کد خبر: 720244
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
"نمی‌توان آنچه که در رمادی رخ داد از آنچه که دولت آمریکا اخیرا در مورد تقسیم عراق مطرح کرده، جدا دانست. واشنگتن در سقوط رمادی فرصتی تاریخی برای بازگشت مجدد به عراق که آغازی برای اجرای طرح تجزیه طلبانه آمریکایی‌هاست، به دست آورده‌ است."
ایسنا:  روزنامه الاخبار در این باره نوشت: سقوط معنی دار رمادی و تحولاتی که به دنبال داشت یک رخداد تصادفی یا بخشی از عملیات تعقیب و گریز در میدان‌های نبرد نبود بلکه به نظر می‌رسد که آغازی برای سریال تقسیم است؛ سریالی که کارگردان آن بخش‌های مختلفی را برایش درنظر گرفته است و گویی سقوط رمادی فرصتی است که برای توجیه مداخله زمینی آمریکا و تحقق تمامی رویاهای واشنگتن، دست داده است.

یک منبع نزدیک به شورای استان دارای الانبار در مصاحبه با الاخبار گفته، نیروهای عراق از ارتش، پلیس، دستگاه مبارزه با تروریسم و همچنین ده‌ها هزار نیرو و داوطلب مردمی وگروه‌های مقاومت دست روی دست نمی‌گذارند.

این منبع در مورد جزئیات توافق آمریکا با شورای استانداری الانبار و شیوخ عشایر گفت که این توافق به مداخله زمینی می‌انجامد که تشکیل ارتش "سه گانه" متشکل از شبه نظامیان شیعه، کرد و اهل تسنن را در پی دارد.

این منبع تاکید کرد که اعضای شورای استانداری الانبار اخیرا پیش نویسی را مورد بررسی قرار دادند که با هدف ورود نیروهای زمینی آمریکایی به استان الانبار است و این کار پس از آماده کردن افکار عمومی داخلی و عربی و حتی جهانی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد که این طرح دودستگی شدیدی را میان اعضای شورای استان ایجاد کرده اما به سرعت با موافقت همگان هرچند با اکراه برخی به نتیجه رسید.

این منبع پیش بینی کرد که ورود زمینی به این استان در مدت زمانی که از سه ماه آتی یا چند روز پس از پایان ماه رمضان پافراتر نمی‌گذارد با توجه به اینکه رخدادهای امنیتی بد به سرعت صورت می‌گیرد و پس از اجرای گام مداخله زمینی "که غافلگیرانه و سنجیده خواهد بود و همگان را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد" مرحله تشکیل ارتش مبتنی بر توازن شیعی، سنی و کردی آغاز خواهد شد.

این منبع در الانبار خاطرنشان کرد که آمریکا روند فروپاشی‌ نیروهای امنیتی و ارتش را با سرعت بیشتری پیش خواهد برد و به صورت متعمدانه در مورد این مساله صحبت می‌کند همان طور که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که فرماندهان میدانی و نیروهای همراهشان بدون آنکه از سوی داعش مجبور شده باشند، عقب نشینی کردند.

آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی مدعی شده بود که نیروهای عراقی هیچ اراده‌ای برای مقابله با داعش در هنگام سقوط رمادی در هفته قبل نشان ندادند.

در همین حال، عبدالعزیز العیساوی، تحلیل‌گر سیاسی و پژوهش‌گر امور استراتژیک نسبت به طرح‌های تجزیه عراق که در کاخ سفید چیده می‌شود و آن چیزی که آمریکا برای عراق و الانبار آماده می‌کند هشدار داد و عنوان داشت که پذیرش مداخله زمینی آمریکا یا مداخله زمینی بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک صورت می‌گیرد.

وی گفت: زمانی که می‌گوییم این رخداد نزدیک است در مورد روزها و هفته‌ها و نه ماه‌ها صحبت می‌کنیم.

این در حالی است که احسان الشمری، رئیس اندیشکده سیاسی عراق این مساله را بعید دانست که آمریکا در حال حاضر دست به مداخله زمینی بزند چرا که توافق‌های منطقه‌ای وجود ندارد و ایران با این مساله مخالفت می‌کند و همچنین توافق داخلی وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار