کد خبر: 720989
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
چرایی ضعف تعامل مجلس ومعاونین پارلمانی
انصاری باید با یک بازنگری مناسب و تلاش همه جانبه در هیئت دولت و با هماهنگی رئیس جمهور این مطلب را به همه وزرایی که معاونین پارلمانی ناکارآمدی در حوزه خود دارند تاکید کنند که هرچه زودتر نسبت به تعویض این افراد اقدام کنند و با آوردن نیروهایی که جنس تعامل با مجلس را بشناسد تلاش کند جلوی . . .

تدبیر24: صبح امروز مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گویی درباره تعدد سوال از وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: "من هر هفته فهرست سوالات را می‌بینم، ضمن احترام نهادن به حق قانونی نمایندگان به نظر می‌رسد که این سوالات از حد متعارف فراتر رفته است". البته درست است که زاویه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اقدامات دولت بر هیچ کس پوشیده نیست اما بررسی عملکرد بعضی معاونین پارلمانی دولت در ارتباط گیری مناسب با سبز نشینان بهارستان نیز می تواند حلقه مفقوده این سوالات مکرر را پیدا کند .

به گزارش سرویس سیاسی تدبیر24 معاون پارلمانی رئیس جمهور با یادآوری وظایف سنگین بعضی وزارتخانه‌ها اظهار داشته است: "برخی وزارتخانه‌هایی که با ادغام 2 یا 3 وزارتخانه در هم شکل گرفته است باید امروز به حجم بزرگی از کار بپردازند، اما غالباً بعضی وزرای این وزارتخانه‌ها هفته‌ای یک یا دو روز در مجلس حاضر شده و به سؤالات بعضاً تکراری نمایندگان پاسخ می‌دهند." از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع ارتباط ددولت با خانه ملت همواره یکی از جدی ترین دستور کارهای پاستور بوده است . داشتن سبقه نمایندگی مجلس دکتر روحانی آن هم در دوره های متعدد و حضور بسیاری از دولتمردانی که حداقل یک دور حضور در مجلس را تجربه کرده بودند نوید روزهای خوبی از رابطه دو قوه مجریه و مقننه را می داد اما خیلی زود گروه مشهوری در بهارستان که نمی توانستند این رابطه خوب را تحمل کنند کارشکنی ها را در این مسیر آغاز کردند که رای نیاوردن برخی وزرای دولت روحانی در ابتدای راه از اولین تلاش های این گروه بود .

این افراد اگرچه در مجلس اکثریت اصولگرایان را تشکیل نمی دهند اما خاصیت هوچی گری و فرافکنی های رسانه ای آنان این قدرت را برایشان به ارمغان آورد که بتوانند به راحتی دولت را در مقاطع مختلف تحت فشار قرار دهند و بسیاری از وزرا را به پای سوال و استیضاح بکشانند و حتی فرد دانشمندی همچون فرجی دانا را از کابینه جدا کنند . درست است که این گروه پر سر وصدا تلاش کرده اند با گرفتن وقت زیادی از وزرا تحت پوشش پاسخگویی آنها را از ماموریت های اصلی خود باز بدارند و بتوانند با ترفند های رسانه ای آنها را در میان جامعه ناکارآمد جلوه دهند اما نکته ای که در این میان بسیار مهم به نظر می رسد این است که باید دانست بخشی از دولت هم در این زمینه ضعیف عمل کرد .

دولت همواره از نقد سازنده استقبال کرده است و اکنون حتما این نقد دلسوزانه را از تدبیر24 قبول خواهد کرد که عملکرد برخی معاونین پارلمانی دولت آنقدر ضعیف بوده است که بار وظیفه ذاتی آنها بر دوش بدنه دولت و وزرا افتاده است و کار را به جایی رسانده است که اکنون مجید انصاری به درستی اشاره کرده است که تعداد سوالات وزرا از حد طبیعی فراتر رفته و بخش زیادی از وقت وزرا در راهروهای پارلمان گرفته می شود . نفس حضور معاونتی در هر وزارتخانه ای به نام معاونت امور مجلس یا معاونت پارلمانی برای این است که معاون مذکور روابط مجلس با دستگاه متبوع خود را تنظیم کند و در این مسیر از هیچ هماهنگی دریغ نکند . اساسا معاون پارلمانی حقوق می گیرد که بتواند پاسخگوی مطالبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دستگاه مورد نظر خود باشد . اما ظاهرا برخی معاونین پارلمانی این مسئولیت مهم را تنها به عرصه ای برای ارتباط گیری های مناسب خود در صحن مجلس تبدیل کرده اند .

اکنون که دولت در حساس ترین روزهای ماموریتی خود به سر می برد و بسیاری از وزرا باید به شئون جاری کشور بپردازند این وظیفه ذاتی معاونین پارلمانی دستگاه ها است که نمایندگان مجلس را توجیه کرده و از بیان سوالات غیر ضروری آن ها جلوگیری کنند . اکنون برخی از وزرایی که بیش ترین سوال را در کمیسیون های مرتبط دارند و حتی کارت های زرد هم از مجلس دریافت کرده اند جزو وزرایی هستند که معاونین پارلمانی بعضا اصولگرا و ناکارآمدی دارند که همه بار اصلی فشار مجلس را روی وزیر خود می اندازند . آقای انصاری باید بداند حضور این معاونین اصولگرا که ظاهرا در راستای افزایش تعامل با مجلس اصولگرا انتخاب شده اند نه تنها کمکی به دولت نکرده است که در موارد بسیاری پاشنه آشیل دولت هم شده است .

اکنون آقای انصاری باید با یک بازنگری مناسب و تلاش همه جانبه در هیئت دولت و با هماهنگی رئیس جمهور این مطلب را به همه وزرایی که معاونین پارلمانی ناکارآمدی در حوزه خود دارند تاکید کنند که هرچه زودتر نسبت به تعویض این افراد اقدام کنند و با آوردن نیروهایی که جنس تعامل با مجلس را بشناسد تلاش کند جلوی بسیاری از خواسته های نابه حق نمایندگان که به سوال و استیضاح تبدیل می شود را بگیرد .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار