کد خبر: 721112
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دانا:
این استاد دانشگاه درخصوص افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: در هدفمند کردن یارانه ها نیز قیمت گاز گران شد و موجب گردید که تورم 40 درصد افزایش پیدا کند. از امروز اگر شما سراغ هرچیزی بروید قیتش بیشتر شده است. درواقع افزایش قیمت بنزین مانند دومینو بر روی سایر کالاها نیز تأثیر می گذارد.

مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص موضوع واردات بی رویه کالا و تأثیر آن بر اقتصاد و لطمه به تولید داخلی اظهار داشت: واردات کالا اگر از سوی دولت باشد و با مجوز او صورت بگیرد باید یک منطقی پشتش باشد.

 

وی با ذکر مثالی ادامه داد: ما در زمینه گندم نیاز به واردات داریم؛ چراکه یا تولید گندم برای کشاورزان به صرفه نیست و به سراغ محصولات دیگر کشاورزی می روند و یا اینکه با تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی یا تجاری به دنبال کسب سود بیشتر می روند. بنابراین برای جبران نیاز کشور به گندم یا باید بخش خصوصی واردات انجام دهد و یا از سوی دولت صورت بگیرد.

 

این استاد دانشگاه افزود: اگر بخش خصوصی واردات انجام دهد سودش هم در جیب بخش خصوصی می رود، ولی اگر دولت این کار را انجام دهد، می تواند سود فروش اجناس و کالاهای وارد شده را به خزانه واریز کند تا عام المنفعه باشد و ما نیز امیدواریم که روند واردات و سود حاصل از آن نیز همین گونه باشد.

 

وی درباره از بین رفتن برخی واحدهای تولیدی به جهت واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند اظهار داشت: سیاست دولت باید به گونه ای باشد که از تولیدات نهادهای داخلی حمایت کند؛ اگر قرار است که واحدهای تولیدی کار کنند، حداقل کاری که دولت باید انجام دهد این است که برای واردات تعرفه بالا درنظر بگیرد تا واردات برخی کالاها به صرفه نباشد.

 

مهدی تقوی در انتها راجع به گران شدن قیمت بنزین خاطر نشان کرد: در هدفمند کردن یارانه ها نیز قیمت گاز گران شد و موجب گردید که تورم 40 درصد افزایش پیدا کند و قیمت های سایر کالاها نیز بالا برود. از امروز شما سراغ هرچیزی بروید قیتش بیشتر شده است. درواقع افزایش قیمت بنزین مانند دومینو بر روی سایر کالاها نیز تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار