کد خبر: 722677
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
گفت‌وگوي «جوان»‌ با بيژن مقانلو، سرمربي تيم ملي تكواندو
شيوا نوروزي

تكرار قهرماني در مسابقات جهاني آرزوي جامعه تكواندو را به حقيقت تبديل كرد. اولين بار در سال 2011 تيم ملي تكواندو، كره پرمدعا را كنار زد و روي سكوي نخست جهان رفت. اين در حالي است كه حواشي رخ داده پس از اين قهرماني و تغيير كادر فني اين نگراني را به وجود آورد كه ديگر دست‌مان به جام قهرماني نخواهد رسيد. اما بيژن مقانلو و شاگردانش نشان دادند تكواندو ايران همچنان يك سر و گردن از ساير رقبا بالاتر است. هوگوپوشان كشورمان در شياپ‌چانگ روسيه و با هدايت مقانلو سه مدال طلا به گردن آويختند. خوشبختانه با سپردن هدايت تيم ملي به مقانلو و دستيارانش آرامش به تيم ملي بازگشت، آرامشي كه به كسب افتخارات مهمي ختم شد. مقام اول مسابقات قهرماني آسيا، كسب چهار طلاي ارزشمند بازي‌هاي اسيايي 2014 و قهرماني در جهان. اينها همه افتخاراتي است كه سرمربي جوان تيم ملي نقش بسزايي در كسب آن‌ها داشته. بيژن مقانلو بهترين مربي تكواندو جهان كه در ابتداي كارش به عنوان سرمربي با انتقادهاي زيادي مواجه شده بود حالا با پشت سر گذاشتن فراز و نشيب‌هاي زياد، به هدفش يعني كسب چهار سهميه المپيك و حضور درخشان در اين رقابت‌ها مي‌انديشد؛ هدفي كه در گفت‌و‌گو با «جوان» بارها بر آن تأكيد كرد.

زماني شما دستيار رضا مهماندوست بوديد و عنوان بهترين مربي جهان به ايران رسيد. حالا دوباره اين افتخار به يك مربي ايراني ديگر رسيده است. چطور شد كه شما هم توانستيد به اين افتخار مهم دست پيدا كنيد؟

به غير از فعاليت‌هاي آماتورم 10 سال عضو تيم ملي بودم و توانستم افتخارات زيادي را كسب كنم آن هم در شرايطي كه ورزش ايران پويايي فعلي را نداشت. يك طلا و دو برنز آسيا و يك نقره و دو برنز جهاني را در كارنامه دارم. چهار سال كاپيتان تيم ملي بودم و در سال 2000هم از تيم ملي خداحافظي كردم. سال 2001 اولين سرمربي تيم اعزامي به مسابقات نوجوانان قهرماني آسيا بودم كه تيم ما در آن سال قهرمان قاره شد. تيم‌هاي باشگاهي زيادي را هدايت و از سال 2004 در كنار مربيان زيادي كار كردم، مربياني از جمله آقايان كريمي و ذوالقدر. پس از آن سكان هدايت تيم اميد را به دست گرفتم و در همان دوره اميدها براي نخستين بار با تلفيقي از تيم اميد و بزرگسالان قهرمان آسيا شدند. بعد از آن بود كه من به تيم ملي بزرگسالان ملحق شدم و در كنار رضا مهماندوست فعاليت كردم. در واقع با يك كارنامه خوب به تيم ملي رسيدم. براي رسيدن به جايگاه فعلي تلاش زيادي كردم و همراه با مهماندوست به افتخارات زيادي دست يافتيم، دو بار قهرمان آسيا، يك بار قهرمان جهان و يك بار فاتح جام جهاني شديم. بعد از يك وقفه كوچك دوباره كار را در تيم ملي از سر گرفتم. حتماً اطلاع داريد كه پروسه كسب سهميه المپيك دستخوش تغييراتي شده. در يك كار انجام شده قرار گرفتيم چراكه طبق قانون جديد تنها كساني كه در رنكينگ فدراسيون جهاني هستند اجازه حضور در مسابقات گرند پريكس را دارند. برخي نفرات به دلايل مختلف از تيم ملي دور بودند اما ما از تمام داشته‌هاي خود استفاده كرديم و منتظر يك فرصت بوديم تا با توجه به تعريف‌هايي كه از پيش مشخص كرده بوديم به جوانان ميدان دهيم. البته برخي‌ها بدون هيچ برنامه‌اي از جوانگرايي حرف مي‌زنند كه به عقيده من اصلاً درست نيست. جوانگرايي بايد اساس و چارچوبي داشته باشد، اگر قرار است جواني به تيم ملي ملحق شود بايد طبق ضوابط شايستگي‌هايش را ثابت كند. خيلي خوشحالم كه هم‌اكنون جوانان حاضر در اردو براساس شايستگي‌شان به اينجا رسيده‌اند. تيم ملي جوان است و پتانسيل بالايي دارد ولي هنوز جا براي كسب تجربه وجود دارد و اصلاً اينگونه نيست كه بگوييم تيم كامل است. ماحصل همه تلاش‌هاي ما بايد در المپيك به ثمر بنشيند و به عقيده من نبايد زودتر از موعد به هدف‌مان برسيم. در مسابقات زيادي براي كسب امتياز شركت كرديم و تا جايي كه توانستيم سعي كرده‌ايم كه باعث افزايش غرور ملي شويم. من هيچ وقت به فكر بهترين شدن نبودم.

چرا؟ بهترين مربي جهان شدن كه آرزوي همه مربيان است.

هميشه به داشتن بهترين تيم جهان فكر مي‌كردم. وقتي تيمي بهترين در دنيا باشد توفيق بهترين شدن نصيب سرمربي هم مي‌شود. ما فعل خواستن را بر اساس همفكري، همدلي، تلاش و اميدواري صرف كرديم. تيم ملي مجموعه‌اي از افراد است كه هدفي را دنبال مي‌كند و همه به يك اندازه پاسخگو هستيم. به تنهايي نمي‌توان به موفقيت رسيد. اصولاً كاري كه به من محول شود در موردش فكر مي‌كنم و همه جوانب را در نظر مي‌گيرم. سخت است ولي من با واقع‌گرايي به موضوع نگاه مي‌كنم چراكه واقع‌گرايي اساس موفقيت است. هر اتفاقي رخ دهد اول از همه من پاسخگو هستم چراكه تصميم نهايي را سرمربي مي‌گيرد. ديدگاه‌ها در ورزش ايران اينگونه است ورزشكاري كه پيروز مي‌شود نتيجه تلاش خودش بوده اما اگر ناكام شود تقصير سرمربي است. درصورتي كه باغبان در پرورش گل نقش بسزايي دارد. وقتي كسي قهرمان مي‌شود عوامل زيادي در اين قهرماني نقش دارند. اگر قرار است موفق شويم بايد ديدگاه‌مان را تغيير دهيم، انسان‌هايي موفق‌اند كه متفاوت فكر مي‌كنند. قرار نيست ما هم مثل بقيه فكر كنيم.

چطور شد كه هدايت تيم ملي به شما پيشنهاد شد؟

پروژه سنگيني بود، تيم بايد جوان مي‌شد و تفكرات ويژه‌اي مي‌طلبيد. از آقاي پولادگر تشكر مي‌كنم كه به من اعتماد كردند. به من گفتند كه بايد تا المپيك پيش برويم. واقعاً فكر مي‌كردم كه مي‌توانم و اولين كاري كه كردم انتخاب كادر منسجم بود چراكه كار سختي در پيش داشتيم و چالش‌هاي زيادي سر راه‌مان وجود داشت. تجربيات گذشته خيلي به من كمك كرد. اولين گرند پريكسي كه رفتيم سه مدال برنز گرفتيم. بعد اين نتيجه فقط از همه خواستم كه كمي به من فرصت بدهند.

نگران سنگ‌اندازي مخالفان‌تان نبوديد؟

همانطور كه اشاره كردم انتخاب كادرقوي و همسو با من خيلي مهم بود. اگر قرار بود از كساني استفاده كنم كه در هر چالشي به مشكل بخوريم كار واقعاً سخت مي‌شد. ولي خوشبختانه مهدي بي‌باك و دكتر يوسفي، آقاي ذوالقدر و آقاي پولادگر حمايت زيادي از من كردند. هر مسابقه‌اي كه مي‌رفتيم و حتي نتيجه هم مي‌گرفتيم بازهم انتقاد مي‌شد. نمودار عملكرد ما كاملاً مشخص است. در نموداري كه ارائه شده از 67 مدالي كه گرفتيم 33 مدالمان طلا بوده. سياست‌ها تغييير كرده و پيش از اين خيلي‌ها در تورنمنت‌ها شركت نمي‌كردند. اما حالا اگر يك تورنمنت را نرويم امتياز از دست مي‌دهيم و به همين دليل است كه قهرمانان براي گرفتن امتياز بايد اعزام شوند. زماني كه عاشورزاده در انتخابي برنده شد خيلي‌ها معتقد بودند كه ابوالفضل يعقوبي بايد به تيم ملي مي‌آمد. شفاف‌سازي و شايستگي اصول مهم موفقيت هستند. به نظر بعضي مواقع بايد ريسك آگاهانه كرد. زماني كه عاشورزاده در مسابقات انتخابي شركت كرد به بچه‌ها گفتم اين بازيكن همه را شكست مي‌دهد. همين طور هم شد چون هم قلب و روح بزرگي داشت و هم شخصيت قهرماني. به همين دليل است كه ورود به اردوي تيم ملي دشوار است اما زماني كه به قهرماني مي‌رسد جايگاهش را درك مي‌كند. هميشه گفتم كه من كسي را به تيم ملي دعوت نكرده‌ام. هر كس به اردو آمده بر اساس شايستگي‌اش آمده. بزرگ‌ترين دغدغه ورزشكاران ورود به تيم ملي است. از بدو ورودم گفتم قهرمانان كشور و برترين‌هاي ليگ تازه مجوز حضور در انتخابي‌ها را پيدا مي‌كنند. برندگان اين انتخابي با نفرات حاضر در اردو براي حضور در تورنمنت‌هاي مختلف مبارزه مي‌كنند. كار ما تعريف شده است و همه خطوط قرمز را مي‌شناسند. استراتژي ما بر اساس رسيدن به المپيك تعريف شده. استراتژي ما اين است كه قبل از مسابقات فينال جايزه بزرگ حضور چهار نماينده ما در المپيك قطعي شود و حضور ما در فينال جنبه تشريفاتي داشته باشد. اما در اين پروسه اتفاقات زيادي رخ مي‌دهد. مثل مصدوميت بهنام اسبقي. بچه‌هاي ما در اردو هر كسي جايگاه خود را دارد. در بازي‌هاي آسيايي 90 درصد تيم تغيير كرده بود. برنامه من براي تيم ملي سه بخش دارد؛ بخش اول تا بازي‌هاي آسيايي، بخش دوم از بازي‌هاي آسيايي تا قهرماني جهان و بخش سوم هم از قهرماني جهان تا فينال جايزه بزرگ. شرايط سختي است اما رسيدن به هدف قابل دسترسي است. خدا را شكر مي‌كنم كه توانستيم جواب اعتمادها را بدهيم.

به اهداف ترسيم شده خود رسيده‌ايد؟

به همه هدف‌هاي تعيين شده دست يافته‌ايم. برنامه‌هاي ما فينال جايزه بزرگ ترسيم شده است. در حال حاضر مهم‌ترين هدف ما داشتن چهار سهميه در المپيك ريو است. مسير دشواري در پيش داريم اما معتقدم مي‌توانيم به اهداف خود برسيم. در فينال دوره گذشته گرند پريكس، ايران تنها كشوري بود كه در هر وزن يك نماينده داشت. تيم‌هاي ديگر همه تعجب مي‌كردند ايران كه از كورس قهرماني عقب مانده بود چطور در اين مدت تا اين اندازه پيشرفت كرده، قهرماني آسيا، قهرماني تورنمنت هلند، آلمان و... خيلي از كشورها مي‌خواهند ببينند چه اتفاقي افتاده كه يك تيم در عرض يك سال تا اين اندازه جوان شده و در عين حال موفقيت‌هاي زيادي را هم كسب كرده. اين پيشرفت را حتي از نظر علمي هم نمي‌شود توجيه كرد. در علم ورزشي بازيكن را به نقطه اوج مي‌رسانند بعد ريكاوري مي‌كنند. در حالي كه كار ما شبيه كوهنوردي است، تا يك مرحله صعود مي‌كنيم و بعد دوباره به صعودمان ادامه مي‌دهيم. خيلي‌ها مي‌گفتند كه چنين تفكراتي نتيجه نمي‌دهد.

در سال‌هاي اخير مربيان ايراني هدايت تيم‌هاي ملي ساير كشورها را برعهده گرفته‌اند. نقش مربيان ايراني در توسعه تكواندو جهان چيست؟

خدا را شكر مي‌كنم كه موفقيت تكواندو ايران موجب ثبات تكواندو ساير كشورها شده است. من معتقدم عملكرد ما نقش صد در صدي در رشد اين رشته داشته. اميدوارم مربياني كه خارج از كشور هستند پررنگ عمل كنند. شرايط هر كشور مشخص است و مهم ميزان تأثيرگذاري مربيان ماست. در روسيه هر كدام از آن‌ها را كه ديدم گفتم بايد به گونه‌اي كار كنند كه تأثير كارشان به وضوح مشخص باشد. شايد كشوري در اين رشته فعال نباشد اما مربي مي‌تواند با تأثيرگذاري‌اش تكواندو را در آنجا به صورت پويا دربياورد.

با آقاي مهماندوست هم صحبت كرديد؟

بله، من كه با رضا مشكلي ندارم. من و رضا هم بچه محل هستيم و هم همسايه. هر مربي ايراني كه در هر جاي دنيا موفق شود باعث افتخار ماست.

با رفتن مربيان ايراني به ساير كشورها مخالف هستيد؟

خير، به هيچ وجه. منتها اعتقادم اين است هر مربي كه مي‌خواهد برود بايد تأثيرگذار باشد. عملكرد آن‌ها نشان مي‌دهد تا چه اندازه تأثيرگذار بوده‌اند. شايد نتوانند در يك پروسه كوتاه مدت مدال كسب كنند اما پويايي را مي‌توانند به تكواندو آن كشور ببرند. عملكرد تيم ايران است كه ساير كشورها را به استفاده از مربيان ما ترغيب مي‌كند.

فكر مي‌كنيد روزي مي‌رسد كه كره‌اي‌ها هم به دانش مربيان كشورمان نياز پيدا كنند؟

اميدوارم، ‌ اين متفاوت فكر كردن ما است كه تفاوت ايجاد مي‌كند. همه استاندارد فكر مي‌كنند. يك مربي داشتيم سال 1995 كه هميشه به من مي‌گفت تو غيراستانداردي (با خنده). قرار نيست مثل همه فكر كنيم. من مخالف بقيه فكر مي‌كنم! بر اين باورم كه بايد راه‌هايي را رفت كه كسي به آن فكر نمي‌كند. طوري فكر مي‌كنم كه ديگران نتوانند فكر كنند و همين مسئله را عامل موفقيتم مي‌دانم. جرأت ريسك كردن را دارم البته بايد به اين نكته توجه داشت كه خودباوري فاكتور مهمي در موفقيت است. بازيكنان هم بايد شما را باور كنند. مهدي خدابخشي در مسابقات جام فجر شركت كرد و شكست خورد. ما وقتي بازيكنانمان را به مربيان ديگر مي‌دهيم وقتي يك باخت مي‌آورند نه تنها از نظر جسمي بلكه از نظر روحي هم آسيب مي‌بينند. به مهدي خدابخشي گفتم براي حضور در تيم ملي بايد حريفت را در انتخابي شكست بدهي، همان حريفي كه در جام فجر به او باخته بود. در بازي‌هاي آسيايي دو بازيكنمان از حريف‌شان عقب افتادند ولي در نهايت پيروز شدند. در مسابقات جهاني مسعود حجي زواره در امتياز طلايي پيروز شد. چه عاملي باعث مي‌شود كه ورزشكاري در آن شرايط كه فكر مي‌كرده پيروز شده به راند طلايي برود و برنده از زمين خارج شود؟ عاشورزاده چهار امتياز عقب بود ولي در عرض 10 ثانيه جبران كرد و در راند طلايي به پيروزي رسيد. بيژن مقانلو به تنهايي نمي‌تواند به اين هدف برسد، ما يك مجموعه‌ايم كه همه ابعاد را در نظر مي‌گيريم.

اين مسئله‌اي كه اشاره كرديد ياد شكست يوسف كرمي در المپيك لندن افتادم. خودش كه مشكلات روحي قبل از مسابقه را دليل شكستش مي‌دانست.

در مسابقات روسيه هر ملي‌پوشي هر جا مي‌رفت من يك نفر را همراهش مي‌فرستادم كه تنها نباشد. چراكه شرايط حساسي بود و احتياج داشتند يك نفر همراه‌شان باشند. هر بازيكني يك خصوصيتي دارد؛ يك نفر عادت دارد قبل از بازي سكوت كند و فقط يك نفر را مي‌خواهد كه كنارش باشد و يك نفر زياد حرف مي‌زند. مربي بايد بازيكنش را خوب بشناسد. در مسابقات حساس بعد روحي و رواني اهميت بالايي دارد، مخصوصاً در مورد بازيكناني كه سن و سال كمي دارند. در همه رشته‌ها همين طور است و ورزشكاري موفق مي‌شود كه روح قوي‌تري دارد. بعد از هر مسابقه سعي مي‌كنيم كه افتخارات‌مان را فراموش كنيم، حتي من سرمربي. اگر قرار باشد با افتخارات‌مان به زمين برويم دست و پايمان را مي‌بندد.

پس همان طور كه به بازيكنان اعتماد به نفس تزريق مي‌كنيد اجازه نمي‌دهيد غره شوند.

قطعاً. اگر قرار باشد در باد مدال‌هاي گذشته‌مان بمانيم عقب مي‌افتيم. به همين دليل است كه بسياري از قهرمانان از كورس قهرماني عقب مي‌مانند.

بهترين مربي جهان پيشنهاد خارجي هم داشته است؟

تا حالا به اين موضوع فكر نكرده‌ام. در حال حاضر قرار است به برزيل بروم و در يك اردوي 10 روزه كه با حضور مربيان ملي برزيل برگزار مي‌شود شركت كنم. آن‌ها برنامه‌اي برايم فرستاده‌اند اما من گفتم كه بر اساس برنامه خودم كار مي‌كنم چراكه به كار گروهي اعتقاد دارم. خيلي‌ها علم ورزشي را دارند اما مهم اين است كه بتوانند از علم خود استفاده كنند و دانش خود را انتقال دهند. رسيدن به اين هدف فقط از طريق كار گروهي امكان‌پذير است.

تا حالا گله‌اي از وضع معيشتي مربيان داشته‌ايد؟ بسياري از مربيان غيرفوتبالي از بي‌توجهي‌ها شكايت دارند.

به همان نسبت توقع هست توجه هم بايد باشد. باتوجه به اينكه وجهه اجتماعي تغيير مي‌كند انتظارات خانواده نيز تغيير مي‌كند. همواره بر اين مسئله تأكيد دارم كه عزت مربيان بايد حفظ شود.

برگرديم به مسائل فني. پيش از اعزام به مسابقات جهاني فشار زيادي براي تكرار قهرماني روي تيم بود. چطور اين فشار را پشت سرگذاشتيد؟

به همه گفته بودم كه جهاني روسيه در مسير المپيك است. جهاني را نه اولين مسابقه مي‌دانستم و نه آخرين مسابقه. عدم موفقيت در روسيه تهديدي براي مجموعه من بود اما به آن به چشم شانس نگاه كردم. دو روز قبل از مسابقات قوانين را تعيير دادند. قانوني مبني بر اينكه بعد از نزديك شدن نبايد ضربه زده شود نداريم! چراكه اين خودش يك استراتژي است. با توجه به تجربيات گذشته‌ام مي‌دانستم هر كس صبر و حوصله زيادتري به خرج دهد به اهدافش مي‌رسد. ما تا روز آخر حتي در امتيازشماري نيز عقب بوديم. در تمرينات همواره به بچه‌ها مي‌گويم خط پايان را كه ديديد سرعت خود را زياد كنيد. بسياري از بازيكنان بزرگ در لحظه آخر نتيجه را از دست مي‌دهند. تفكرات مجموعه مربيان در كار تيمي تأثيرگذار است.

از عملكرد همه نفرات رضايت داشتيد؟ به عنوان مثال نصرآزاداني انتظارات را برآورده نكرد.

نصرآزاداني اتفاقاً خيلي خوب بازي كرد ولي بعضاً توقعات زياد مشكل‌ساز مي‌شود. نصر هرگز كوتاهي نكرد، تا ثانيه آخر جنگيد و مبارزه خوبي انجام داد. فقط يك ثانيه غفلت كرد. وقتي مي‌گويم قهرماني جهان حاصل يك كار جمعي است يعني بازيكني كه در بازي اول شكست خورده هم دو امتياز به امتيازهاي تيم ملي اضافه كرده.

به فرزان عاشورزاده لقب «سونامي» داده‌اند. فكر مي‌كنيد سونامي او تا چه زمان ادامه داشته باشد؟

تا زماني كه عطش‌اش از بين نرود. بازيكن بافهم و شعوري است و حد و حدود خود را مي‌شناسد. در مسيري كه مي‌رويم افت و خيز زياد داريم، عاشورزاده در ايران به حريفش باخت. با من كه صحبت مي‌كرد خيلي ناراحت بود ولي من به او گفتم كه بايد با چنين شرايطي كنار بيايد. شكست جزئي از كارمان است. مهم اين است كه از شكست‌هايمان درس بگيريم. شايد همين شكست پله صعود شود. هميشه مي‌داند كه اگر در انتخابي شكست بخورد همراه تيم ملي نخواهد بود. انتخابي‌ها همواره با حضور تماشاگران و رسانه‌ها برگزار مي‌شود و اصلاً چيزي به نام بازيكن‌سالاري نداريم. سعي مي‌كنيم با رعايت همه موارد به هدفمان برسيم.

تكواندو ايران سونامي‌هاي ديگر هم دارد؟

هر بازيكن ما روزي به عنوان پديده مطرح خواهد شد. قبل از اعزام به بازي‌هاي آسيايي يك نفر به من گفت «با چه نفراتي به اينچئون مي‌رويد، ماهيچ كدام از اين بازيكنان را نمي‌شناسيم!» گفتم بعد از بازي‌هاي آسيايي قطعاً همه را مي‌شناسيد. عملكرد من را بايد در رنكينگ جهاني ببينيد. اصلاً نيازي به گفتن من نيست. ببينيد بازيكن قبلاً كجا بوده و الان كجاست.

بعد از المپيك لندن خيلي‌ها نگران آينده تكواندو ايران شدند ولي قهرماني ايران در آسيا و جهان نگراني‌ها را برطرف كرد. شما هم اين نگراني را داشتيد؟ اين پروسه را چگونه پشت سرگذاشتيد؟

خيلي سخت بود. خيلي‌ها گفتند نمي‌شود. خدا را شكر مي‌كنم كه در سخت‌ترين شرايط روزنه اميدي باز مي‌كند. خوشحالم از اينكه مجموعه خوبي را انتخاب كردم. در دو گرند پريكس اول خيلي خوب عمل نكرديم و كلاً دو برنز گرفتيم. بعد از اين دو ناكامي خيلي‌ها انتقاد كردند. هيچ كس تجربه گرند پريكس را ندارد چراكه بازي به بازي رقابت سخت‌تر مي‌شود. بلافاصله به مسابقات اوپن كره رفتيم و من در همان مسابقات بهترين مربي شدم. در نشست با وزارت ورزش قبل از اعزام به اينچئون گفتند در بهترين شرايط ما سه طلا گرفته‌ايم ولي من گفتم حداقل چهار طلا مي‌گيريم. چون ملاك ارزيابي من گرند پريكس دوم و سوم بود. ما هر بازيكنمان در كره با چند بازيكن كره بازي كرد، مثل مهدي خدابخشي، عاشورزاده و يعقوبي. آنجا بود كه آينده درخشان‌مان در بازي‌هاي آسيايي را ديدم. ماحصل اين موفقيت عزت و غرور ملي بود.

المپيك 2016 در راه است. ما در ريو چهار نماينده خواهيم داشت؟

چهار نماينده‌مان قطعي بود اما با شرايطي كه براي بهنام اسبقي پيش آمد همه چيز تغيير كرد. با مصدوميتي كه اسبقي دارد احتمالاً به دو گرند پريكس نمي‌رسد. سهميه‌ها را به نفر مي‌دهند و در صورتي كه آسيب ببيند تا نفر بيستم آن كشور كه در رنكينگ باشد مي‌تواند به المپيك برود. سياست‌مان فعلاً اين است كه نفرات‌مان اول بين شش نفر دنيا، بعد بين چهار نفر اول و بعد هم بين دو نفر دنيا باشند. در المپيك شرايط‌مان ويژه‌تر است و بايد ويژه فكر كنيم.

شرايط قراردادتان به چه صورت است؟

قراردادم به تازگي امضا شده و تا آخر سال هم اعتبار دارد. صحبتي كه با آقاي پولادگر داشتم ادامه همكاري تا المپيك ريو است.

تا حالا به اين موضوع فكر كرديد كه شايد روزي موفق نباشيد؟ اگر زماني نتوانيد نتيجه مطلوب را كسب كنيد چه تصميمي مي‌گيريد؟

تلاش مي‌كنم و اميدوارم. از فرداي خودم خبر ندارم. نتايجي كه تا الان گرفتم به خاطر تلاشم بوده. نبايد نگران مسئله‌اي بود كه قرار نيست اتفاق بيفتد.

قهرماني جهان را به مقام معظم رهبري و خانواده شهدا تقديم كرديد. هدف‌تان از اين كار چه بود؟

فكر مي‌كنم اين قهرماني شايسته مقام معظم رهبري و خانواده شهدا بود. اميدوارم دلشان را شاد كرده باشيم. بالاخره ما هر چه داريم از اين عزيزان است. خوشحالم رهبر انقلاب پيام تبريك براي خانواده تكواندو فرستادند. اين مسئله علاوه بر اينكه به ما انرژي مضاعف داد مسئوليت‌مان را هم سنگين مي‌كند. اميدوارم بتوانيم از پس اين مسئوليت بربياييم.

در اين دوره بانوان بالاخره يك مدال (برنز) كسب كردند. فكر مي‌كنيد تكواندو بانوان هم مي‌تواند به موفقيت‌هاي تيم مردان دست پيدا كند؟

بايد متفاوت فكر كرد. دنياي تكواندو واقعاً فرق كرده است. همانطور كه ما حريفان‌مان را آناليز مي‌كنيم آن‌ها هم ما را آناليز مي‌كنند. يك مدال گرفتيم اما نبايد در باد اين مدال بخوابيم. مطمئن باشيد كه اين بانوي مدال‌آور از سوي حريفان شناسايي مي‌شود. به همين دليل بايد تلاشش را دو چندان كند. اگر بر توانمندي‌هايش اضافه نكند قطعاً نمي‌تواند پيشرفت كند. با توجه به سياست فدراسيون بانوان شانس اعزام دو نفر را به المپيك دارند. بايد بازخورد عملكرد‌مان در تورنمنت‌ها را بررسي كرد. قرار نيست به تورنمنت‌هاي مختلف برويم و اشتباهات قبل را تكرار كنيم.

خانواده شما ورزشي است يا هنري؟ چرا شما به سمت هنر نرفتيد؟

هم هنري و هم ورزشي. خانواده ما ورزش را قبول دارند و با ورزش بيگانه نيستيم. هرچه به دست آورديم بر اساس سختكوشي‌مان بوده. چه خودم. چه خواهرم (نسرين مقانلو) سعي كرديم بر اساس شانس‌هايي كه خدا جلوي پاي ما گذاشته استفاده كنيم. البته در ايران زياد نمي‌توان روي ورزش حرفه‌اي حساب كرد چراكه شايد فردا بگويند برو. من كارمند هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هستم. ورزشكاران حرفه‌اي با توجه به توانايي‌هايي كه دارند و اگر تحصيلات‌شان را ارتقا دهند به خاطر حس رقابتي كه دارند مي‌توانند متفاوت‌تر از ديگر مديران كار كنند. اين متفاوت‌تر بودن است كه مجموعه به شما اعتماد مي‌كند. 23 سال سابقه كار دارم، زماني جانشين مديركل فرودگاه امام (ره) بودم، رئيس ايستگاه ايران اير در جزيره قشم بودم و الان هم همه پست‌هاي سازماني را تحويل دادم و كارمند هستم.

ممكن است شما هم روزي بازيگر شويد؟

تا حالا به چنين موضوعي فكر نكرده‌ام. پيشنهادي هم نداشتم ولي بعد از پروسه المپيك اگر پيشنهادي داشته باشم بررسي مي‌كنم (‌با خنده).

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار