کد خبر: 720698
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
وحيد محرابيان
دوشنبه اين هفته بود كه پايگاه خبري- تحليلي سينما تجربي، متعلق به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گزارشي با تيتر «جشنواره شهر در غياب بهترين مستندهاي شهري آغاز شد» منتشر كرد؛ گزارشي كه نويسنده در آن به عدم انتخاب فيلم‌هاي مستند اين مجموعه در جشنواره فيلم شهر اعتراض كرده بود. استدلال نگارنده در اين گزارش براي اظهار تعجب در مورد عدم حضور نمايندگان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در جشنواره فيلم شهر، موفقيت اين فيلم‌ها در كسب جوايزي در هشتمين جشنواره سينما حقيقت بود؛ جشنواره‌اي كه توسط خود مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار مي‌شود.
اختتاميه هشتمين جشنواره سينما حقيقت شامگاه 16 آذر سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد؛ جايي كه فرشاد افشين‌پور، كارگردان مستند تحسين شده «سفر به آماداي» با صدايي بلند به داوري‌هاي اين جشنواره اعتراض كرد. سفر به آماداي كه توانست در سي و سومين جشنواره فيلم فجر براي تصويربرداري منحصربه‌فرد و خلاقانه‌اش جـايزه ويژه هيئت داوران سينما حقيقت را كسب كند، در «سينما حقيقت» هيچ  جايزه‎اي به غير از جايزه ويژه دبير جشنواره را نگرفت.
 بيش از نيمي از فيلم‌هايي كه در بخش ملي هشتمين جشنواره سينما حقيقت از هيئت داوران جايزه گرفتند، فيلم‌هايي بودند كه توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي توليد شده بودند؛ فيلم‌هايي كه انتخاب برخي از آنها با تعجب كارشناسان و مستندسازان همراه بود. در اين بين بيشترين اعتراضات به اهداي سه جايزه به مستند «چنارستان» به كارگرداني هادي آفريده صورت گرفت كه بدون در نظر گرفتن محتواي فيلم، فيلمي متوسط به شمار مي‌رفت. اهداي جايزه به فيلم ضعيفي كه در سالن توسط تماشاچيان مورد تمسخر قرار گرفت هم از ديگر شگفتي‌هاي هشتمين جشنواره سينما حقيقت بود.
با اين حال پيروز كلانتري از اعضاي هيئت انتخاب جشنواره فيلم شهر كه در كنار سيدكاظم علوي، مصطفي دالايي، وحيد چاووش و محمدرضا شهيدي‌فرد 20 فيلم مستند شهري را شايسته راهيابي به بخش مسابقه اين جشنواره اعلام كردند، در واكنش به اين گزارش سايت مركز گسترش در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌هاي كشور گفت: از سوي مسئولان جشنواره نگاه خاصي حاكم نبود و از طرف هيئت انتخاب نيز ملاحظات خاصي وجود نداشت اما تركيب اعضاي اين هيئت به گونه‌اي بود كه اين آثار رأي نياوردند. به هر حال هيئت انتخاب تركيب متفاوتي دارد و اعضاي آن سلايق گوناگوني داشتند، به همين دليل درباره انتخاب بعضي فيلم‌ها به اجماع نرسيدند و در مورد بعضي فيلمسازان هم فيلم ديگري از آنها را انتخاب كردند و اينگونه نبود كه فيلم خاصي كنار گذاشته شود يا ديدگاه خاصي درباره انتخاب بعضي فيلم‌ها اعمال شود. شايد ديگر وقت آن رسيده است كه تجديدنظري اساسي در مورد اين نوع روند جشنواره برگزار كردن مراكز، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف فرهنگي و غير فرهنگي كشور صورت بگيرد. اين نوع روند كه يك سازمان فيلم توليد كند و بعد در جشنواره‌اي كه خود برگزار مي‌كند به فيلم‌هايش جايزه دهد و اين جوايز را به عنوان سندي براي خوب بودن فيلم‌هايش برشمرد و در انتها با استفاده از رسانه خود به انتخاب ديگر جشنواره‌ها اعتراض كند، در آينده مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به سينماي كشور وارد كند، همانطور كه تاكنون اين كار را كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار