجام داد، ‌راه را براي كردها هموار كرد. ائتلاف هوايي حمله مي‌كند و كردها پيشروي مي‌كنند و نيروهاي داعش گزينه ديگري به جز عقب نشيني ندارند وگرنه جنگجويان آنان را از بين خواهند برد.» با قطع مسير كمك‌رساني به تروريست‌ها ضربه سختي بر پيكر تروريست‌ها وارد مي‌شود زيرا تركيه در سه سال اخير با ارسال تسليحات به داعش آنها را در نبرد با دولت سوريه تقويت مي‌كرد و بدون ترديد قطع اين مسير ارتباطي شرايط سختي را براي تكفيري‌ها رقم خواهد زد و روند تضعيف اين گروه در سوريه را تسريع خواهد بخشيد. همچنين شبكه خبري الميادين، گزارش داد كه كردهاي سوريه پس از درگيري‌هاي شديد با داعش كنترل شهرك سلوك در نزديكي شهر تل‌ابيض را به دست گرفته‌ و در مسير خود به سمت آزادسازي اين شهر هستند. كردها از طرف شرق، غرب و جنوب داعشي‌ها را محاصره كرده و آنها را به داخل تل ابيض عقب رانده‌اند. به گزارش فارس، دهها تن از تروريست‌هاي داعش از ترس حملات نيروهاي مردمي كرد به سمت تركيه فرار كرده‌اند. حملات خمپاره‌اي سنگين از سوي نيروهاي كرد، مواضع تروريست‌هاي داعش در ورودي‌هاي غربي و شرقي و مركز تل ابيض را هدف قرار داده است. همچنين كردها مواضع داعش در منطقه عين عيسي را مورد هدف قرار دادند.

  كشته و زخمي شدن 300 تروريست

در ادامه عمليات‌هاي موفق نيروي هوايي ارتش سوريه عليه تجمعات و نشست‌هاي سركردگان گروه‌هاي تروريستي در نقاط مختلف اين كشور كه طبق اطلاعات موثق جمع‌آوري شده از سوي نيروهاي امنيتي ارتش سوريه انجام مي‌شود، جنگنده‌هاي سوري عمليات موفق ديگري را انجام دادند. در اين عمليات كه شنبه شب انجام شد، نيروي هوايي ارتش سوريه موفق شد يكي از نشست‌هاي محرمانه سركردگان برجسته و معروف گروه‌هاي مسلح در استان ريف حماه را هدف قرار دهد كه در نتيجه آن بيش از 100 تروريست مسلح به هلاكت رسيده و 200 تروريست ديگر زخمي شدند كه اغلب آنها را سركردگان گروه‌هاي مسلح تشكيل مي‌دهند.

 دست رد دروزي‌ها به سينه صهيونيست‌ها

وئام وهاب، رئيس حزب «‌توحيد عربي‌» لبنان و يكي از رهبران دروزي در اين كشور از بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان خواست از دروزي‌هاي استان سويداي سوريه حمايت كنند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه مصري اليوم السابع، وئام وهاب درخصوص كشتار دروزي‌هاي سوريه به دست جبهه تروريستي النصره گفت: «جنگ ما جنگ سرنوشت است و بايد بخشي از محور مقاومت باشيم و براي دفاع از خود سلاح به دست بگيريم.» وي تأكيد كرد: «براي حمايت از استان سويداي سوريه نياز به سلاح سنگين داريم و نمي‌توانيم به صورت فردي از آن حفاظت كنيم اما هزاران تن آماده دفاع از پايگاه‌هاي دروزي‌ها هستند.» وي در واكنش به سخنان كساني كه مي‌گويند اسرائيل گزينه دروزي‌هاست، گفت: «اسرائيل يك روز هم گزينه دروزي‌ها نبوده است و تمامي كساني كه چنين سخناني مي‌گويند بايد لال شوند. گزينه ما عربيت است و ما در دفاع از عربيت جنگيده‌ايم.» معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي اخيراً اعلام كرده است اين رژيم در حال بررسي امكان مهاجرت دروزي‌هاي سوريه به سرزمين‌هاي اشغالي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار