کد خبر: 720284
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
وزیر کشور با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های موجود در فضای سایبری فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این فضا را دو روی یک سکه دانست و گفت: عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی و نظارتی باعث افزایش جرایم سایبری شده است.
تسنیم: عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش جرائم سایبری در دنیای به هم پیوسته با اشاره به توسعه روزافزون فضای سایبری و تکنولوژی در دنیا اظهار داشت: توسعه روزافزون تکنولوژی در نسل جدید موجب وابستگی فراگیر زندگی به این فضای مجازی شده است و در هزاره سوم شاهدیم که بخش عمده‌ای از تعاملات و فعالیت‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حاکمیتی کشورها در کلیه سطوح در بستر فضای سایبری انجام می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از درآمد شهروندان از فضای سایبری تامین می‌شود، گفت: در ارزیابی‌های جدید جهانی، سهم بهره‌مندی کشور از این فضا به عنوان شاخص مهمی در تعیین میزان توسعه‌یافتگی هر کشور محسوب می‌شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی و نظارتی موثر امروز شاهد افزایش وقوع جرائم سایبری در جامعه جهانی هستیم و با توجه به آسیب‌پذیری ذاتی این فضا و روند روبه‌رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری ریسک آسیب‌پذیری سامانه‌های نوین افزایش یافته است.

وی با اشاره به اقدامات مجرمانه رخ داده در فضای مجازی اظهار داشت: امروز گروه‌های تروریستی، مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان انسان و اسلحه، عوامل پولشویی و حتی مجرمین سنتی با استخدام متخصصان فنی فعالیت مجرمانه خود را در این فضا گسترش داده‌اند.

وزیر کشور تاکید کرد: شواهد دنیای امروز نشان می‌دهد که در قرن 21 فرصت‌ها و چالش‌های فضای سایبری دو روی یک سکه‌اند و باید در راستای کاهش آسیب‌پذیری و افزایش بهره‌وری برای نیل به اهداف توسعه‌ای هوشیاری لازم را داشت.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات ایران برای امنیت بخشی به فضای سایبری گفت: تصویب قانون مبارزه با جرائم سایبری و تشکیل مرکز ملی فضای سایبری و همچنین ایجاد و راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری و پلیس سایبری گام‌های بلندی برای امنیت بخشی به این فضا برداشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه توسعه زیرساخت‌های فنی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده که علی‌رغم وجود بیش از 40 میلیون کاربر اینترنتی، در کشور ما شاهد جرائم نسبتا پایینی در حوزه سایبری به نسبت سایر کشورهای دنیا باشیم.

وزیر کشور با بر شمردن برخی از موفقیت‌های کشورمان در امنیت‌بخشی به حوزه سایبری و مبارزه با جرائم در این حوزه خاطرنشان کرد: پلیس سایبری ایران با اهتمام همه‌جانبه و تلاش‌های بی‌وقفه موفق شده بیش از 90 درصد جرائم سایبری را کشف و خنثی کند.

رحمانی فضلی با تاکید بر فرامرزی بودن برخی از جرائم اینترنتی، همکاری جدی، تعامل آنلاین و تبادل تجربیات پلیسی را از جمله اقدامات لازم برای کشف ماهیت فرامرزی جرائم سایبری عنوان کرد و افزود: در عین حال نباید از ظرفیت‌های موجود در فضای سایبری به منظور پیش‌بینی حوادث و وقایع امنیتی، بحران‌ها و مهم‌تر از آن پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آثار و تبعات مخرب ناشی بروز جرائم سازمان‌یافته غافل بود.

وی در ادامه ردیابی و شناسایی اعضای پنهان شبکه‌ها و تبهکاران را از دیگر مباحث مهم در موضوع پلیس سایبری برشمرد و در پایان از تشکیل مجتمع جهانی اینترپل برای نوآوری در کشور سنگاپور تقدیر و تشکر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار