کد خبر: 720452
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
نمایندگان تقاضای دیدار کرده‌اند؛ دیدار با بابک زنجانی؛ مرد جوانی که حضورش در فرآیند فروش نفت، حالا به یک پرونده فساد مالی ختم شده و خروارها بدهی میلیاردی.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان تقاضای دیدار کرده‌اند؛ دیدار با بابک زنجانی؛ مرد جوانی که حضورش در فرآیند فروش نفت، حالا به یک پرونده فساد مالی ختم شده و خروارها بدهی میلیاردی.

پول‌ها را پیش از اینکه پایش به زندان اوین باز شود به خارج از کشور فرستاده بود، برخی هم می‌گویند تحریم با بلوکه‌شدن پول‌های او توأمان بود. از تاجیکستان گرفته تا مالزی و ترکیه ردپایی از اموال او به دست آمده، اما هیچ خبری از بازگشت پول در کار نیست. منابع مالی داخلی هم کفاف بدهی‌های سرسام‌آور او را نمی‌دهد.

زنجانی، بنا به گفته وزیر نفت، کماکان به هر شهروند ایرانی 110 هزار تومان بدهکار است. با اینکه کیفرخواست بابک زنجانی صادر شده، اما «امیرعباس سلطانی»، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، از نگارش نامه‌ای خبر داده که در آن، نمایندگان تقاضای دیدار با بابک زنجانی را مطرح کرده‌اند. زنجانی پیش از این درباره فایل‌های صوتی موجود در آرشیو کمیسیون انرژی خبر داده بود؛ اینکه این فایل‌های صوتی گنجینه ارزشمندی است که تا به حال هیچ مقام مسئولی سراغی از آن نگرفته است.

برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس بارها خواهان حضور نماینده‌ای از قوه ‌قضائیه در جلسه‌های این کمیسیون شدند، اما نماینده‌ای به جلسه‌ها نیامد.

نماینده‌ها نمی‌توانند بیکار بنشینند

حالا سلطانی از ایده تازه بهارستانی‌ها می‌گوید: «می‌خواهیم در قالب نامه‌ای به قوه قضائیه، موضوع دیدار با بابک زنجانی را مطرح کنیم. نمایندگان پیش از بازداشت زنجانی دیدارهای مفصلی با او برگزار کرده‌اند و حالا هم در صورت تداوم آن جلسه‌ها، امکان دارد بتوانیم به نکات دیگری برسیم. به هرحال، دانستن، حق نماینده است و موکلان ما در استان‌های مرتبط مدام از ماجرای تخلف زنجانی و رسیدگی به پرونده او می‌پرسند و ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم».

وی در عین حال از صدور حکم کیفرخواست برای زنجانی ابراز رضایت کرده و آن را گامی مؤثر در مسیر رسیدگی به پرونده او می‌داند. با این حال سطانی تأکید دارد «نباید فراموش کنیم، پرونده عریض و طویل فساد تاریخی جناب زنجانی محدود به یک شخص نیست و لازم است تا شبکه افراد پشتیبان زنجانی نیز در محکمه حاضر شوند».

دانه‌درشت‌های همراه زنجانی را معرفی کنید

او تقاضایی از مسئولان قضایی مطرح کرده و می‌گوید «اگرچه صدور کیفرخواست برای زنجانی خبر بسیار دلگرم کننده‌ای است، اما تقاضای ما از مسئولان قضائی این است که رفته‌رفته اسامی دانه‌درشت‌های دیگر این پرونده نیز رسانه‌ای شود تا مردم بدانند در این پرونده تنها یک جوان 40 ساله دست‌اندرکار نبوده و شبکه بلندبالایی در این تخلف مالی نقش‌آفرین بوده است».

نامه تدوین شده و کار جمع‌آوری امضاها در مرحله انجام است، برآیند سلطانی این است که دست‌کم 40 نماینده پای نامه را امضا خواهند کرد و تأکید دارد که هفته بعد از تعطیلات، نامه تقدیم هیأت‌ رئیسه مجلس خواهد شد.

پس از پیگیری‌های انجام‌شده در روند پرونده زنجانی، بالاخره او نهم ‌دی سال92 بازداشت شد و تا به امروز در زندان اوین به سر می‌برد.

از تجارت لوازم آرایشی تا فساد تاریخی در فروش نفت

بیژن زنگنه، وزیر نفت، نخستین‌بار اعلام کرد زنجانی بیش از دو میلیارد دلار از محل صادرات نفت در دولت قبلی بدهکار است. زنجانی پیش از این به هفته‌نامه آسمان گفته بود: «از سال 2010 با استفاده از شبکه‌ای متشکل از بیش از 60 شرکت در دوبی، ترکیه و مالزی میلیون‌ها بشکه نفت ایران را از طرف دولت فروخته و از این کار 17.5 میلیارد دلار درآمد داشته است».

گروه «سورینت» به مدیریت زنجانی شامل 65 شرکت در ایران، ترکیه، امارات‌ متحده‌ عربی، مالزی و تاجیکستان بود و صنایعی از قبیل لوازم آرایشی، غذا، نفت و هواپیمایی را در بر می‌گرفت. نامه تأییدیه چهار وزیر دولت احمدی‌نژاد پای نامه بابک زنجانی آمده و سخنان اخیر سلطانی نیز نشان از آن دارد که زنجانی در جلسه‌های اختصاصی با اعضای کمیسیون انرژی مجلس - پیش از دستگیری - خودش را آدم چند وزارتخانه معرفی کرده بود.

صدور کیفرخواست زنجانی به این معناست که باید به‌همین‌زودی‌ها پرونده در دادگاه مرور شده و جزئیات بیشتری رسانه‌ای شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار