کد خبر: 721113
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
فؤاد ایزدی در گفت‌وگو با دانا:
فؤاد ایزدی درخصوص پذیرفتن پروتکل الحاقی بیان داشت: 124 کشور امضاکننده پروتکل الحاقی نگران این نیستند که دانشمندان هسته ای شان را در خیابان ها ترور کنند؛ اما دانشمندان هسته ای ما در خیابان ها ترور شدند. تیم مذاکره کننده باید مراقب این باشد که دانشجویان علوم هسته ای تصور نکنند تا زمانی که دولت به آنها نیاز دارد، از آنها استفاده می کند و اگر هم کارش به گره بخورد، حاضر است آنها را جلوی گرگ ها بیندازد.

فؤاد ایزدی کازشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص بازدید از مراکز حساس نظامی و احتمال نادیده گرفته شدن خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: به طور حتم مجوز بازدید از مراکز نظامی و حساس کشور ما خدشه وارد کردن به خطوط  قرمز نظام است.

 

وی ادامه داد: ما هر هفته توسط کشور آمریکا تهدید نظامی می شویم و این درحالی است که تهدید براساس قوانین بین المللی خلاف عرف دیپلماتیک است. با این وجود آیا کشوری که دارد تهدید می شود، عقلانی است که مجوز بازدید از مراکز نظام خود را به کشورهای تهدیدکننده بدهد و مهمترین اطلاعات نظامی و استراتژیک خود را در اختیار دشمن خود قرار دهد؟ کدام عقل سلیم این را قبول می کند؟

 

مجوز بازدید از مراکز نظامی یعنی گوشت را جلوی گربه گذاشتن

 

این کارشناس بین الملل در مورد کنترل کردن این بازرسی ها از سوی ایران و ایجاد محدودیت برای بازرسان عنوان کرد: برخی می گویند که ما مراکز حساس نظامی را می پوشانیم و اجازه نمی دهیم که بازرسان این مراکز و ساختار آن را ببینند و یا اینکه چشمان بازرسان را می بندیم تا قسمت های حساسی که نباید مشاهده شود را نبینند. اما بازرسان قطعا این شرایط را قبول نمی کنند و با بهانه های مختلف ما را تحت فشار قرار می دهند تا به همه آنچه که می خواهند برسند.

 

وی در خصوص اینکه برخی از اطرافیان دولت، دائما روی کدورت های میان ایران و آمریکا مانور می دهند و قصد دارند خطوط قرمز نظام را از روی احساسات جلوه دهند، بیان داشت: کدورت میان آمریکا و ایران ناشی از دشمنی های طولانی مدت آمریکا علیه کشور است. آمریکایی ها از هر فرصتی که بدست آورده اند به ما آسیب زده اند و این صرفا به وقایع پس از انقلاب برنمی گردد و حتی در دوران پیش از انقلاب هم آمریکایی ها برخلاف خواست ملت کودتای 28 مردا را به پا کردند.

 

وی افزود: خطوط قرمز نظام شامل چه چیزهایی است؛ اول اینکه تحریم ها باید لغو شوند. این خواسته منطقی و معقولی است؛ چرا که در غیر اینصورت و با اجرایی کردن توافق از سوی ایران، ما همه خواسته های آنها را اجرایی کرده ایم ولی به هیچ چیز دست نیافته ایم. دوم عدم مجوز برای بازدید از مراکز حساس نظامی است. این مورد نیز کاملا حساب شده است به این دلیل که اگر ما مجوز بازدید از همه مراکز هسته ای و غیرهسته ای را بدهیم، درواقع همه نیازهای دشمن را برطرف کرده ایم و گوشت را جلوی گربه گذاشته ایم. سوم هم اینکه اجازه ملاقات و بازجویی آژانس از دانشمندان هسته ای را نمی دهیم.

 

کدام کشور امضاکننده پروتکل الحاقی، نگران ترور دانشمندانش در خیابان است؟

 

ایزدی درباره بازجویی از دانشمندان هسته ای ابراز داشت: در اینکه می گویند 124 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته اند، نکاتی وجود دارد. اغلب این کشورها اصلا برنامه هسته ای ندارند و دغدغه ای هم نسبت به بازرسی های آژانس ندارند. برخی دیگر از این کشورها که شامل آمریکا، چین، فرانسه، روسیه و .... می شوند نیز علنا اعلام می کنند که بمب هسته ای دارند و همه کشورها و سازمان ملل هم این را می دانند و این کشورها نیز هیچ گونه نگرانی درخصوص بازرسی ها ندارند. برخی کشورهای دیگر نیز نظیر برزیل هستند که برنامه هسته ای دارند اما پروتکل الحاقی را امضا نکرده اند و روی امضا نکردن آن هم پافشاری دارند. اما کشورهای دیگری نظیر ژاپن نیز این پروتکل را امضا کرده اند که همچون ما فعالیت هسته ای دارند و پروتکل الحاقی را پذیرفته اند اما این کشورها رابطه کاملا دوستانه ای با آمریکا دارند و حتی آمریکا در این کشورها پایگاه نظامی دارد.

 

وی اضافه کرد: کشور ژاپن هیچ گاه نگران این نیست که دانشمندان هسته ای کشورش را در خیابان های توکیو ترور کنند. اما دانشمندان هسته ای ما را در خیابان ها ترور کردند. دولت و تیم مذاکره کننده باید به این موضوعات توجه کنند. دانشجویان رشته های مرتبط با علوم هسته ای از بااستعدادترین و نخبه ترین دانشجویان کشور ما هستند. اگر این تصور برای این دانشجویان ایجاد شود که دولت تا زمانی که به آنها نیاز داشته باشد از آنها استفاده می کند و اگر هم کارش به گره بخورد حاضر است آنها را جلوی گرگ ها بیندازد، بسیار خطرناک خواهد بود و ممکن است باعث گریزان شدن این نخبگان از این رشته ها شود.

 

آژانس در تعاملاتش با ایران بارها و بارها کارشکنی کرده است

 

این کارشناس بین الملل درخصوص قابل اطمینان بودن سازمان ملل و آژانس هسته ای برای در اختیار قرار دادن اطلاعات هسته ای یا غیرهسته ای تصریح کرد: این سازمان یک نهاد آمریکایی-اسرائیلی است که در تعاملاتش با همه کشورها به دنبال منافع و اجرای خواسته های آمریکا و اسرائیل است. سازمان انرژی هسته ای هیچگاه قوانین بین المللی را در قبال کشورهایی که آمریکا اجاه نداده، پیاده نکرده است.

 

وی ادامه داد: آژانس علنا اعلام می کند که بازرسی هایی از ایران انجام خواهد داد که تا به حال سابقه نداشته است. آیا این تبعیض قائل شدن بین کشورهای مختلف قابل توجیه است؟ آژانس در تعاملاتش با ایران بارها و بارها کارشکنی کرده است و قصد داشته است که ایران را تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار