کد خبر: 720492
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
مهران رجبی با اشاره به نقش مهم سینما در ترویج فرهنگ حضور در مسجد گفت: اگر فیلمی اسپانسر داشته باشد، فیلمساز به هر نحوی که می‌شود کالای اسپانسر را در فیلم می‌گنجاند اما برای نشان دادن یک سکانس مذهبی بهانه‌جویی می‌کند.
فارس: از 20 تا 29 شعبان به «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» موسوم است و شعار امسال این دهه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، «آینده را با جوانانمان از مسجد بسازیم» تعیین شده است.
 
به همین مناسبت، مهران رجبی بازیگر پرکار سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، نوع تربیت خانوادگی را مهمترین عامل در حضور و یا عدم‌حضور افراد در مساجد عنوان کرد و گفت: در این زمینه بیش از آنکه تبیلغات اثرگذار باشد، تربیت خانوادگی مهم است. اگر در خانواده‌ای والدین اهل مسجد باشند، فرزندان نیز برای رفتن به مسجد ترغیب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه رفیع مسجد در اندیشه مسلمانان نهادینه شده است، افزود: حرمت و جایگاه ویژه مسجد باعث شده است اغلب بناهای تاریخی ما مساجدی باشند که در گذشته و با بکارگیری هنرهای ناب اسلامی ساخته شده‌اند.

این هنرپیشه تلویزیون ضمن تأکید بر توجه به وجود زیبایی‌های بصری در ساخت مسجد، گفت: هنرهایی مانند خط نسخ و ثلث و کاشی‌کاری در ارتباط با مساجد اختراع شدند و پس از اندکی به شکوفایی رسیدند.

رجبی افزود: در کنار خیرین مسجدساز، باید افراد خیری نیز برای زیباسازی مساجد حضور داشته باشند. کاربرد هنرهای اسلامی در ساخت مساجد سبب می‌شود علاوه بر فضای عرفانی، مسجد به یک مکان برای تجلی هنر اسلامی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه رفت‌وآمد و حضور مداوم در مسجد بر حفظ سلامت روانی افراد و به تبع آن بر حفظ سلامت روانی شهر تاثیر مثبت دارد، اظهار داشت: غالباً افرادی که اهل مسجد هستند از یک نوع مرام و رفتار خاص خوب مذهبی بهره‌مند هستند و این مهم بر تعاملات آنان با دیگران نیز اثرگذار است.

رجبی تهاجم فرهنگی را یکی از دلایل عدم‌حضور مردم بخصوص جوانان در مساجد دانست و ادامه داد: جوان ایرانی تا زمانی که خطر تهاجم فرهنگی را احساس نکند، به سمت مسجد نمی‌آید اما به محض احساس این خطر، مساجد ما مملو از حضور آنان خواهد شد.

این هنرمند مردمی در ادامه با تأکید لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه مسجد، به نقش مهم هنر و سینما اشاره کرد و گفت: اگر فیلمی اسپانسر داشته باشد، فیلمساز به هر نحوی که می‌شود کالای اسپانسر را در فیلم می‌گنجاند اما برای نشان دادن یک سکانس مذهبی بهانه‌جویی می‌کند؛ این یک ضعف بزرگ است.

رجبی اضافه کرد: در جشنواره فیلم فجر، در بسیاری آثار نه تنها نگاه فرهنگی حاکم نبود بلکه توهین‌های زبانی رایج بود. اگر فیلمساز بخواهد می‌تواند به راحتی با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد سکانس‌های مذهبی و دینی را در فیلم جا دهد؛ به عنوان نمونه در فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» چهارده‌بار صلوات فرستاده شد، بدون اینکه به ریتم فیلم آسیب برسد!

وی با بیان اینکه مسجد بهترین پایگاه اسلام است، بر ضرورت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در مساجد اشاره کرد و گفت: مسجد بهترین پایگاه برای امور فرهنگی و تبیین جهان‌بینی اسلامی است، البته نباید پرداختن به مسائل فرهنگی ضربه‌ای به قداست و حرمت مسجد وارد کند.

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: با برگزاری کلاس‌های پرورشی و تربیتی در فضای مسجد می‌توان علاوه بر برخورداری از مواهب آن، در پرورش ذهنی کودکان نیز گام بلندی برداشت.

* خاطره‌‌ای از عجیب‌ترین مسجد مکزیک


«سهیل اسعد» از طلاب فعال حوزه علمیه در آرژانتین و از پدر و مادری لبنانی‌الاصل متولد شده است. او تا جوانی در آرژانتین بزرگ شده و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شده و اینک بیش از یک دهه است که بخشی از سال را در ایران زندگی می‌کند. او شش ماه از سال در قم تحصیل می‌کند و شش ماه دیگر را در 25 کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد. اسعد مؤسس بیش از 15 مرکز اسلامی در اروپا و کشورهای آمریکای لاتین است.

وی درباره ویژگی‌های یک مسجد جذاب برای جوانان به ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: مسجد پایگاه دینی جوامع اسلامی است اما باید یک پایگاه جامع باشد، این جامعیت است که می‌تواند یک مسجد را به صورت ویژه مطرح کرد و بالتبع استقبال از آن بالا برود.

این مبلغ دینی ادامه داد: منظور از جامعیت مسجد یعنی اینکه به دیگر نیازهای نمازگزاران توجه شود، به عنوان نمونه، چندی پیش در انگلستان بودم و آنجا مسجدی وجود داشت که زمینه تفریح و ورزش را نیز برای جوانان فراهم کرده بود. به نظرم توجه به بحث تفریح یکی از بهترین عوامل برای جذاب جوانان به مسجد است.

خادم نمونه فرهنگ رضوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ویژگی‌های یک امام جماعت موفق گفت: امام همانطور که از نام و معنی آن پیداست باید پیشوا و رهبر باشد، یعنی کسی که در امور مختلف بتوان به او استناد کرد و از وی تبعیت نمود. بنابراین امام جماعت باید نسبتا شخص جامع‌الاطرافی باشد تا محل رجوع اقسام اقشار مردم باشد.

وی توضیح داد: امام جماعت علاوه بر داشتن اطلاعات متقن و دقیق درباره جزئیات دین و آموزه‌های دینی، باید حتما با مسائل روز حرکت کند و بتواند پاسخگوی نیازهای روز مسلمانان آن منطقه باشد تا جامعه اسلامی سردرگم نشود. قطعاً محله و منطقه‌ای که مسجد به‌روز و فعال و پویایی داشته باشد، مسلمانان آن منطقه تفاوت قابل توجهی در اخلاقیات و مشارکت‌های اجتماعی اخلاق‌محور دارند.

مدرس حوزه علمیه، ‌مهم‌ترین مأموریت مساجد در عصر کنونی را ارائه اسلام ناب و هدایت مسلمانان دانست و افزود: مسجد باید مأمن یک مسلمان باشد،‌ جایی که در آن احساس آرامش کند و بتواند قلب خود را جلا دهد. به نظر بنده، ‌زنده‌نگهداشتن دین در عقول و قلوب مسلمین مهم‌ترین مأموریت مسجد در برهه فعلی است.

اسعد بر خدمت‌رسانی به مسجد و نگهداری از خانه خدا تأکید کرد و اظهار داشت: معمولا در آمریکای لاتین یا اروپا بدین صورت است که خود مسلمانان با هزینه خودشان مسجد می‌سازند و برای آن امام می‌آورند. طبیعی است که در این حالت بیشتر بار خادمی مسجد بر عهده خودشان است. اما در ایران چون حکومت کشور اسلامی است، معمولاً مسجدها خادمان ثابت دارند و افراد شخصی و مردم کمتر در بحث خادمی مسجد حضور می‌یابند.

وی در پایان با ذکر خاطره‌ای از حضور در مسجد گفت: سال 2004 برای تبلیغ به شهری در شمال مکزیک رفتم. الیاس شرهان یکی از مسلمانان این شهر بود که دو دهه قبل از رفتن من به آنجا به سفارش دخترش مسجدی بنا کرده بود اما از آنجایی که تعداد خانواده‌‌های مسلمان آنجا کمتر از انگشتان دو دست بوده، کم‌کم این مسجد خالی از نمازگزار می‌شود.

اسعد ادامه داد: زمانی که وارد مسجد شدم، فقط یک نگهبان مسیحی و سگ او در آن حضور داشتند و مسجد هیچ نمازگزاری نداشت. من در زیرمین مسجد ساکن شدم و کم‌کم شروع کردم خانواده‌های مسلمان را شناسایی کرده و و با آن‌ها آشنا شدم. آرام‌آرام پای مسلمانان به مسجد باز شد،‌ نماز جماعت و نماز جمعه برگزار می‌شد و حتی دعای کمیل می‌خواندیم. خوشبختانه کار به جایی رسید که وقتی در سال 2007 مأموریت تبلیغی من آنجا تمام شد، آن مسجد 150 نفر نمازخوان شد و دو جوان نیز برای طلبگی و تحصیل دروس دینی جذب شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار