کد خبر: 720718
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تازه‌ترين گزارش خود را در مورد برنامه هسته‌اي ايران منتشر كرد كه طبق آن از ايران خواسته شده مجوز دسترسي به اماكن و افراد مربوط را صادر كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين گزارش كه روز جمعه منتشر شد، بار ديگر اعلام كرده است كه تهران بايد دسترسي‌هاي لازم و اطلاعات مربوط به سايت نظامي پارچين را در اختيار اين نهاد قرار دهد. در اين گزارش ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل پايبندي كامل ايران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترك را تأييد و اعلام كرده است كه تهران از 20 ژانويه سال 2014 به بعد، غني‌سازي بالاتر از پنج درصد نداشته است.
در بخشي از اين گزارش آمده است: «ايران برخي اطلاعات مربوط به يكي از دو موضوع باقي‌مانده را با آژانس به اشتراك گذاشته است. آژانس و ايران توافق كردند كه به مذاكره بر سر اين اقدامات عملي ادامه دهند و در آينده نزديك ديدار كنند.»
آمانو در گزارش خود گفته است كه اين نهاد به مذاكره با ايران و همچنين ديدار با نمايندگان اين كشور به منظور حل مسائل باقي‌مانده، ادامه مي‌دهد. اين گزارش مي‌افزايد: آژانس آمادگي دارد براي تسريع فرايند حل و فصل تمامي مسائل برجسته تحت سند چارچوب همكاري اقدام كند. اين امر با همكاري بيش از پيش ايران و نيز فراهم شدن به موقع دسترسي به تمامي اطلاعات، اسناد، سايت‌ها، مواد و پرسنل ايران، براساس درخواست آژانس، محقق خواهد شد. زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به تصويري كلي از مسائل مرتبط با ابعاد احتمالي نظامي ايران دست يابد، مديركل، ارزيابي‌هاي آژانس در اين زمينه را به شوراي حكام گزارش خواهد كرد.
 آژانس به نظارت و راستي آزمايي در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته‌اي مشخص شده در طرح اقدام مشترك، آنچنان كه تمديد گرديده، ادامه خواهد داد.» در بخشي از اين گزارش آمده است، ايران طبق موافقت‌نامه پادماني‌اش به آژانس اعلام كرده است كه 18 مركز تأسيسات هسته‌اي و 9 مركز بيرون از تأسيساتش كه در آنها مواد هسته‌اي استفاده مي‌شود (LOF) دارد. با وجود اين فعاليت‌هاي خاصي كه ايران در برخي تأسيساتش انجام مي‌دهد خلاف قطعنامه‌هاي مربوط شوراي حكام و شوراي امنيت سازمان ملل است، آژانس به راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده در تأسيسات هسته‌اي و مراكز خارج از تأسيسات هسته‌اي ايران ادامه مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار